آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۰۰۷
استان ها
۱۸

خبر

ایجاد 35 مرکز خرید تضمینی گندم و کلزا در لرستان

دنیای اقتصاد - خرم آباد: مدیر تعاون روستایی لرستان اظهار کرد: 35 مرکز خرید گندم و کلزا توسط شبکه تعاون روستایی لرستان راه اندازی می شود. غلامعلی فتحی افزود: اکنون مقدمات راه اندازی 26 مرکز خرید تضمینی گندم و 9 مرکز خرید کلزا در سطح استان فراهم شده است. وی اضافه کرد: با توجه به نزول رحمت الهی و کیفیت مناسب مزارع در استان پیش بینی می شود سال زراعی خوبی برای کشاورزان و بهره برداران استان داشته باشیم.

مدیر تعاون روستایی لرستان با بیان اینکه لرستان یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی در کشور است، افزود: امیدواریم در سال جاری با برنامه ریزی مناسب مشکلی از لحاظ خرید محصولات کشاورزان از جمله گندم و دانه روغنی کلزا نداشته باشیم. فتحی ادامه داد: بازدید از مراکز خرید گندم با تشکیل تیم های نظارتی مختلف انجام می شود تا شاهد کمترین مشکل در کمیسیون های خرید باشیم. وی یادآور شد: سال گذشته یک هزار و 390 تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان به صورت تضمینی خریداری شد که نسبت به سال قبل از آن 200 درصد افزایش یافته است. فتحی با بیان اینکه پارسال بیش از یک هزار و 500 تن محصولات کشاورزی در فروشگاه های تعاون روستایی لرستان عرضه شده است، اظهار کرد: 16 هزار تن آرد نیز بین روستاهای فاقد نانوایی، توزیع و 28 هزار و 310 تن نهاده نیز توسط تعاون روستایی استان عرضه شده است.

سرمایه گذاری 18 همتی در معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی

دنیای اقتصاد -تبریز : رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی از سرمایه گذاری 18 هزار و 173 میلیارد تومانی و اشتغال 7 هزار و 827 نفری در بخش معدن و صنایع معدنی استان خبر داد. حیدر فتح زاده در نشستی با معاونان شورای نظام فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: بخش اعظمی از سهم ارزش افزوده استان مربوط به بخش معدن بوده و بر اساس آمارگیری سال گذشته حدود 13.7 درصد سهم ارزش افزوده معادن کل کشور در آذربایجان شرقی است. وی اضافه کرد: حدود 18 هزار و 173 میلیارد تومان در بخش معدن استان سرمایه گذاری شده و میزان اشتغال این بخش 7 هزار و 827 نفر است. وی وضعیت نرخ مشارکت و نرخ بیکاری استان را مطلوب دانست و افزود: 42 درصد ارزش افزوده استان مربوط به صنعت و معدن، 9 درصد در بخش کشاورزی و بقیه ارزش افزوده استان در بخش خدمات است.

فتح زاده افزود: اصلی ترین قابلیت فرآوری توسعه استان، تعدد و توانمندی بخش خصوصی استان است که توانسته بخش اعظم فرصت ها و منابع توسعه در استان از جمله اراضی حاصلخیز، معادن، بازار خدمات، مرز و... را در مسیر فرآوری و مولدسازی قرار دهد و با هدایت سرمایه گذاری های گسترده و ایجاد کارگاه ها و کارخانه های متنوع، بستر مطلوبی برای ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی فراهم سازند. وی گفت: بر اساس آخرین برآوردهای مرکز آمار ایران این استان با 4 میلیون و 75 هزار نفر جمعیت دارای 23 شهرستان، 72 شهر، 142 دهستان و 52 بخش است. تبریز به عنوان پرجمعیت ترین شهر آذربایجان شرقی، 41 درصد جمعیت استان را به خود اختصاص داده است. فتح زاده تصریح کرد: آذربایجان شرقی 235 کیلومتر مرز مشترک با کشورهای آذربایجان و ارمنستان دارد و سهم ارزش افزوده این استان از کل کشور 3.6 درصد است