آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۷
اقتصاد
۴

اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد: ایران دومین تولیدکننده بزرگ سوخت های مایع در اوپک

سرویس اقتصادی: اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش «دورنمای انرژی» خود، از افزایش تولید نفت و سوخت های مایع دیگر ایران در سه ماهه اول سال 2024 خبر داد.به گزارش کیهان، گزارش دورنمای انرژی از طریق مدلسازی توسعه داده شده به بررسی عملکردهای فعلی و آتی بخش های تولید، تبدیل و فرآورش، انتقال، واردات و صادرات نفت و گاز و سایر حامل های انرژی کشورهای مختلف می پردازد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) یک آژانس آماری دولتی آمریکا است که وظیفه گردآوری، تحلیل و انتشار اطلاعات انرژی جهان را دارد. این آژانس در پی بحران انرژی سال 1973 میلادی از سوی دپارتمان انرژی آمریکا در سال 1977 شکل گرفت و بعدها از دولت مستقل شد.

جدیدترین گزارش «دورنمای انرژی» اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان می دهد تولید نفت و سوخت های مایع دیگر ایران در سه ماهه اول سال 2024، به چهار میلیون و 420 هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با تولید چهار میلیون و 310 هزار بشکه ای در سه ماهه پایانی سال 2023، به میزان 110 هزار بشکه در روز افزایش داشت.

تولید ایران بالاتر از تولید چهار میلیون و 400 هزار بشکه در روز عراق و چهار میلیون و 160 هزار بشکه در روز امارات عربی متحده بود و پس از عربستان با تولید 10 میلیون و 750 هزار بشکه در روز، در میان اعضای اوپک، در جایگاه دوم قرار گرفت. مجموع تولید اوپک طی این مدت، به 32 میلیون و 40 هزار بشکه در روز رسید.

به گزارش ایسنا، طبق آمار این آژانس، تولید نفت خام ایران در سه ماهه اول سال میلادی جاری، به سه میلیون و 230 هزار بشکه در روز رسید که در مقایسه با تولید سه میلیون و 180 هزار بشکه در روز در سه ماهه چهارم سال 2023، افزایش داشت. میانگین تولید نفت ایران در سال میلادی گذشته، دو میلیون و 780 هزار بشکه در روز بوده است.

در میان اعضای اوپک، از نظر میزان تولید نفت خام در سه ماهه اول سال 2024، عربستان با تولید 9 میلیون و 130 هزار بشکه در روز و عراق با تولید چهار میلیون و 290 هزار بشکه در روز، در رتبه های اول و دوم ایستادند و ایران، با تولید روزانه سه میلیون و 230 هزار بشکه نفت خام، سومین تولیدکننده بزرگ عضو اوپک بود.

طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مجموع تولید نفت اوپک در همین مدت، 26 میلیون و 650 هزار بشکه در روز بود.

افزایش 630 هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران

چندی قبل نیز اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش 630 هزار بشکه ای تولید روزانه نفت ایران طی یک سال گذشته و تولید سه میلیون و 250 هزار بشکه نفت در سومین ماه 2024 خبر داد.

به گزارش ایرنا، اداره اطلاعات انرژی آمریکا در جدیدترین گزارش خود از تولید روزانه سه میلیون و 250 هزار بشکه نفت خام ایران در سومین ماه سال جاری میلادی خبر داده است.

تولید نفت ایران در این ماه (مارس یا همان اسفند) نسبت به ماه قبل 30 هزار بشکه در روز افزایش داشته است. ایران در ماه فوریه (بهمن ماه) سه میلیون و 230 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

بر اساس این گزارش، ایران در سه ماهه نخست سال جاری میلادی به طور متوسط سه میلیون و 230 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده است.

تولید نفت ایران در ماه های ژانویه (دی ماه) تا مارس امسال نسبت به سه ماهه چهارم سال قبل 50 هزار بشکه در روز و نسبت به سه ماهه نخست سال قبل 630 هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

ایران در سه ماهه نخست سال قبل دو میلیون و 600 هزار بشکه در روز و در سه ماهه چهارم این سال سه میلیون و 180 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده بود.

ایران با افزایش 630 هزار بشکه ای تولید نفت طی یک سال گذشته رکورددار افزایش تولید در میان اعضای اوپک طی این مدت بوده است.

کشورهای گابن، نیجریه و ونزوئلا تنها اعضای اوپک بوده اند که طی یک سال گذشته تولید خود را افزایش داده اند. تولید گابن 10 هزار، نیجریه 40 هزار و ونزوئلا 90 هزار بشکه در روز افزایش داشته است.

تولید نفت اوپک در سه ماهه نخست سال قبل 27 میلیون و 380 هزار بشکه در روز بوده که این رقم در سه ماهه امسال با کاهش 720 هزار بشکه ای به 26 میلیون و 660 هزار بشکه در روز رسیده است.

بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایران با افزایش تولید نفت توانسته است جایگاه از دست رفته خود در میان تولیدکنندگان بزرگ اوپک را پله به پله پس بگیرد. ایران در حالی که در سه ماهه نخست سال قبل به جایگاه پنجم اوپک سقوط کرده بود در سه ماهه نخست 2024 پس از عربستان و امارات سومین تولیدکننده بزرگ اوپک بوده است.