آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۷
اقتصاد
۴

با اتصال دومین واحد گازی تربت حیدریه، ظرفیت نیروگاه های کشور از 93 هزار مگاوات عبور کرد

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: ظرفیت نیروگاه های کل کشور همزمان با اتصال دومین واحد گازی نیروگاه تربت حیدریه به شبکه سراسری برق از مرز 93 هزار مگاوات عبور کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو، «هادی مدقق» با اشاره به اینکه 82 درصد از ظرفیت نیروگاه های کشور متعلق به واحدهای حرارتی (گازی، بخاری و سیکل ترکیبی) است، افزود: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون 9 هزار و 147 مگاوات به ظرفیت نیروگاه های حرارتی افزوده شده که این اقدام از طریق سنکرون 47 واحد جدید نیروگاهی به ظرفیت شش هزار و 767 مگاوات، رفع محدودیت نیروگاه های بخاری و افزایش توان عملی نیروگاه های گازی موجود به ظرفیت دو هزار مگاوات و 380 مگاوات واحدهای مقیاس کوچک محقق شده است.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه های حرارتی کشور با افتتاح پروژه های جدید در دولت سیزدهم به 75 هزار و 767 مگاوات رسیده است، بیان داشت: در حال حاضر 629 واحد تولید برق حرارتی در 145 نیروگاه کشور وظیفه تامین 94 درصد انرژی موردنیاز مشترکان سراسر کشور را برعهده دارند.

مدقق ادامه داد: واحدهای حرارتی سنکرون شده در دولت سیزدهم شامل 33 واحد گاز در نیروگاه های سیکل ترکیبی شهرهای مختلف و در مجموع به ظرفیت چهارهزار و 673 مگاوات بوده است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان شرکت مادرتخصصی برق حرارتی گفت: همچنین در این مدت 14 واحد بخار در نیروگاه های سیکل ترکیبی جهرم، هریس، ارومیه (دو واحد)، چابهار، بعثت پارس جنوبی (دو واحد)، غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم آباد، سبلان (دو واحد) و کربنات سدیم سمنان نیز با ظرفیت دو هزار و 171 مگاوات به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.

وی تاکید کرد: این واحدهای بخار جدید بدون مصرف سوخت اضافی و از طریق حرارت خروجی واحد گاز قبلی در حال فعالیت هستند. احداث این واحدها منجر به صرفه جویی سه میلیارد و 250 میلیون مترمکعبی مصرف سوخت در طول سال شده است.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر نیروگاه های سیکل ترکیبی با مجموع ظرفیت 35 هزار و 795 مگاوات افزون بر 38 و نیم درصد ظرفیت منصوبه نیروگاهی کشور را به خود اختصاص داده اند.

نیروگاه های گازی با ظرفیت 24 هزار و 202 مگاوات سهم 26 درصدی و نیروگاه های بخاری نیز با ظرفیت 15 هزار و 829 مگاوات، بیش از 17 درصد ظرفیت نصب شده نیروگاه های کشور را برعهده دارند.در این میان نیروگاه های برقابی نیز با ظرفیت 12 هزار و 144 مگاوات بیش از 13 درصد ظرفیت نیروگاه های کشور را به خود اختصاص داده اند.

نیروگاه های تولید پراکنده با ظرفیت دو هزار و 485 مگاوات، نیروگاه های تجدیدپذیر با ظرفیت یک هزار و 141 مگاوات، نیروگاه اتمی با ظرفیت یک هزار و 20 مگاوات و واحدهای دیزلی نیز با ظرفیت 408 مگاوات در مجموع سهم پنج درصدی از ظرفیت منصوبه نیروگاه های کشور را تشکیل می دهند.

ارائه امتیازات ویژه برای ساخت نیروگاه

عباس علی آبادی، وزیر صمت در نشست مشترک ستاد اقتصاد مقاومتی و شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی استان تهران گفت: مقرر کردیم هر واحدی که به احداث نیروگاه اقدام کند چند سال از پرداخت مالیات معاف باشد.

وی افزود: همچنین برای کسانی که اقدام به تولید برق در واحدهای صنعتی کنند زمین رایگان اختصاص می دهیم.

جزئیات ساخت 4500 مگاوات نیروگاه خورشیدی در ایران

توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر در دستور کار قرار گرفته است و دی ماه 1402 بود که عملیات ساخت 4500 مگاوات نیروگاه خورشیدی با حضور رئیس جمهور کلید خورد.

«علی پژوهان»، مدیرعامل یکی از شرکت های سازنده نیروگاه های خورشیدی در گفت وگو با فارس با اشاره به آخرین وضعیت ساخت 4500 مگاوات نیروگاه خورشیدی اظهار داشت: فرآیند تحویل زمین بسیار تسهیل شده و با واگذاری زمین، عملیات آماده سازی ساخت نیروگاه خورشیدی را کلید زده ایم.

وی که مدیریت نیروگاه 1500 مگاواتی از 4500 مگاوات نیروگاه خورشیدی را برعهده دارد، می گوید که نقشه برداری و تست های ژئوتکنیکی برای زمین های تامین شده تکمیل شده است. البته در مسئله تامین مالی با مسائلی مواجه هستیم و هنوز تزریق مالی نداشته ایم.

پژوهان افزود: بخش هایی از دولت با دیگر بخش ها مسائلی در تامین مالی این پروژه دارند که حل نشده و علت عدم تزریق منابع مالی همین است.

به گفته وی هر بخش دولت الزامات و قوانین برای خودش دارد که بر آن پافشاری می کند، برای مثال وزارت نیرو به توسعه نیروگاه برای تامین نیاز سنگین برق کشور تلاش می کند، از طرفی صندوق توسعه ملی می گوید، مشکل انرژی به من ارتباطی ندارد و برای دادن تسهیلات، الزام درآمد ارزی را مطرح می کند.

پژوهان بیان کرد: چالش های مالی سبب شده تا پروژه از زمان بندی تعیین شده توسط رئیس جمهور عقب باشد. از دهه 70 تاکنون کمتر از یک درصد از ظرفیت شبکه برق ایران توسط نیروگاه های تجدیدپذیر تامین شده در حالی که ایران ظرفیت توسعه قابل توجهی در انرژی خورشیدی و بادی دارد.