آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۷
فرهنگ مقاومت
۷

به مناسبت ماهگرد پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی

عظمت عملیات وعده صادق از نگاه ایرانیان و جهانیان

کامران پورعباس

با گذشت یک ماه از برگزاری پیروزمندانه عملیات «وعده صادق» بحث درباره این حادثه بزرگ، همچنان ادامه دارد. عملیات وعده صادق دروازه های جهنم را به روی صهیونیست های خونخوار و جنایتکار و تروریست و کودک کش گشود و روند افول و سقوط و در سراشیبی نابودی قرار گرفتن رژیم اشغالگر قدس را سرعت خارق العاده ای بخشید و زلزله ای در جهان برپا نمود که دوستان را امیدوار و ستایشگر و افتخارکننده و دشمنان را مات و مبهوت و ترسان و اعترافگر کرد.

بلافاصله بعد از این عملیات، حجم فوق العاده گسترده و انبوهی از اعترافات، اظهارنظرها، احساس افتخارها و تاییدات دوست و دشمن و حتی دشمنان قسم خورده انقلاب اسلامی در سرتاسر جهان در بیان عظمت و پیروزمندی و بی نظیر بودن این عملیات تاریخی و غرورآفرین و پشیمان کننده و اقتدار خیره کننده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و نقش آرمان های ولایت فقیه و هدایتهای بی نظیر رهبر اقتدار آفرین محور مقاومت حضرت آیت الله خامنه ای در تحقق این عملیات و سیلی خوردن صهیونیست ها و حامیان و پشتیبانان شان و شتابان شدن روند محو غده سرطانی اسرائیل در سراسر جهان منتشر گردید. گزیده ای از این اظهارنظرها را نقل می نماییم:

اعترافات دردناک و ذلیلانه صهیونیست ها

رسانه های دشمن صهیونیستی نوشتند: طی 6 ماه گذشته دو تاریخ را دیدیم: 7 اکتبر 2023 و 14 آوریل 2024. دو شکست تاریخی که اولین آنها روز سیاهی در تاریخ اسرائیل بود، به طوری که 1200 سرباز و شهرک نشین و به اسارت در آمدن 230 نفر و جنگ علیه حماس در غزه بود که افسران و سربازان بیشتری را کشت. دوم حمله مخرب و بی سابقه ایران علیه اسرائیل بود. وجه مشترک این دو، شکست بازدارندگی اسرائیل و غافلگیری راهبردی کامل بود.

رسانه عبری: حمله 14 آوریل ایران متمرکزترین و هماهنگ ترین حمله با مهمات دقیق (موشک های هدایت شونده) در تاریخ امنیت جهانی بود. پهپادها از پایگاه های زیادی و از مسافت بین 1000 تا 1500 کیلومتری شلیک شدند.

رام امیناخ، مشاور اقتصادی سابق رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل گفت که حمله دیشب بین 4 تا 5 میلیارد شکل (بین 1.08 تا 1.35 میلیارد دلار) هزینه داشته است و توضیح داد که این هزینه فقط شامل رهگیری پهپادها و موشک ها بدون احتساب خسارت های میدانی است که قبلا ارتش اعلام کرده بود، جزئی است. امیناخ توضیح داد که هر موشک سامانه آرو که موشک های بالستیک را هدف قرار می دهد، حدود 3.5 میلیون دلار قیمت دارد، همچنین اسرائیل برای هر موشک سامانه فلاخن داوود که مخصوص رهگیری کروز می باشد حدود یک میلیون دلار می پردازد و این علاوه بر هزینه به کار بردن جنگنده ها برای مقابله با پهپادها است.

عاموس یادلین، رئیس سابق اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل: پاسخ ایران به حمله اسرائیل در دمشق، اقدامی بی سابقه و اولین حمله به اسرائیل از خاک ایران بود و تهران آن را یک موفقیت بزرگ اعلام کرد. این حمله می تواند منجر به تغییر راهبردی در جنگ و حتی پایان آن شود. شبکه عبری کان به نقل از مقام ارشد وزارت دفاع اسرائیل: حمله ایران، یکی از سخت ترین حملات پدافند هوائی ثبت شده در جهان است. ما در سطحی بالاتر از حد انتظار، مورد حمله قرار گرفتیم.

روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت در گزارشی حمله به کنسولگری ایران در دمشق را اقدامی اشتباه ناشی از ارزیابی های نادرست کابینه رژیم صهیونیستی دانسته و شب حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل را یک «سیرک راهبردی» برای این رژیم خواند. این گزارش به شکست راهبردی که رژیم صهیونیستی بعد از واکنش ایران گرفتار آن شده، اشاره و تاکید کرد که اسرائیل تقریبا دو هفته در نتیجه ترس از این عملیات فلج شده بود و بعد از انجام ترور منتظر واکنش ایران بود. این روزنامه صهیونیستی با اعلام اینکه اسرائیل به شدت و به صورتی بی سابقه دچار تحقیر شده است، نوشت: بازدارندگی اسرائیل که پیش از این در غزه و لبنان در هم شکسته بود، این بار در برابر تهران نیز فرو ریخت.

روزنامه عبری هاآرتص در مقاله ای به قلم راویت هشت تحلیلگر صهیونیست تاکید کرد: پیامدهای عملیات ایران علیه اسرائیل موجب تشدید بحران اسرائیل در جنگ غزه و پرونده اسرا می شود و همه این امور را در معرض خطر قرار می دهد.

کانال 13 رژیم صهیونیستی: هیچ کشوری در دنیا وجود ندارد که به اندازه ایران با موشک های بالستیک حمله ای در این مقیاس انجام داده باشد.

بن سبطی پژوهشگر مرکز مطالعات امنیتی رژیم صهیونیستی در تحلیل خود که در نخستین ساعات پس از عملیات وعده صادق منتشر شد، نوشت: این درگیری با پیروزی محسوس ایران به پایان رسیده و نباید تصور کنیم به خاطر حمله به کنسولگری حال وضعیت مساوی است. پیروزی و موفقیت ایران، بزرگ تر است.

اذعان تحلیلگران برجسته شبکه i24 رژیم صهیونیستی: پس از حمله ایران، هیمنه اسرائیل فرو ریخت؛ دستور صریح خاخام ها در اسرائیل این است که وارد جنگ با ایران نشوید!... اسرائیل قدرت بازدارندگی ندارد. وقتی که برای دفاع، به چهار کشور دیگر غیر از نیروهای دفاعی خود نیاز دارد تا در برابر حمله ایران بایستد که علی رغم تمام اینها باز هم موشک های ایران توانستند به پایگاه های نظامی اسرائیل برسند.

آیلت شاکد وزیر امور داخلی و وزیر دادگستری سال های گذشته اسرائیل با انتقاد از نتانیاهو گفت: بازدارندگی اسرائیل در این دولت مقابل حماس و ایران از هم فروپاشید و این باعث نگرانی است. این سیاستمدار دست راستی اسرائیلی، افزود: اگر با دید وسیعی نگاه کنیم، حمله ایران فروپاشی کامل بازدارندگی اسرائیل بود.

مئیر جاودانفر استاد دانشگاه رایخمن و تحلیلگر صهیونیست به رادیو فرانسه گفت: حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل از هر لحاظ بی سابقه بود.

سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی خبر داد که تعداد اسرائیلی هایی که پس از حملات اخیر ایران به سرزمین های اشغالی، درخواست دریافت کمک های روانی داشته اند، 400 درصد افزایش داشته است.

رسانه صهیونیستی معاریو به این واقعیات اعتراف می کند: ما متحمل تحقیر عمومی بی سابقه ای شدیم. بازدارندگی اسرائیل که مانع حمله مستقیم به ما می شد از بین رفته است. تلاش بازدارنده بین المللی هم در روزهای اخیر شکست خورد. برای اولین بار از ایران به سوی اسرائیل موشک شلیک شد.

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که تلاش های دیپلماتیک زیادی را برای فشار به ایران دنبال می کرد و از قضا عمده این تلاش ها هم از جمله طرح موضوع در شورای امنیت سازمان ملل به شکست انجامیده است، در نامه ای به آمریکا و کانادا و کشورهای همسو و اعضای اتحادیه اروپا اعترافات جالبی درباره ابعاد حمله مستقیم ایران به داخل اراضی اشغالی داشته است. در این نامه علاوه بر درخواست تحریم پروژه موشکی ایران بر این نکته مهم تاکید کرده است که ایران «علنا» و «باافتخار» مسئولیت این حمله را پذیرفته است. وزیر خارجه رژیم با وجود لفاظی های سیاسی و نظامی، در نهایت به این گزاره اعتراف کرده که: آخرین حمله ی ایران از داخل خاک خود به اسرائیل در گستره و اندازه یک حمله بی سابقه است.

گیلاد آتزمون یک نویسنده و هنرمند نوازنده یهودی متولد تل آویو با ملیت انگلیسی مطالب قابل توجهی، درباره پاسخ اخیر ایران به اسرائیل نوشته است: ایران توانست به اسرائیل ثابت کند که «هزینه ضربه زدن به ایران بیشتر از توان تحمل آنها است».

به این ترتیب بازدارندگی خود را تثبیت کرد. بقیه کشورها هم دریافتند که «در برابر ایران نمی توانند روی سیستم های دفاعی غربی حساب کنند».

ایران نشان داد که عاقلانه، حساب شده و اخلاق مند عمل می کند؛ و به قول معروف «تنها آدم عاقل و بالغ در اتاق است».

اعترافات سوزناک آمریکایی ها

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا گفت: آنچه رخ داد، شکستی گسترده و تاسفبار برای بازدارندگی آمریکا و اسرائیل در ابعاد 200 فروند موشک بالستیک، کروز و پهپاد بود.

مرشایمر نظریه پرداز و اندیشمند آمریکایی حوزه روابط بین الملل درباره عملیات وعده صادق گفت: این اولین بار است که کشوری قادر شده از سرزمین خود به اسرائیل حمله کند. این از منظر اسرائیل، واقعا شوکه کننده است. بعد از 14 آوریل بازدارندگی رژیم صهیونیستی به شدت آسیب دید.

نیویورک تایمز خاطرنشان نمود: اسرائیل با پاسخ پیچیده و تسلیحات پیشرفته ایران رو به رو بود. نیویورک تایمز در تحلیلی دیگر تصریح کرد: حملات خسارت بار ایران به اسرائیل، پیروزی داخلی و دیپلماتیک در منطقه بود؛ زیرا به ایران اجازه داد تا توانمندی های خود را در مقابل اسرائیل نشان دهد و دولت های رقیب خاورمیانه را که اغلب بی سر و صدا با اسرائیل کار می کنند، رسوا کند.

وال استریت ژورنال آمریکایی معتقد است: ابعاد حمله ایران آن را در زمره بزرگ ترین حملات دیده شده در جنگ های مدرن قرار می دهد.

اسکات ریتر افسر سابق ارتش آمریکا گفت: موشکهای ایران، دو پایگاه نواتیم و رامون را هدف قرار دادند. بهترین رادار جاسوسی دنیا که با پیشرفته ترین پدافند ضد موشکی کار می کند، در مقابل حمله ناتوان بود. پایگاه نواتیم حفاظت شده ترین نقطه زمین در برابر حملات موشکی و حتی محافظت شده تر از کاخ سفید و کاخ کرملین است. ایران آنجا را درهم کوبید و به همه از جمله آمریکایی ها ثابت کرد که هیچ دفاعی در برابر موشک های ایرانی وجود ندارد. این یکی از برترین نمایش های نظامی تاریخ بود. ایران به اسرائیل و آمریکا فهماند اگر حمله کنید، باید هزینه سنگینی پرداخت کنید.

یک دیپلمات بازنشسته آمریکایی ابراز داشت: ایرانیان حمله خود را در اوج دقت و بسیار فوق العاده انجام دادند. حمله ایران تمام قواعد بازی خاورمیانه را تغییر داد. از همه مهم تر مشخص شد اسرائیل بدون مشارکت فعال آمریکا، بریتانیا و فرانسه نمی تواند از خود دفاع کند. اسکات بنت افسر سابق ارتش آمریکا گفت: پاسخ ایران یک اقدام حقیقتا نبوغ آمیز و نمایشی از هوشمندی تاکتیکی و راهبردی بود... اقدام اسرائیل نقض تمام اصول دیپلماتیکی بود که جهان متمدن بنیان گذاشته است... مانور ایران اخلاق مدارانه بود. مانور ایران به مذاق ها خوش آمد و اعتبار ایرانی ها را به عنوان ملتی صاحب صبر، ملاحظه، تفکر راهبردی و ترحم، نزد ملت های دیگر جهان تقویت کرد. به نظر من این اقدام ایران در قبال اسرائیل بسیار ترحم آمیز بود، چون اگر ایران می خواست می توانست اقدامی هزار برابر ویران کننده تر انجام بدهد؛ اما این کار را نکرد و این نشان دهنده بزرگواری و برتری فوق العاده سرشت ایران و پیشوایان دینی و نظامی و دولت این کشور بود.

اعترافات تلخ غربی ها و اپوزیسیون

مهرداد فرهمند خبرنگار سابق بی بی سی در اسرائیل خاطرنشان کرد: حمله ایران به اسرائیل به عنوان پیروزی و موفقیت برای آنها ثبت خواهد شد. ایران برای اولین بار صحنه هایی تاریخی مانند عبور موشک ها بر فراز مسجدالاقصی را ثبت کرد! ایران بزرگ ترین حمله پهپادی را در تاریخ تاسیس این وسیله برای خود ثبت کرد! ایران، به عنوان اولین کشور توانست برای اولین بار خاک اسرائیل را هدف قرار دهد و هیمنه آن را از بین ببرد!

منظرپور، سردبیر سابق بی بی سی اذعان کرد: حمله ایران معادلات نظامی جهان را تغییر داد. تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند؛ این یک تغییر موازنه استراتژیک در خاورمیانه و جهان است! همچنین تحلیلگر نظامی بی بی سی گفت: طراحی حمله ترکیبی، نشان دهنده اعتماد به نفس بالای ایران است؛ ایران قوی ترین نیروی موشکی منطقه است.

روزنامه گاردین نوشت: سیاست بازدارندگی معروف اسرائیل با حمله ایران، تکه تکه شده و اسطوره قلعه تسخیرناپذیر اسرائیل در هم شکسته است.

خبرگزاری رویترز چنان مسحور قدرت نمایی ایران شده بود که نوشت: ایران در حال بلعیدن اسرائیل است.

روزنامه فرانسوی فیگارو معتقد است: پاسخ ایران به اسرائیل، یک موفقیت راهبردی بزرگ بود.

تحلیلگر نظامی شبکه فرانس24 ابراز داشت: اسرائیل تحت یک عملیات بسیار پیچیده و سنجیده شده ایران قرار گرفت. پدافند هوائی اسرائیل نمی تواند با چنین عملیات پیچیده ای مقابله و آن را مدیریت کند.

اندیشکده انگلیسی چتم هاوس: پاسخ تنبیهی ایران به اسرائیل، موفقیت آمیز و حاکی از توانمندی بود.

گزیده ای از اعترافات اپوزیسیون خارج نشین

مهدی نوربخش فعال سیاسی اپوزیسیون: ما اگر با جمهوری اسلامی هم مخالفیم اما بدانیم که جمهوری اسلامی در حیطه موشک و پهپاد توانسته کارهای بسیار بسیار بزرگ در سطح مزیت رقابتی در دنیا انجام بده. این را باید پذیرفت و موشک هایش بسیار هم موثره.

تقی رحمانی فعال سیاسی اپوزیسیون: جمهوری اسلامی امروز استاد پیروزی های تاکتیکی در منطقه است. خیلی قدرت نمایی منطقه ای کردند. مطمئن باشید تمام کشورهای عربی از این نمایش ترسیدند. مطمئن باشید. محاسبه ای که جمهوری اسلامی کرد در این عملیات خیلی تیزهوشانه بود. یک اپوزیسیونی داریم معتاد به توهم... به نظر من این پیروزی تاکتیکی برای جمهوری اسلامی است چون آسمان قدرتمندترین ارتش خاورمیانه را اشغال کرده.

جواد خادم وزیر دربار پهلوی: آقای خامنه ای یک نمایش سیاسی از قدرت دارد به آمریکا می دهد. ببخشید من مخالف آقای خامنه ای ام ولی آقای خامنه ای کاملا در این مورد با تصمیم قاطعی رفتار کرد.

احساس افتخار و تاییدات محور مقاومت

ابوعبیده سخنگوی گردان های قسام خاطرنشان نمود: پاسخ قاطع و گسترده ایران قواعد جدیدی را وضع کرد و معادلات دشمن را برهم زد.

خالد قدومی مسئول دفتر حماس در تهران در گفت وگو با خبرنگار کیهان با تبریک انجام عملیات بزرگ وعده صادق گفت: این عملیات در واقع سیلی محکمی بود که به اسرائیل زده شد. مسئول دفتر حماس در تهران همچنین با بیان اینکه عملیات بزرگ وعده صادق که با رمز «یا رسول الله(ص)» از بامداد یکشنبه 26 فروردین با پرواز ده ها فروند پهپاد و موشک های بالستیک ایران به سمت سرزمین های اشغالی انجام شد، بازتاب بسیار خوب و مثبتی را در میان مردم فلسطین و غزه داشته و موجب خوشحالی آنها شده است، گفت: انجام این عملیات پیروزمندانه علیه رژیم کودک کش صهیونیستی باعث افزایش روحیه در بین رزمندگان مقاومت و مردم مظلوم فلسطین و غزه شده است.

توضیحات موسی ابومرزوق معاون دفتر سیاسی حماس درباره اتفاقات مهمی که پس از عملیات انتقامی ایران علیه رژیم، در جبهه غزه رخ داده: هواپیماهای ارتش رژیم از جمله پهپادها از غزه خارج شدند و در حملات توپخانه ای اسرائیل وقفه به وجود آمد. میزان کشتار مردم ما در نوار غزه به پایین ترین سطح کاهش یافته. نانوایی ها در [منطقه قحطی زده] شمال غزه باز شده و تعدادی از شهروندان فلسطینی از جنوب به شمال بازگشته اند.

حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای تاکید کرد: با وجود تهدید، ارعاب و فشاری که صورت گرفت، جمهوری اسلامی حق طبیعی و قانونی خود را عملی ساخت و وعده صادق خود را با شجاعتی بی نظیر، حکمتی بزرگ و والا و برآوردی دقیق از مواضع در سطح منطقه و جهان به اجرا گذاشت. در ادامه این بیانیه آمده است: با وجود مشارکت آمریکا، همپیمانان بین المللی و بازوهای منطقه ای آن در واکنش به این حمله برق آسا، این عملیات اهداف نظامی تعیین شده خود را به دقت محقق کرد. حزب الله لبنان تاکید کرد: اهداف سیاسی و راهبردی درازمدت این تحول بزرگ در آینده با گذر زمان آشکار خواهد شد و مرحله ای جدید را در سطح مسئله فلسطین و جدال تاریخی با این دشمن در راه پیروزی حتمی امت عرب، امت اسلام و ملت مقاوم و مظلوم فلسطین بنا خواهد نهاد.

شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان در سخنانی اعلام کرد که پاسخ ایران به جنایت تروریستی رژیم اشغالگر علیه کنسولگری این کشور در دمشق، در تاریخ درگیری با دشمن صهیونیستی، بی سابقه و بسیار شجاعانه و قدرتمند بود. شیخ قاووق افزود: این پاسخ ایران، رعب و وحشت را در تمام خانه های صهیونیستها در فلسطین اشغالی از کریات شمونه تا ایلات ایجاد کرد و از سویی موجب دلگرمی و شادی قلب ملت فلسطین و همه آزادگان جهان شد و از سوی دیگر قلب کینه توزان و حسودان و سازشکاران را آکنده از تلخی کرد.

هشام جابر ژنرال بازنشسته لبنانی که کارشناس امور نظامی و استراتژیک و مدیر مرکز مطالعات خاورمیانه در بیروت است، به بی بی سی عربی گفت: غافلگیری حملات ایران در این بود که غافلگیرکننده نبود. قبل از این حملات، دو هفته جنگ روانی در جریان بود که باعث شد اسرائیل در حالت بیم و هراس قرار بگیرد. همین حالت باعث آسیب روانی و میدانی شد که دلیل آن بروز اختلال در بسیاری از خدمات و امکانات عمومی و از خانه خارج نشدن بسیاری از اسرائیلی ها بود.

پایگاه خبری المیادین با تاکید بر اینکه اگر آمریکا، فرانسه، انگلیس و اردن نبودند، پیامدهای حمله ایران بسیار بزرگ تر بود، نوشت: امروز آمریکا در خاورمیانه متلاشی شده و رژیم صهیونیستی رسوا شده است.

سید عبدالملک بدرالدین الحوثی دبیرکل جنبش انصار الله یمن اظهار داشت: تمهیدات گسترده ای برای مقابله با پاسخ ایران وجود داشت و آمریکا رهبری این کار را بر عهده داشت. برخی از کشورهای عربی برای مقابله با واکنش ایران، همسو با کشورهای اروپایی اقدام کردند. مایه تاسف است که کشورهای عربی از دشمن اسرائیل محافظت می کنند و این اقدام، جنایت علیه مردم فلسطین است. الحوثی تصریح کرد: نیروهای آمریکایی با هدف مقابله با پاسخ ایران و رهگیری موشک ها و پهپادهای آن، برای دشمن اسرائیلی 7 کمربند و لایه امنیتی ساختند. پاسخ ایران از نظر شتاب، کمیت و کیفیت بسیار قوی بود... عملیات وعده صادق معادله جدیدی را برای پاسخ به دشمن اسرائیلی ایجاد کرد. دشمن اسرائیلی ده ها سال است که عادت کرده به کشورهای عربی و اسلامی حمله کند اما پاسخی دریافت نکند و حداکثر در برخی موارد به سازمان ملل شکایت شود. پاسخ ایران قواعد درگیری با دشمن را تثبیت کرد بدین صورت که اگر بار دیگر حمله کند، با قاطعیت به آن پاسخ داده خواهد شد.

احساس عزت و غرور و تاییدات شخصیت های داخلی

سردار پاسدار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اظهار داشت: با تسلیحات قدیمی و توان حداقلی به مصاف دشمن صهیونیستی رفتیم. در این مرحله از موشک های خرمشهر، سجیل، شهید حاج قاسم، خیبرشکن و هایپرسونیک2 استفاده نکردیم. در این مرحله باذن الله با توان حداقلی بر ظرفیت حداکثری قرارگاه عبری و غربی غلبه کردیم.

سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت وگویی درباره عملیات وعده صادق عنوان کرد: تصمیم گرفتیم معادله ای جدید بسازیم و آن معادله جدید این است که از این به بعد رژیم صهیونیستی در هر نقطه ای به منافع، دارایی ها، شخصیت ها و شهروندان ما تعرض کند، از مبدا جمهوری اسلامی ایران او را مورد تهاجم متقابل قرار خواهیم داد. وی افزود: عملیات وعده صادق نمونه کاملا برجسته و واضحی از این معادله جدید است.

آیت الله سید ابراهیم رئیسی در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین تصریح کرد: نقش مخرب آمریکا و برخی کشورهای غربی و بی عملی و ناکارآمدی نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت در برخورد با اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری ایران در سوریه موجب شد، جمهوری اسلامی ایران در راستای اعمال حق دفاع مشروع خود بر اساس ماده 51 منشور ملل متحد، عملیاتی را علیه همان مراکزی که علیه ما شرارت کرده بودند، طراحی و اجرا کند. رئیس جمهور با بیان اینکه عملیات وعده صادق با هدف تنبیه متجاوز با موفقیت انجام شده است، تاکید کرد: قاطعانه اعلام می کنیم هر گونه اقدام علیه منافع ایران را سهمگین تر، گسترده و دردناک تر از قبل پاسخ خواهیم داد.

سردار یدالله جوانی معاون سیاسی سپاه در یادداشتی در پایگاه بصیرت نوشت: «این عملیات نشان داد که بیانات فرمانده معظم کل قوا از قبیل «دوران بزن در رو گذشته» یا «یکی بزنید ده تا می خورید» عبارت های درست، منطقی و با پشتوانه بوده است. اقدام جمهوری اسلامی براساس منشور سازمان ملل، یک اقدام کاملا درست و بر مبنای اصل دفاع مشروع انجام گرفته است. عملیات وعده صادق، پاسخی به جنایتها و تجاوزهای متعدد رژیم صهیونیستی و از جمله جنایت آنان در حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق و به شهادت رساندن تعدادی از مستشاران نظامی جمهوری اسلامی در کشور سوریه بود. انجام این عملیات برای ملت ایران در این مقطع زمانی، یک ضرورت اجتناب ناپذیر در راستای تامین امنیت ملی، حفظ و ارتقای سطح بازدارندگی نظامی در برابر تهدیدات دشمن بود. عملیات وعده صادق به صورت واقعی، بخش کوچکی از توان نظامی و دفاعی ملت ایران را به نمایش گذاشت. دشمنان باید بر روی این نکته بیش از پیش توجه و تامل داشته باشند و از این پس در مقابل ملت بزرگ و مقتدر ایران، دچار خطای محاسباتی نشوند. طی عملیات وعده صادق، ناتوانی گنبد آهنین بیش از پیش آشکار شد. در این عملیات، بیش از نیمی از موشکها و پهپادهای تمام ساخت ایرانی که از مسافت بسیار دور پرتاب شده بود، با عبور از سامانه های دفاعی، با دقت اهداف خود را منهدم کردند... خوشحالی، برپایی جشن و پایکوبی و اعلام حمایت مردم ایران از اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی و پاسخ کوبنده به جنایت های متعدد این رژیم، نشان می دهد این عملیات، یک مطالبه برحق عمومی و بر اساس عزم و اراده ملی انجام شده است. خوشحالی و حمایت سایر ملت ها در منطقه و فرا منطقه، از مشروعیت بین المللی اقدام جمهوری اسلامی ایران حکایت می کند. این عملیات که دارای ماهیت کاملا دفاعی و پاسخی به جنایت های رژیم صهیونیستی است، نشان داد سیاست های جمهوری اسلامی و دوراندیشی های رهبر حکیم انقلاب اسلامی و فرماندهی معظم کل قوا طی چند دهه گذشته مبنی بر تقویت بنیه دفاعی و قدرت موشکی کشور، سیاست های درست، عالمانه و واقع بینانه بوده است. آخرین نکته، اعتماد و اعتقاد ملت ایران و نیروهای مسلح کشورمان به پیروزی نهائی جبهه حق علیه جبهه باطل است. هیچ تردیدی وجود ندارد که رژیم صهیونیستی، هرنوع سیاست و اقدامی را در پیش گیرد، با آن سیاست و اقدام، فقط خود را به نقطه پایانی موجودیت نامشروع، ظالمانه و جنایتکارانه اش نزدیک تر می کند.»

سردار سرتیپ پاسدار علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه درباره میزان موفقیت عملیات وعده صادق اظهار داشت: میزان موفقیت عملیات از جزع و فزع آمریکا و صهیونیست ها مشخص است. وی با بیان اینکه میزان موفقیت دو وجه دارد، افزود: یک وجه راهبردی دارد که بسیار بی نظیر بوده است و تمام عالم فهمیدند که قدرت انقلاب اسلامی بالاتر از جبهه شیطان است و هر روز این روند گسترش پیدا می کند؛ اما وجه دوم میزان تاکتیکی است که هر روز بیشتر مشخص می شود و میزان موفقیت بیش از چیزی بود که دشمن انتظارش را داشت.

سایر اظهارنظرها و تاییدات

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مکالمه تلفنی با آیت الله رئیسی رئیس جمهور ایران ضمن محکوم کردن اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه کنسولگری جمهوری اسلامی ایران، این اقدام را خلاف همه موازین و مقررات بین المللی دانست و تصریح کرد: آنچه از سوی جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام جنایتکارانه و در سایه انفعال شورای امنیت اتفاق افتاد، بهترین روش برای تنبیه متجاوز و جلوه ای از درایت و عقلانیت رهبران ایران بود.

بازتاب حمله موشکی به صهیونیست ها در پاکستان: استاد دانشگاه پاکستان خطاب به آیت الله رئیسی گفت: شما ایرانی ها پادشاه جهان اسلام و شیر خاورمیانه هستید.کارشناس الجزیره خاطرنشان کرد: ایران با حملات تاریخی خود، قواعد درگیری را شکست، اسرائیل را خوار کرد و این پیام را داد که نمی توانید با خطوط قرمز من بازی کنید.

نقش هدایت و رهبری و آرمان های ولایت فقیه در تحقق عملیات وعده صادق

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پیامی با قدردانی از حمایت ها و پشتیبانی ملت ایران پس از عملیات غرورانگیز و پیروزمند وعده صادق اعلام کرد: خدای بزرگ را شاکریم که خون های پاک شهیدان عالی قدر ما در جنایت حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق با عملیات تنبیهی رزمندگان غیور و حماسه ساز سپاه اسلام ثمر داد و با فروپاشی هیمنه پوشالی و بازدارندگی تزیینی و تارعنکبوتی ارتش صهیونیستی، شکستی تاریخی و راهبردی برای اشغالگران ثبت و یوم الله دیگری در تاریخ میهن عزیزمان رقم خورد. سپاه پاسداران یادآور شد: این عملیات تاریخی و شگفت آور که در پاسخ به مطالبه ملی و با هماهنگی همه ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و هم افزایی و همراهی سایر «نیروهای مسلح» انجام پذیرفت و پرده ای از اعمال و نمایش قدرت «ایران قوی» را پیش روی جهانیان گشود، مرهون تدابیر حکیمانه رهبری مقتدر و شجاع انقلاب اسلامی و فرمانده معظم کل قوا حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدظله العالی) در هدایت و قدرت افزایی روزافزون دفاعی و نظامی کشور مقابل گستاخی و زیاده خواهی های قدرت های استکباری و «وعده صادق» معظم له در خطبه های نماز عید سعید فطر برای تنبیه جنایت و تجاوز دشمن «عملیات طوفان الاقصی»، شکست ترمیم ناپذیر دیگری بر اشغالگران قدس شریف تحمیل کند. این بیانیه ادامه داد: دستاوردهای راهبردی این عملیات موفق که وحدت مثال زدنی آحاد مردم، شخصیت ها، نهادها، رسانه ها، احزاب و جریان های مختلف سیاسی و دارای مرجعیت در تصویری دل انگیز و میدانی شکوهمند و شوق آور، بر پیشانی آن می درخشد، سرمایه ارزشمند نظام ولایی و مردمی جمهوری اسلامی ایران برای تداوم آرمانها و نقش آفرینی در نظم نوین منطقه ای را تقویت و پشتوانه قدرتمندی برای فرزندان ایران عزیز در «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» برای صیانت از دستاوردهای انقلاب و نظام و حفاظت از امنیت و پاسخ به نیازهای کشور و خدمت صادقانه، مجاهدانه و فزون تر به ملت شریف و شایسته به ارمغان آورد.

در پیام حجت الاسلام خطیب وزیر اطلاعات به مناسبت انجام عملیات وعده صادق آمده است: عملیات تنبیهی و کوبنده ‏ نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران که به نام مبارک پیامبراسلام، حضرت محمد(ص) مزین و در پاسخ به جنایت وحشیانه‏ خبیث‏ ترین مولود نامشروع اردوگاه استکبار در منطقه صورت گرفت، یک بار دیگر آوازه‏ ی انقلاب اسلامی و نام امام خمینی (ره) و رهبر حکیم انقلاب و ملت مقتدر ایران اسلامی را بر تارک افکار جهانیان نشاند.

میر احمدرضا حاجتی نوشت: عملیات وعده صادق باید در چارچوب رسالت آخرالزمانی انقلاب اسلامی و عصر امام خمینی قدس سره تحلیل گردد تا به درک درستی از ابعاد آثار عظیم آن نائل آییم.

این عملیات ادامه بت شکنی و سنت شکنی انقلاب اسلامی است که در 45 سال اخیر معادلات الهی متعددی را به جهان کفر تحمیل کرده و معادلات زیادی را به نفع مستضعفین دگرگون نموده. عملیات طوفان الاقصی بسیار مهم و مصاف با اسرائیل بود و مهم تر از آن عملیات وعده صادق است که اولین مصاف و رویارویی ظفرمندانه نظامی مستقیم ایران با جبهه متحد کفر می باشد...

محدوه اصابت های موثر، تقریبا به پهنای کره زمین بود!؟ یعنی: میدان دل ها و فکرها. مواردی چون: رویکرد جوامع اسلامی به عملی بودن نظریه امام خمینی مبنی بر لزوم محو اسرائیل، خروج افکار عمومی ملت های مسلمان منطقه از کنترل مافیای رسانه های صهیونیستی در مخدوش نمودن چهره ایران و فروپاشی افسانه شکست ناپذیری اسرائیل، افزایش جرات حمله به این جرثومه در بین گروه های جهادی، تحقیر بی سابقه اسرائیل و همپیمانان غربیش در سطح جهان، تثبیت ایران به عنوان یک قدرت جهانی (تعبیر لری جانسون تحلیلگر سابق سازمان سیاه)، از جمله مواردی هستند که: در این زمان از زمین مورد اصابت موشک ها بسیار مهم تر می باشد...

بی تعارف باید گفت: تصمیم قطعی هدف قرار دادن بی محابای یک قدرت اتمی لجام گسیخته که پایگاه و سرمایه اصلی غرب و مهم ترین خاکریز صهیونیسم بین الملل در مقابل تمدن اسلامی است تنها از عهد یک رهبر ابر مقتدر بین المللی یعنی امام خامنه ای برمی آید.

عملیات وعده صادق تحقق بخشی از وعده امام خمینی قدس سره می باشد که فرمودند: «این قرن به خواست خداوند قادر، قرن غلبه مستضعفان بر مستکبران و حق بر باطل است.»(صحیفه امام/ ج15/71)

و نشانه واضحی است از تحقق فرمایش امام خامنه ای مبنی نزدیک شدن به قله و عبور از پیچ بزرگ تاریخی به سوی صفحه جدیدی از حیات بشری.»

ظهور قدرت اراده ملت

فتح الله پریشان در پایگاه خبری تحلیلی بصیرت نوشت: «رهبر معظم انقلاب اسلامی... در دیدار جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح ضمن تبریک روز ارتش و همچنین سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با تاکید بر اینکه دستاوردهای اخیر نیروهای مسلح موجب ایجاد احساس شکوه و عظمت درباره ایران اسلامی در چشم جهانیان و ناظران جهانی شده است، تاکید کردند: «موضوع تعداد موشک های شلیک شده یا موشک های به هدف اصابت کرده که طرف مقابل بر روی آنها متمرکز شده، موضوع دست دوم و فرعی است. موضوع اصلی ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بین المللی و اثبات آن است، که ناراحتی طرف مقابل نیز از همین موضوع است.»

«ظهور قدرت اراده ملت»، رساترین تعبیری است که می تواند ابعاد، دستاوردها و آثار و نتایج تاکتیکی و راهبردی عملیات «وعده صادق» را در پاسخ قاطع به حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق در منظر و مرآی مردم ایران، منطقه و جهان قرار دهد. اگرچه نبردهای پنهان زیادی میان جمهوری اسلامی ایران با رژیم صهیونیستی به وقوع پیوسته، اما عملیات وعده صادق، اولین هماورد مستقیم میان جمهوری اسلامی و رژیم صهیونیستی موید به پشتیبانی های همه جانبه قدرت های غربی در طول تاریخ عمر منحوس این رژیم بوده و مهم تر از آن اینکه برای اولین بار ایران از خاک خودش با نمایش قدرت و اقتدار علیه این رژیم اقدام کرد. این پدیده بسیار مهمی است که دومین شکست ترمیم ناپذیر برای رژیم صهیونیستی پس از عملیات «طوفان الاقصی» را تنها در نیم سال رقم زده است.

شیرینی این عنایت و پیروزی بزرگ از سوی خداوند یاریگر مظلوم زمانی دوچندان می شود که مبتنی بر اطلاعات موثق بدانیم که فرماندهی و مدیریت تمام محورها و صحنه های درگیری از زمان قبل از عملیات، حین عملیات و حتی امروز بعد از عملیات برای مدیریت رسانه ای تقلیل هزینه حیثیتی شکست برای اسرائیل غاصب با آمریکا (سنتکام) بوده است.

در واقع، باید گفت جمهوری اسلامی ایران در عملیات وعده صادق با چهار قدرت هسته ای جهان، یعنی آمریکا، فرانسه و انگلیس و زاییده منحوس آنها، یعنی رژیم صهیونیستی کودک کش جنگید، نه صرفا با رژیم صهیونیستی که به تنهائی اساسا عددی به حساب نمی آید! لذا سطح این تقابل را نباید به تقابل ایران و رژیم صهیونیستی تقلیل داد. در این عملیات در واقع شاهد تقابل جبهه حق با محوریت ایران با جبهه استکبار با تمام تجهیزات با محوریت آمریکا بودیم. دقیقا، به همین دلیل است که این پیروزی برای جبهه کفر و باطل گران تمام شده و به تعبیر رهبر حکیم انقلاب ظهور قدرت اراده مردم ایران و جبهه مقاومت آنها را به شدت می رنجاند و می ترساند.