آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۰۰۷
خودرو
۱۶

خبر

مالیات گیری از خودروهای برقی

دنیای اقتصاد: اضافه شدن خودروهای برقی به ناوگان ملی دولت های غربی، 10میلیارد دلار ضرر در درآمد حاصل از عوارض سوخت برای آنها به همراه داشته است. به گزارش ایسنا، دولت های غربی سال هاست بازار خودروهای برقی را توسعه می دهند و در این کار، تا حدی موفقیت کسب کرده اند؛ اما اکنون باید با درآمدهای از دست رفته عوارض سوخت حاصل از فروش خودروهای بنزینی کنار بیایند و هیچ گزینه دیگری جز آسیب رساندن به بازارهای خودروهای برقی خود ندارند.

هشت ایالت در آمریکا، هزینه رجیستری 200 دلار در سال از رانندگان خودروهای برقی دریافت می کنند. همچنین 24 ایالت دیگر یا بیشتر، هزینه سالانه 100دلار یا بالاتر از آن دارند. در حال حاضر،100 دلار در سال برای اکثر افرادی که تمایل به خرید خودروهای برقی دارند، مقدار زیادی نیست اما هزینه اضافی برای وسیله نقلیه ای است که به مردم یاد داده اند آن را فقط به عنوان حامل های معاف از مالیات ببینند. همان طور که مردم هزینه های اضافی را دوست ندارند، دولت ها هم درآمدهای مالیاتی کمتر را دوست ندارند.

دولت ها در طول دهه ها، میلیاردها دلار درآمد از عوارض سوخت دریافت کرده اند. اکنون، این درآمدها به دلیل گسترش وسایل نقلیه برقی که فعالانه توسط همان دولت ها تشویق می شود، کاهش یافته است. طبق گزارش فایننشال تایمز با استناد به داده های آژانس بین المللی انرژی، تنها در سال گذشته، اضافه شدن خودروهای برقی به ناوگان ملی موجب شده است دولت ها از 10میلیارد دلار درآمد حاصل از عوارض سوخت محروم شوند.

اگر همین دولت ها به اهداف برق رسانی حمل و نقل خود دست یابند، این رقم تا سال 2035 به 110میلیارد دلار خواهد رسید. به عبارت دیگر، دولت ها به نام برقی سازی، خود یا به عبارت بهتر جانشینانشان را از درآمدهای میلیاردی عوارض سوخت محروم می کنند. از شانس خوب آن جانشینان، احتمالا این برقی سازی، دقیقا آن طور که برنامه ریزی شده است، اتفاق نخواهد افتاد، زیرا این مالیات های اضافی بر خودروهای برقی در زمانی اعمال می شود که تقاضا کاملا شکننده شده است.

سال گذشته، رکورد فروش خودروهای برقی در اکثر بازارها مشاهده شد. تنها در آمریکا، حدود 1.2میلیون خودروی برقی در سال 2023 فروخته شد که نشان دهنده سهم بازار 7.6درصدی است. در نتیجه، 1.2میلیون خودروی بنزینی کمتر فروخته شد که می توانست عوارض سوخت به خزانه دولت وارد کند. بنابراین، مدیران خزانه دولت دست به کار شده و مالیات بر خودروهای برقی را آغاز کردند.

طبق گزارش فایننشال تایمز، دولت در نیوزیلند، مالیات استفاده از جاده را برای رانندگان وسایل نقلیه برقی در نظر گرفته است و برای هر هزار مایل، از آنها پول می گیرد. این مالیات در حدود 45دلار به ازای هر 1000مایل است که مقدار زیادی نیست، اما باز هم هزینه اضافی برای وسایل نقلیه ای است که در حال حاضر گران تر از همتای بنزینی خود است.

دولت ها در اروپا، رویکردی متفاوت اما به همان اندازه غیرمحبوب را اتخاذ کرده اند. آنها به تدریج مشوق های خودروهای برقی را حذف می کنند. آلمان در دسامبر، پایان ناگهانی یارانه های برقی را اعلام کرد. در سه ماه اول سال جاری، فروش خودروهای برقی در بزرگ ترین اقتصاد اتحادیه اروپا، بیش از 14درصد کاهش یافته است. تنها در ماه ژانویه، فروش خودروهای برقی پس از لغو مشوق ها، 50درصد کاهش یافت.

اقدامات دولت ها برای جایگزینی درآمدهای حاصل از عوارض سوخت با مالیات و هزینه های خودروهای برقی، به طور قابل توجهی باعث نارضایتی علاقه مندان و لابی گران خودروهای برقی شده است. این مالیات ها و هزینه ها به هزینه های قابل توجه خودروهای برقی می افزایند که خودروسازان ثابت کرده اند کار چندانی درباره آن نمی توانند انجام دهند؛ زیرا در نهایت، خودروهای برقی از مواد خاصی ساخته می شوند که استخراج یا تولید آنها، پرهزینه است و این باعث کاهش تقاضا می شود.

عقب نشینی فورد از عرضه تمام الکتریکی در اروپا

دنیای اقتصاد: در فوریه 2021، فورد اعلام کرد قصد دارد از سال 2030 فقط خودروهای سواری برقی را در اروپا به فروش برساند؛ این در شرایطی است که حالا فورد از عرضه تمام الکتریکی در اروپا در سال2030عقب نشینی کرده است. اینکه چرا فورد از عرضه خودروهای تمام الکتریکی در اروپا عقب نشینی کرده به کاهش تقاضای این نوع خودروها برمی گردد. ظاهرا کاهش تقاضای خودروهای برقی شرکت را مجبور به تجدیدنظر در برنامه اولیه خود کرده است. بنابراین طبق استراتژی تعریف شده در این شرکت، در صورت تقاضای کافی برای خودروهای احتراقی، این خودروساز دست رد به سینه متقاضیان نخواهد زد. مارتین ساندر، رئیس فورد اروپا، با اشاره به اینکه خودروهای ICE می توانند تا دهه 2030 زنده بمانند، تاکید دارد که «اگر شاهد تقاضای بالا باشیم، به عنوان مثال برای خودروهای هیبرید پلاگین تقاضا بالا باشد، آنها را عرضه خواهیم کرد.» فورد از سال های گذشته تاکنون خود را برای خط تولید خودروهای سواری تمام الکتریکی آماده کرده است. تولید موندئو در 4 آوریل 2022 در کارخانه والنسیای اسپانیا به طرز تکان دهنده ای به پایان رسید.