آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۶
جامعه
۱۰

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات هشدار داد : کاهش سن مصرف دخانیات در بین زنان و مردان ایرانی

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات ایران گفت: سن مصرف دخانیات مردان به 12 سال و سن مصرف دخانیات در میان زنان به 13 تا 15 سال رسیده و مصرف قلیان در میان زنان بسیار زیاد است.

دکتر محمدرضا مسجدی در گفت وگو با ایسنا درباره فروش محصولات دخانی به صورت قانونی اظهارداشت: بر اساس قانون، فروش محصولات دخانی مستلزم داشتن پروانه فروش است اما 75 درصد مراکز عرضه محصولات دخانی، پروانه فروش ندارند. قانون جامع کنترل دخانیات فقط به مراکز فروش توجه نکرده بلکه عدم استفاده از محصولات دخانی در مکان های عمومی نیز در کانون توجه وزارت بهداشت قرار گرفته است.

سرو دخانیات در اماکن ممنوعه

مسجدی ادامه داد: بررسی ها بیانگر این است 80 درصد اماکنی که دخانیات در آن مصرف می شوند، جزو اماکن ممنوعه برای استعمال دخانیات هستند. به طور مثال، دخانیات در رستوران ها و کافه ها مصرف می شود؛ در حالی که بر مبنای قانون استفاده از دخانیات در مکان های عمومی ممنوع است.

وی با بیان اینکه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات یک قانون جامع است، افزود: ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان به منظور تصویب این قانون زحمات فراوانی کشیده اند. اگرچه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات یک قانون ارزشمند است اما نحوه اجرای این قانون خوب نیست.

دبیرکل جمعیت مبارزه به استعمال دخانیات با بیان اینکه سن مصرف دخانیات در کشور کاهش یافته گفت: متاسفانه بررسی ها بیانگر این است که سن مصرف دخانیات در کشور کاهش یافته است؛ به نحوی که سن مصرف دخانیات مردان به 12 سال و سن مصرف دخانیات در میان زنان به 13 تا 15 سال رسیده و مصرف قلیان در میان زنان بسیار زیاد است.

سیگارهای الکترونیکی از ترفندهای شرکت های دخانی

مسجدی با بیان اینکه آمار و ارقام وزارت بهداشت از افزایش مصرف دخانیات در کشور حکایت می کند، افزود: بر اساس آمار و ارقام وزارت بهداشت، مصرف دخانیات حدود 135 درصد افزایش یافته است. «سیگارهای الکترونیکی» و «ویپ» جزو ترفندهای شرکت های دخانیاتی هستند و سبب افزایش مصرف سیگار شده اند. مصرف، عرضه، فروش و تولید سیگارهای الکترونیکی در کشور ممنوع است.