آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۷
جامعه
۱۰

با حضور وزیر بهداشت انجام شد : رونمایی از سند درمان رایگان کودکان و آغاز واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس

همایش «پویش ملی کودک سالم، ایران سلامت» با محوریت رونمایی از سند رایگان شدن درمان کودکان زیر 7 سال و برنامه واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس با حضور وزیر بهداشت برگزار شد.

به گزارش وبدا، همایش «پویش ملی کودک سالم، ایران سلامت» با محوریت رونمایی از سند رایگان شدن درمان کودکان زیر 7 سال و برنامه واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس، روز یکشنبه 23 اردیبهشت ماه در ستاد وزارت بهداشت و با حضور وزیر بهداشت، معاونین وزیر و مدیرعامل سازمان بیمه سلامت برگزار شد.

بر این اساس، با عنایت به تاکید رهبر معظم انقلاب و ریاست محترم جمهور، مطابق بند «9» سیاست های کلان حوزه سلامت «مبنی بر کاهش سهم مردم از هزینه های درمان و در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و به استناد مصوبه هیئت محترم وزیران، هزینه تمامی خدمات بستری، اورژانس تحت نظر، بستری موقت و سرپایی شیرخواران و کودکان زیر هفت سال (به استثنای داروی سرپایی) در مراجعه به کلیه مراکز آموزشی و درمانی تابعه دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور رایگان شد.

گفتنی است، تمامی شیرخواران و کودکان تا هفت سال (از ابتدای تولد لغایت 6 سال و 11 ماه و 29 روز در زمان پذیرش) که دارای بیمه پایه هستند، مشمول این برنامه می شوند.

آغاز واکسیناسیون پنوموکوک و روتاویروس در 7 استان

همچنین، همزمان با چهلمین سال برنامه توسعه واکسیناسیون کشور، گامی دیگر برای ارتقای سلامت کودکان برداشته و واکسن های پنوموکوک و روتاویروس به برنامه ایمن سازی کودکان وارد شد.

براساس این گزارش، واکسن تزریقی پنوموکوک برای پیشگیری از عفونت های ناشی از میکروب پنوموکوک مانند عفونت مغز و ریه است که شروع برنامه در 7 استان بوده و در مراحل بعدی، برنامه به سراسر کشور گسترش پیدا خواهد کرد؛ واکسن خوراکی روتاویروس نیز برای پیشگیری از اسهال های ناشی از روتاویروس به شیرخواران تجویز می شود که شروع برنامه از دانشگاه های علوم پزشکی هرمزگان و بوشهر و در شیرخواران 2 ماهه است.

درمان کودکان زیر 7 سال سرمایه گذاری برای سلامت کشور است

وزیر بهداشت در این مراسم با بیان اینکه دوران کودکی، بیشترین اهمیت و حساسیت را برای تثبیت وضعیت سلامتی دارد، درمان کودکان را جزو درمان های پایه عنوان کرد.

بهرام عین اللهی گفت: سلامت کودکان برای آینده کشور اهمیت زیادی دارد، زیرا کودک سالم، در آینده به یک فرد بزرگسال سالم مبدل خواهد شد. «سلامت» فقط به بعد فیزیکی و جسمانی منتهی نمی شود و سلامت روحی و روانی را نیز دربر می گیرد. سلامت فرد حتی قبل از تولد و در دوران جنینی نیز اهمیت زیادی دارد؛ رشد انسان تکاملی بوده و در گذر زمان کامل می شود. لذا، از دوران کودکی باید به بیماری ها و عواملی که ممکن است سلامت فرد را در آینده تحت الشعاع قرار می دهد، توجه شود. مانند سنجش بینایی و شنوایی کودکان که درمانشان در دوران کودکی منجر به بهبود کامل مشکل بینایی و شنوایی فرد در طول زمان خواهد شد.

وی با بیان اینکه در جامعه سالم رشد اقتصادی نیز جریان خواهد داشت، افزود: درمان کودکان جزو درمان های پایه محسوب می شود و نباید شرایط به گونه ای باشد که یک کودک به دلیل مشکلات مالی خانواده اش از درمان محروم شود. بنابراین به عنوان سیاستگذاران حوزه سلامت، درمان کودکان زیر 7 سال را اقدامی بنیادین برای سلامت جامعه و نوعی سرمایه گذاری برای سلامت کشور، تدوین و آغاز کردیم. در تمام دوره های سنی، دوران کودکی بیشترین اهمیت و حساسیت را برای تثبیت وضعیت سلامتی دارد، به همین دلیل سرمایه و توجه خود را متوجه این رده سنی می کنیم.

اختصاص بودجه 5/2 هزار میلیارد تومانی برای درمان رایگان کودکان زیر 7 سال

معاون درمان وزارت بهداشت نیز در این مراسم با بیان این که کودکان، آینده سازان کشور هستند، از اختصاص بودجه 2.5 هزار میلیارد تومانی برای درمان رایگان کودکان کمتر از هفت سال کشور خبر داد و گفت: تمام هزینه های درمانی سرپایی و بستری به جز داروی سرپایی، برای کودکان کمتر از هفت سال رایگان است.

سعید کریمی با بیان این که خدمات گسترده ای برای اطفال در بیمارستان ها در حال انجام است، افزود: در حال حاضر 23 بیمارستان تخصصی کودکان، 770 بیمارستان که بخش اطفال دارند، 16 هزار تخت اطفال و همچنین 500 تخت PICU به خدمت رسانی کودکان می پردازند و هزار تخت نیز در دو سال اخیر به این مجموعه اضافه شده و این موارد نشان می دهد کودکان در وزارت بهداشت دولت سیزدهم جایگاه ویژه ای دارند.