آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۷
ورزشی
۹

ابعاد تازه از ماجرای برخورد با متخلفان فوتبال / فدراسیون فوتبال: پرونده مطرح شده مربوط به سال 1400 است

2 مدیر و یک دلال رسانه ای در دادگاه حاضر شدند

سه متهم پرونده فساد در فوتبال، در یکی از استان های کشور در دادگاه حضور پیدا کردند.روز شنبه برخی رسانه های خبری از آغاز برخورد با متخلفان فوتبال خبر دادند. در خبر ضمن اشاره به احضار برخی دلالان و مدیربرنامه های متخلف در فوتبال ایران به نهادهای نظارتی آمده بود که برخورد با دلالان و مدیربرنامه های متخلف در فوتبال ایران وارد فاز جدیدی شده است. بر این اساس در دو هفته گذشته شماری از مدیربرنامه ها و دلال ها به نهادهای نظارتی احضار شدند و با حضور در این نهادها پاسخگوی مسائل مختلف بودند. در این جلسات مسائل مختلف و ابهامات موجود مورد بررسی قرار گرفت و گفته می شود قرار است در آینده برخوردهای جدی با متخلفان این عرصه صورت گیرد.ساماندهی مدیربرنامه ها و دلالان جزو مواردی است که در دستور کار قرار گرفته تا در آستانه فصل نقل وانتقالات، فوتبال ایران شرایطی بهتر از گذشته را تجربه کند. اتفاقاتی که در چند سال اخیر رخ داده باعث شده پای برخی افراد فعال در فوتبال به این ماجرا باز شود.پس از انتشار این خبر کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال در اطلاعیه ای اعلام کرد: «تحقیقات پیرامون پرونده مطروحه که به سال 1400 مربوط می شود، در هماهنگی کامل با نهادهای ذی ربط و مراجع ذی صلاح در کمیته اخلاق فدراسیون در حال رسیدگی بوده و تشریفات مرتبط در دایره تحقیقات تا تعیین تکلیف پرونده و مستند به قوانین و کدهای اخلاقی فدراسیون بین المللی فوتبال، کنفدراسیون فوتبال آسیا و آیین نامه اخلاقی فدراسیون فوتبال ادامه خواهد داشت».

متهمان راهی دادگاه شدند

اما در ادامه فرآیند رسیدگی به یک پرونده بزرگ رشوه در فوتبال ایران که چند مدیر فدراسیون نیز به عنوان متهم در آن حضور دارند؛ دیروز خبرگزاری تسنیم مدعی شد که یک مدیر اجرائی ارشد فدراسیون و سازمان لیگ، یکی از مسئولان پیشین سازمان لیگ که چندی پیش به عنوان مشاور رئیس فدراسیون منصوب شد و یک چهره مشهور رسانه ای در دادگاهی واقع در یکی از استان های جنوب شرقی کشور حضور یافتند.

بر اساس اطلاعات به دست آمده از منابع محلی، در استانی که اتهامات وارد شده رخ داده است، هر 3 نفری که به دادگاه رفته اند از اهمیت زیادی در فوتبال ایران برخوردار هستند. دو مدیر ارشد که در یکی، دو روز گذشته به دادگاه رفته اند در سال های اخیر در برگزاری لیگ برتر و دسته اول نقشی اساسی داشته اند.

چهره رسانه ای معروفی هم که نفر اول یک سایت خبری مشهور است، در یک دهه اخیر تحت عنوان مشاور رسانه ای فعالیت و از مربیان، مدیران و بازیکنان زیادی پول دریافت می کند. او مشهور به جابه جایی و دلالی بازیکن در لیگ برتر است.

احضار متهمان از سال 1402

البته اطلاعات بیشتری درباره این پرونده منتشر نشده اما بررسی ها نشان می دهد احضار متهمان از اواخر سال 1402 آغاز شده است و به غیر از مدیران فدراسیون، نام یکی از مدیران باشگاه های صنعتی نیز در میان است. گویا کلید ماجرا از آنجایی آغاز می شود که اعضای کانون مدیر برنامه های فوتبال در ایران که اتفاقا اطلاعات ناب و دسته اولی از جریانات فوتبال دارند، در جلسه ای در یکی از هتل های تهران تصمیم به شکایت و پیگیری فساد در فوتبال ایران می گیرند.

در این جلسه سه تن از مدیربرنامه ها به عنوان نماینده انتخاب می شوند تا وارد این کارزار بشوند. اطلاعات وسیع و دسته اول این افراد باعث می شود تا بار دیگری پلیس و نهادهای نظارتی وارد حوزه فوتبال بشوند. در این میان گفته می شود حتی پای چند صد سکه طلا، دلار و یورو نیز در میان است.

پرونده ای که باید جدی گرفت

پرونده فساد در فوتبال را باید جدی گرفت و مسببان خرابی این فوتبال را شناسایی و با آنهائی که جرمشان ثابت می شود، طبق قانون برخورد کرد. انتظار می رود عوضی آمده ها را طرد و دستان کثیف آنها را از دامن فوتبال کوتاه کنیم و به حضور شومشان در فوتبال پایان دهیم و...

پرونده فساد در فوتبال به ما می گوید در این فوتبال، «پول» هست، اما از این عامل مهم و گره گشا که «وسیله»ای بیش نیست، در فوتبال ما درست و بجا استفاده نمی شود، صرف سازندگی و اعتلا در فوتبال و جوانان مستعد ما نمی شود، بلکه هدر می رود. در واقع «مدیریت» درباره پول فوتبال و برنامه ریزی برای آن و کنترل و نظارت در حسن اجرای آن برنامه وجود ندارد. پرونده فساد در فوتبال به ما می گوید در این فوتبال اصل کنترل و نظارت وجود ندارد و حرفه ای گری که در یک فوتبال سالم می تواند راهگشا و باعث رشد و ترقی شود، و در فوتبال دنیا معنی تعهد و تعصب و مسئولیت و پاسخگو بودن و تماشاگرمحوری و... می دهد در فوتبال ما به اسراف و لاابالی گری و بی مسئولیتی و بی تعصبی و بی تربیتی و حرمت شکنی و... معنی می شود! پرونده فساد در فوتبال به ما می گوید، برخلاف شعارها و حرف ها، فوتبال ما نه تنها «علمی» نیست که سنتی و محلی هم اداره نمی شود، در این فوتبال هر چیز سر جای خودش قرار ندارد و خیلی ها از جمله مسئولان رده بالای آن غالبا سر جای خودشان ننشسته اند. پرونده فساد به فوتبال به ما می گوید: فوتبالی که حق الناس است، خرج فوتبالی که از کیسه ناس (مردم) تامین می شود، در خدمت مردم نیست و در خدمت عوضی آمده ها و کارچاق کن ها و دلال ها و زورگیران و... است.

هر چند در گذشته پرونده هایی از این دست تشکیل شد ولی نتیجه ای از آن اعلام نشد، اما این جا یکی از آن بزنگاه های حساس است که همه انتظار دارند تمام ارکان ورزش از جمله وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال با تمام توان به مسئولیت خود عمل کنند.