آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۶
صفحه آخر (جهان)
۱۲

گزارش کیهان از روزهای سیاه بوئینگ

سرویس خارجی: افزایش قابل توجه سوانح هوائی و نقص فنی در هواپیماهای ساخت غول هواپیماسازی آمریکا یعنی «بوئینگ» آن هم تنها ظرف چند روز اخیر، این شرکت را بار دیگر تحت فشارهای جدی قرار داده است. مرگ مشکوک دو پرسنل این شرکت آمریکایی آن هم پس از اعلام وجود این گونه نقص های فنی نیز بر پیچیدگی ماجرا افزوده است.

شرکت هواپیمایی «بوئینگ» طی چند سال اخیر حوادث متعددی- از سقوط گرفته تا فرودهای اضطراری- پشت سر گذاشته است. در سال های 2018 و 2019 بر اثر سقوط 2 هواپیمای «بوئینگ 737 مکس» دست کم 346 تن کشته شدند و به دنبال آن نیز هواپیماهای این شرکت شاهد سوانح متعدد هوائی بوده اند. پس از آن، اداره هوانوردی فدرال آمریکا دستور بازرسی بیش از 100 هواپیمای «بوئینگ 737 مکس» را صادر کرد. این دستور باعث زمینگیر شدن 171 فروند از این هواپیماها شد. این نهاد دولتی اخیرا نیز دستور ممیزی خطوط مونتاژ یکی از کارخانه های بوئینگ در نزدیکی سیاتل را صادر کرده است؛ جایی که مدل های مشابه بوئینگ هواپیمایی آلاسکا را می سازد. خبرها حاکی است به دنبال بروز حوادث متعدد در چند سال اخیر برای هواپیماهای بوئینگ، «دیوید کالهون» مدیرعامل این شرکت در پایان سال جاری میلادی از سمت خود کناره گیری خواهد کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در این باره نوشته است: شرکت بوئینگ اعلام کرد «استن دیل»، رئیس و مدیرعامل بخش هواپیماهای تجاری این شرکت نیز، بازنشسته خواهد شد!

حذف مرموز 2 افشاگر

اما آنچه که به مسئله سوانح هوائی بوئینگ رنگ و بوی سیاسی و امنیتی و جنائی می دهد، مرگ مرموز 2 افشاگر شرکت بوئینگ طی دو ماه گذشته است. اواسط اردیبهشت، الجزیره اعلام کرد: «جاشوآ دین» کارمند سابق شرکت «اسپیریت ائروسیستمز» که برای بوئینگ قطعه هواپیما تولید می کرد، در بحبوحه کشمکش حقوقی با این شرکت، پس از طرح اتهام علیه آن مبنی بر چشم پوشی از نقص قطعات تولیدی، به طور ناگهانی فوت کرده است. «دین» شرکت بوئینگ را به عدم رعایت استانداردهای سطح بالا متهم و اعلام کرده بود که این شرکت به تلافی این پرونده سازی، او را اخراج کرده است.

خانواده «دین» در شبکه های اجتماعی اعلام کردند که او به علت یک «بیماری ناگهانی» درگذشته است! وکیل او نیز مرگ دین را «ضربه ای به جامعه هوانوردی و خدمات مسافربری هوایی» توصیف کرد. مادر جاشوآ دین، ماه گذشته در پیامی نوشته بود که فرزندش به نوعی بیماری ویروسی مبتلا شده بود! همزمان، «سیاتل تایمز» که برای نخستین بار درگذشت او را گزارش کرد، نوشت که «دین» 45 سال داشت و «در کمال صحت و به سبک زندگی سالم شهره بود»! خبر درگذشت «دین» در حالی منتشر شد که کمتر از دو ماه پیش از آن نیز جسد «جان بارنت» دیگر افشاگر شرکت بوئینگ کشف شده بود و مقامات کارولینای جنوبی این بار نیز مرگ وی را طبیعی جلوه داده و مدعی شده بودند که او خود را به ضرب گلوله کشته است!

بنا به گفته پلیس، وی یک روز پیش از آن در یک جلسه استماع در ارتباط با شکایتی که علیه بوئینگ مطرح کرده بود، در مورد مشکلات متعددی که به ادعای خود در کارخانه بوئینگ شناسایی کرده بود، شهادت داده بود. بارنت که 32 سال برای بوئینگ در کارخانه های این شرکت کار کرده بود، بارها گفته بود که مدیران بوئینگ به جای بهبود کیفیت، بر کارگران فشار وارد می کردند تا نواقص و مشکلات احتمالی را ثبت نکنند(!)

نقص فنی پشت نقص فنی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، پس از وقوع سه حادثه برای سه هواپیمای تولید کارخانه بوئینگ طی چند ماه اخیر، فرود اضطراری هواپیمای مسافربری بوئینگ 800-737 خطوط هوائی «یونایتد فور» در ژاپن، فشارها و انتقادات علیه این غول هواپیماسازی آمریکایی تشدید شده است. بر اساس این گزارش هواپیمای یونایتد روز جمعه حدود 40 دقیقه پس از برخاستن از باند فرود، به دلیل مشکل فنی، درخواست فرود اضطراری کرد. پرواز شماره UA166 از «فوکوکا» به قصد «گوآم»، از ناحیه بال دچار نقص فنی شده بود. پیش تر هواپیمای 737 خطوط هوائی سنگال در جریان برخاستن از فرودگاه بین المللی داکار، با 79 مسافر و خدمه از باند خارج شد که در پی آن 11 مسافر به شدت آسیب دیدند. همچنین چهارشنبه هفته گذشته نیز یکی از چرخ های جلوی یک فروند بوئینگ 800-737 خطوط هوائی «کورندون» در فرودگاه «قاضی پاشا» در جنوب ترکیه ترکید. 190 مسافر این پرواز بدون آسیب از هواپیما تخلیه شدند. همان روز، یک فروند بوئینگ 767 در فرودگاه اسلامبول مجبور به فرود اضطراری شد. در این حادثه، هواپیمای متعلق به شرکت خدمات پستی آمریکا(فدکس) از مقصد پاریس، پس از باز نشدن چرخ های جلو، با دماغه در فرودگاه اسلامبول فرود آمد!

بر اساس این گزارش مجموعه این حوادث ظرف تنها یک هفته برای محصولات بوئینگ رخ داده و این در حالی است که پیش تر سازمان هوانوردی فدرال آمریکا از آغاز تحقیقات درباره یکی از زیرمجموعه های بوئینگ خبر داده بود. به گفته این نهاد، کارکنان زیرمجموعه بوئینگ در کارولینای جنوبی احتمالا در خط تولید 787 «دریم لاینر»، از بازرسی های الزامی چشم پوشی و اسناد را دستکاری و جعل کرده اند.

علت، تحریم روسیه

گمانه زنی های متعددی درباره علت بروز این حوادث در رسانه ها مطرح است. یک روزنامه آمریکایی در این زمینه نوشته است که کارخانه هواپیماسازی بوئینگ، به دلیل فقدان یک قطعه اصلی که روسیه آن را تامین می کند، قادر به تولید یکی از محصولات مهم خود نیست! روزنامه وال استریت ژورنال نوشته است که شرکت هواپیماسازی بوئینگ به دلیل فقدان یکی از قطعات اصلی هواپیمای پهن پیکر «787 دریم لاینر» که با همکاری مشترک یک شرکت آمریکا و یک شرکت روسی ساخته می شود، قادر به تولید این مدل هواپیما نیست و به دردسر افتاده است. وال استریت ژورنال نوشته است: مبدل حرارتی که در سیستم کنترل محیطی هواپیما استفاده شده و دمای قطعات الکترونیکی آن را تنظیم می کند، پیش تر با همکاری مشترک شرکت آمریکایی «کالینز اروسپیس» و شرکت «اچ اس- نائوکا» مستقر در مسکو ساخته می شود.

با این حال، این همکاری مشترک مارس 2022 (اسفند1400) و اندکی پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، به عنوان بخشی از تحریم های آمریکا علیه روسیه، متوقف و خط تولید قطعات تنظیم دما به کارخانه جدید «کالینز اروسپیس» واقع در آمریکا و انگلیس منتقل شد. آنها در ابتدا موفق به تامین تقاضای بوئینگ بودند اما حالا با کمبود این قطعه روبه رو شده اند زیرا بوئینگ تصمیم به افزایش تولید «دریم لاینر» گرفته است.

تولید ماهانه بوئینگ 737 مکس نیز به دلیل مشکلات این شرکت در رفع نواقص فنی(جدا شدن دریچه روی بال یک فروند هواپیمای خطوط هوائی آلاسکا در ماه ژانویه) تک رقمی شده است. این مدل سابقه طولانی در حادثه آفرینی دارد به طوری که حوادث رخ داده برای این مدل ناشی از نقص فنی، در سال 2018 و 2019 به مرگ بیش از 340 نفر منجر شد.