آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۶
اخبار کشور
۱۱

نتایج انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی اعلام شد : تعیین تکلیف 290 کرسی مجلس دوازدهم پایان رقابت و آغاز رفاقت برای خدمت به مردم

سرویس سیاسی: روز جمعه با برگزاری مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور مردم و مشخص شدن نمایندگان 45 کرسی دیگر، تکلیف تمام 290 کرسی مجلس تعیین شد.

مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه در 22 حوزه انتخابیه برگزار شد. در این دوره تکلیف 45 کرسی باقیمانده مجلس از میان 90 نامزد مشخص شد و به این ترتیب، همه نمایندگان مردم برای حضور در خانه ملت مشخص شدند.

زمان اخذ رای در مرحله دوم انتخابات مجلس به دلیل حضور رای دهندگان در شعب و درخواست تمدید مدت زمان انتخابات، طی چند مرحله تا ساعت 22 تمدید شد.

حدود 11500 شعبه برای مرحله دوم در سراسر کشور در نظر گرفته شده بود و انتخابات 8 حوزه انتخابیه (تبریز، تهران، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم آباد، قائم شهر و ملایر) به شکل تمام الکترونیکی برگزار شد.

یکی از حوزه هایی که سرنوشت انتخابات در آن به مرحله دوم کشید، تهران بود که در دور اول تکلیف 14 کرسی آن روشن شد و تعیین سرنوشت بیش از نیمی از نمایندگان این حوزه به دور دوم سپرده شد. روز جمعه مردم حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلام شهر و پردیس 16 نماینده دیگر خود را نیز انتخاب کردند.

محسن اسلامی، سخنگوی ستاد انتخابات کشور اسامی منتخبان مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد.

بر این اساس، آرا و منتخبان حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس به شرح زیر است:

آرای منتخبان در حوزه های انتخابیه آبادان، بیرجند، درمیان و خوسف، پارس آباد، بیله سوار و اصلاندوز، پیشوا و قرچک، تبریز، آذر شهر و اسکو نیز به شرح زیر است:

همچنین، نتایج انتخابات در حوزه های انتخابیه خرم آباد و چگنی، رامهرمز و رامشیر، کرمانشاه، شیراز و زرقان، زنجان و طارم، قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ، لنجان و گنبد کاووس، شبستر، مرودشت، ارسنجان، پاسارگاد، ملایر و میانه از این قرار است:

وزیر کشور: انتخابات در اوج امنیت و سلامت برگزار شد

احمد وحیدی، وزیر کشور ظهر شنبه در نشست خبری اعلام پایان انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با وجود خواست دشمنان ما و کسانی که نمی خواستند این برگ زرین انقلاب اسلامی آن طور که هست رقم بخورد، رقابت کاملا جدی در میدان اتفاق افتاد و با دقت و کاری که انجام شد تمام نقشه ها در حوزه امنیت و سلامت نقش بر آب شد و امانتداری خوبی نسبت به آرای مردم صورت گرفت.

به گزارش ایرنا، وزیر کشور با اشاره به اینکه حضور ارزشمند مردم پای صندوق های رای با وجود تلاش ها و دروغگویی های دشمنان ملت مشاهده شد، خاطرنشان کرد: از مردم بزرگوارمان تشکر می کنم که با حضور خودشان برگ زرین دیگری در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زدند.

وحیدی گفت: این دوره از انتخابات دستاوردهای ارزشمندی داشت که یکی از آن ها الکترونیکی کردن انتخابات بود. آرا با سرعت، دقت و فوریت محاسبه شد و به استحضار ملت رسید. با همت ستاد انتخابات به خصوص بخش فناوری این کار انجام شد.

وی تاکید کرد: تمهیدات زیادی برای مسائل امنیتی هم در حوزه فیزیک و هم در حوزه سایبری دیده شده بود.

وحیدی همچنین ضمن قدردانی از رهبر معظم انقلاب در معرفی 4مولفه در راهبری انتخابات گفت: ایشان با معرفی 4مولفه امنیت، سلامت، مشارکت و رقابت، راه را برای ما روشن کردند.

وزیر کشور با اشاره به میزان مشارکت یادآور شد: به طور طبیعی مشارکت در این دوره حدود 6 تا 7 درصد بیشتر از مرحله دوم انتخابات در دوره های گذشته بوده است، البته میزان مشارکت دور دوم انتخابات ها به طور معمول از دوره اول کمتر است که موضوعی طبیعی تلقی می شود.

وی اظهار داشت: از نیروهای امنیتی و نظامی، دست اندرکاران و هیئت های اجرائی، استانداران، فرمانداران و بخشداری ها و شورای نگهبان که بسیار قوی عمل کرد و از حلقه های میانی و گروه ها و فعالان سیاسی که مردم را برای یک انتخاب بهتر راهنمایی کردند و همچنین از همه فعالان سیاسی، اجتماعی و فرهنگی که نقش آفرینی کردند، تشکر می کنم.

وزیر کشور افزود: از دست اندرکاران ستاد انتخابات که در کل کشور تلاش کردند تا برگزاری انتخابات که حاصل یک کار دسته جمعی بود و می توانیم ادعا کنیم این امانت با کمال بیطرفی، صداقت و امانت تحویل داده شد، قدردانی می کنم.

وحیدی گفت: تطبیق با قانون دشواری هایی داشت که ما توانستیم نکات ارزشمندی را که در قانون بود اجرائی کنیم، کار بی پایانی که از اسفند سال گذشته شروع شده بود، در اردیبهشت امسال به پایان رسید.

وزیر کشور عنوان کرد: در مرحله دوم در 8 حوزه انتخابیه، انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شد که با دقت و سرعت، آرا محاسبه شد و به اطلاع مردم رسید.

وی با تاکید بر اینکه با همت ستاد انتخابات و مرکز فناوری این کار به خوبی انجام شد، تصریح کرد: همگان با عزمی جزم به سوی افقی بلند حرکت می کنیم و انسجام و وفاق اجتماعی دستاورد مهمی است که در این مسیر برای پیشبرد اهداف انقلاب به دست آمد.

به گزارش فارس، وی با بیان اینکه انتخابات در تاریخ انقلاب یک نقطه عطف بسیار روشن است، افزود: انتخابات در اوج امنیت، دقت، سلامت و با مشارکت بسیار خوب و رقابت جدی در میدان برگزار شد.

خلجی: دولت سیزدهم پایه گذار برگزاری انتخابات الکترونیک شد

سپهر خلجی، رئیس شورای اطلاع رسانی دولت نیز در حاشیه بازدید از ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به تجربه برگزاری انتخابات الکترونیک، گفته است: دولت این کار را به صورت سنگین و بادقت و حساسیت انجام داد که زمینه ای برای انتخابات آتی است. برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک، سرعت و سهولت و دقت ایجاد می کند.

وی خاطرنشان کرده است: دولت سیزدهم پایه گذار برگزاری انتخابات الکترونیک شد و این از جمله اقدامات مهم ایندولت است.

گفتنی است، دولت سیزدهم و مجلس یازدهم با رویکرد انقلابی و جهادی موفقیت ها و خدمات گسترده ای در عرصه های مختلف داشته اند؛ امید است پایان رقابت ها در انتخابات و تشکیل مجلس جدید، آغاز رفاقت برای خدمت بیشتر به مردم باشد.