آرشیو یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۶
صفحه آخر (جهان)
۱۲

خبر

ماکرون در آستانه بازی های المپیک پنهان سازی فقر در سطوح شهر را آغاز کرد

رئیس جمهور فرانسه به پاکسازی اجتماعی و پنهان سازی فقر در فرانسه، آن هم پیش از میزبانی چندین میلیارد پوندی بازی های المپیک تابستانی متهم شد!

«دیلی تلگراف» در گزارشی در همین زمینه نوشته است: «بازی های المپیک فرانسه از 26 ژوئیه سال جاری میلادی(5 مرداد) آغاز می شود، اما امانوئل ماکرون، خیلی جلوتر از این تاریخ، خواسته است تا همه جای پاریس زیباسازی شود و اثری از کارتن خواب ها و بی خانمان ها نباشد!»

به گزارش ایسنا این روزنامه چاپ انگلیس می افزاید: «ماکرون اعتبارش را در موفقیت در المپیک تابستانی 2024 به میزبانی پاریس می داند و تلاش دارد این شهر را پاکسازی کرده و اثری از کارتن خواب ها و بی خانمان ها نباشد. با این حال، این اقدامات ماکرون موجب شده تا او به پاکسازی اجتماعی و پنهان سازی فقر در کشورش متهم شود. اتهامی که البته وزارت کشور فرانسه آن را رد می کند.» این گزارش می افزاید: «ماکرون می خواهد این رقابت ها هرچه باشکوه تر و بهتر برگزار شود. برای همین بودجه عملیاتی این بازی ها بیش از 4میلیارد پوند است و این آمار ممکن است بالاتر هم برود.»

آمریکا تعرفه های خودروی برقی چین را 100درصد افزایش می دهد!

دولت آمریکا قصد دارد تا تعرفه واردات خودروهای برقی چینی را از 25 به 100درصد افزایش دهد تا جنگ تجاری واشنگتن با پکن داغ تر از قبل شود.

فایننشال تایمز به نقل از 2 منبع آگاه نوشته است، دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2024 این کشور، و به منظور آنچه حفاظت از صنایع آمریکایی خوانده شده، قصد دارد تا تعرفه اعمالی بر واردات خودروهای برقی چینی را به 100درصد افزایش دهد. به گزارش مهر از این رسانه آمریکایی، این افزایش چشمگیر تعرفه ها در بحبوحه نگرانی های فزاینده درباره اشباع شدن بازار آمریکا با خودروهای برقی ارزان قیمت چینی صورت می گیرد. بایدن در ماه های اخیر به منظور متقاعد کردن اعضای اصناف و اتحادیه ها در ایالت ها چرخشی مبنی بر حفاظت از مشاغل، اقداماتی را اتخاذ کرده است. برخی می‎گویند دولت بایدن در تلاش است تا یک قدم جلوتر باشد و اطمینان حاصل کند صنعت خودروسازی آمریکا به سرنوشتی مشابه صنایع خورشیدی دچار نشود.

آمریکا حمله اتمی به ژاپن را توجیه کرد ژاپن عصبانی شد

سرویس خارجی: توکیو به اظهارات مقامات آمریکایی در مجلس سنا در «توجیه» حمله اتمی به هیروشیما و ناکازاکی که جان انسان های بی گناه بسیاری را گرفت انتقاد و به آن اعتراض کرد.

در روزهای اخیر در رسانه ها، اظهارات عجیبی منتشر شد که توجه بسیاری را به خود جلب کرد: «مارک میلی، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش آمریکا، با اذعان به جنایات انجام شده توسط آمریکا و در توجیهی عجیب برای حمایت های کشورش از کشتار هزاران غیرنظامی فلسطینی در هفت ماه حملات رژیم صهیونیستی به غزه گفت: ما افراد بی گناه زیادی را کشته ایم و شایسته انتقاد از کشتار اسرائیل نیستیم... قبل از آن که همگی از اقدامات اسرائیل تبری بجوییم و من در قبال مرگ غیرنظامیان در غزه احساس ناراحتی کنم، نباید فراموش کنیم که ما به عنوان آمریکا بی گناهان بسیاری را در موصل عراق و رقه سوریه و 12000 غیرنظامی بی گناه را کشتیم.» او سپس به حملات اتمی آمریکا علیه دو شهر ژاپن اشاره کرد و گفت: «ما فقط هیروشیما و ناکازاکی را نابود نکردیم. ما 69 شهر ژاپن را ویران کردیم.» همه این اظهارات و اعترافات جنون آمیز برای این بود که میلی بگوید، «ما آمریکایی ها نباید اسرائیل را به خاطر کشتن 36هزار فلسطینی سرزنش کنیم.»(!)

این خطابه وقیحانه به نظر می رسد تنها از طرف میلی صادر نشده است و گویا شیوعی در بین رجال آمریکایی دارد! برای نمونه می توان به «اظهارت بحث برانگیر مقام های آمریکایی در جریان گفت وگو در جلسه سنا در مورد حمایت نظامی آمریکایی از رژیم صهیونیستی» مراجعه کرد. «لیندسی گراهام»، سناتور جمهوری خواه، با اشاره به بمباران اتمی در سال 1945 ازسرگیری تحویل سلاح به تل آویو را خواستار شد. این سناتور آمریکایی گفت: «به اسرائیل هر آنچه آنها برای جنگیدن نیاز دارند، بدهید. این خیلی شبیه به هیروشیما و ناکازاکی است.» گراهام سپس خطاب به مقام های دفاعی آمریکا گفت: «استفاده از سلاح های هسته ای را موجه می دانید یا خیر؟ شما فکر می کنید که برای آمریکا تصمیم درستی بود که بمب های اتمی را بر سر شهرهای ژاپن بریزد؟» پس از این نوبت به «چارلز براون»، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا رسید که در پاسخ گفت: «من به شما می گویم که این اقدام [حمله اتمی به ژاپن] جنگ جهانی را متوقف کرد.»

این اظهارات وقیحانه اعترض توکیو، متحد واشنگتن، را به دنبال داشت. «کامیکاوا یوکو»، وزیر خارجه ژاپن، در رابطه با این اظهارات گفت: «من معتقدم این اظهارات درباره هیروشیما و ناکازاکی مناسب نبود.» یوکو در ادامه با تاکید بر اینکه بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی جان باارزش بسیاری از انسان ها را گرفت، افزود که این حمله به وضعیت انسانی بسیار تاسف باری منجر شد که در آن مردم به دلیل بیماری و ناتوانی، سختی های غیرقابل توصیفی را متحمل شدند. وزیر امور خارجه ژاپن این را هم گفت که: «همان طور که دولت همواره گفته است، ما معتقدیم استفاده از سلاح هسته ای به دلیل قدرت مخرب و کشنده فوق العاده آن با روح انسان دوستانه که زیربنای ایدئولوژیک حقوق بین الملل است، مطابقت ندارد.» آن ‎طور که ایرنا نوشته است، کامیکاوا گفت که توکیو این دیدگاه را به واشنگتن و همچنین به دفتر سناتور گراهام منتقل کرده است.

حمله زمینی روسیه به اوکراین برای تصرف شهر بزرگ خارکیف

نیروهای روسیه حمله زمینی خود را برای تصرف «خارکیف» دومین شهر بزرگ اوکراین در شمال شرقی این کشور آغاز کرده اند.

این روزها با حمایت گسترده تسلیحاتی اروپا و آمریکا از اوکراین همه انتظار داشتند که کی یف ضدحمله وعده داده شده خود را برای بازپس گیری مناطق از دست رفته آغاز کند. اما ظاهرا این روسیه است که حمله زمینی خود را برای تصرف خارکیف دومین شهر بزرگ اوکراین آغاز کرده است. آن طور که یورونیوز نوشته است، نیروهای روسیه روز جمعه در نزدیکی خارکیف حمله زمینی را ترتیب داده و به «پیشروی های کوچکی» در این جبهه دست یافته اند.

رئیس جمهور و وزیر دفاع اوکراین نیز در همین روز اعلام کردند: روسیه «حمله جدید تمام عیاری» را انجام داده و چندین نقطه از مواضع را در مرز با خارکیف هدف قرار داده است.

طبق گزارش «راشاتودی»، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید هم طی یک جلسه توجیهی و در گفت وگو با خبرنگاران گفت: «ایالات متحده نسبت به اینکه روسیه در حال آماده سازی جنگی بزرگ تر می باشد، نگران است. ممکن است روس ها خود را برای یک حمله بزرگ تر به خارکیف آماده کنند.»

وزارت دفاع اوکراین هم می گوید: پس از شدت گرفتن درگیری ها، نیروی کمکی به خارکیف اعزام کرده است. وزارت دفاع اوکراین این را هم اضافه کرده است که روسیه شهر مرزی «ووچانسک» هم مرز با منطقه «بلگورود» را با بمب های هدایت شونده هوائی و توپخانه مورد هدف قرار داده است. به نوشته سایت یورونیوز «این حملات در حالی رخ می دهد که از حدود پاییز دو سال پیش، نیروهای روسی به دلیل ضدحملات ارتش اوکراین تقریبا از کل منطقه خارکیف خارج شده بودند و دیگر حملاتی از سوی مسکو به این منطقه صورت نگرفته بود.»

همزمان «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین هم در یک کنفرانس خبری در کی یف اعلام کرد: «روسیه موج جدیدی از اقدامات ضد تهاجمی را در این سمت آغاز کرده است. روسیه ممکن است در بهار یا تابستان امسال برای یک حمله بزرگ تهاجمی آماده شود... نیروهای کی یف برای مقابله با حمله روز جمعه آماده شده اند، اما ممکن است مسکو نیروهای بیشتری به این منطقه اعزام کند.»

یورونیوز می افزاید: نگرانی های اوکراین در مورد اهداف کرملین در منطقه خارکیف زمانی افزایش یافت که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، خواستار ایجاد یک منطقه حائل در داخل خاک اوکراین شد.

او با اشاره به اینکه این اقدام پاسخی در مقابل ارسال تسلیحات و مهمات جدید آمریکایی برای اوکراین است، تاکید کرده بود که ایجاد این منطقه حائل برای محافظت از روسیه در برابر گلوله باران اوکراین و حملات مرزی ضروری است.

از آن زمان، خارکیف که به دلیل نزدیکی به روسیه به شدت آسیب پذیر است، با حملات هوائی که زیرساخت های برق منطقه را تخریب کرده، مورد حمله قرار گرفته است.

خیزمخالفان برای سرنگونی پاشینیان

مخالفان دولت ارمنستان تصمیم گرفته اند «نیکول پاشینیان» را از نخست وزیری برکنار کنند اما به گفته حزب حاکم، مخالفان تنها با کودتا می توانند به هدف خود برسند!

ارمنستان روزبه روز به سمت بحران سیاسی و امنیتی پیش می رود. از چند روز قبل، ده ها هزار ارمنی در اعتراض به واگذاری 4 روستا به جمهوری آذربایجان راهی ایروان شده اند تا خواستار استعفای پاشینیان شوند. نخست وزیر این کشور هم می گوید چاره ای جز این کار نداشته است و اگر این روستاها را به باکو واگذار نمی کرد جنگ دوباره ای بین دو کشور درمی گرفت. معترضان خشمگین روز جمعه با تجمع در ایروان خواستار استعفای پاشینیان شدند.

رسانه های ارمنستان نوشته اند: اپوزیسیون خود را برای برگزاری رای عدم اعتماد به نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور آماده می کند اما ظاهرا نخست وزیر ارمنستان قصدی برای استعفا ندارد. دبیر حزب حاکم ارمنستان هم می گوید: در حال حاضر تنها راه برای تغییر در ارمنستان توسل به خشونت و کودتا است و دولت مطلقا اجازه چنین کاری نخواهد داد.

به گزارش تسنیم به نقل از رسانه های ارمنستان بر اساس قانون اساسی این کشور، احزاب مخالف پارلمان برای برکناری پاشینیان به حداقل 36 رای نیاز دارند و در حال حاضر آنها فقط 35 نماینده دارند. طبق اصل 115 قانون اساسی ارمنستان، حداقل 36 نماینده از 107 نماینده مجلس ملی این کشور باید درخواست رای عدم اعتماد به نخست وزیر را امضا کنند. بر اساس قانون، کسانی که خواستار استعفای نخست وزیر هستند باید نامزدهای خود را برای جایگزینی او نیز ارائه دهند. این استیضاح می تواند با رای 36 نماینده تصویب شود، اما برای برکناری پاشینیان، مخالفان به 54 رای یعنی 18 رای اضافی نیاز دارند و این در شرایط فعلی تقریبا غیرممکن است. اگر رای عدم اعتماد به نخست وزیر با شکست مواجه شود، رای گیری بعدی نمی تواند زودتر از 6 ماه برگزار شود. بنابراین به نظر می رسد مخالفان با برپایی تظاهرات گسترده، فشار سیاسی را به پاشینیان برای استعفا تشدید خواهند کرد.