آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۷
جامعه
۱۰

تغییر ساختار سازمان سنجش سابق آغاز شد

برگزاری کنکور به صورت ترکیب تشریحی و تستی از سال 1404

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور درخصوص تغییر ساختار این سازمان و سرنوشت کنکور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، عبدالرسول پورعباس در نخستین نشست خبری خود در سمت سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور که دیروز برگزار شد، به تشریح جزئیات تشکیل این سازمان پرداخت و گفت: از حدود یک سال پیش موضوع تشکیل این سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح و در خرداد گذشته وارد مرحله تصویب شد و در نهایت اساسنامه آن در دوره سه ماهه تقدیم ستاد تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی شد. در واقع بعد از طی این مرحله اساسنامه به شورای معین در شورا ارجاع و پس از آن در صحن آن به تصویب رسید.

پورعباس افزود: در گام دوم انقلاب قرار است تغییرات و اتفاقات گسترده ای بیفتد، البته در 40 سال اول تحولات خوبی در آموزش عالی از جهت کمی داشتیم؛ اما باید علاوه بر تضمین کمی، اعتبارسنجی کیفیت هم داشته باشیم تا دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی تعاملات ملی و بین المللی قابل رقابت با مراکز آموزش عالی دنیا باشند.

وی خاطرنشان کرد: در سازمان سنجش آموزش کشور تعامل با سه وزارتخانه وجود داشت؛ اما توسعه مهارت و حرفه و صلاحیت های حرفه ای هر روز پررنگ تر شده است و باید فراسازمانی عمل می شد و از این رو در سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور خدماتی فراتر از وزارت علوم ارائه می شود، بنابراین سازمان سنجش از وزارت علوم جدا شد تا تعامل های وسیع تری با سه وزارتخانه ها از جمله وزارت علوم داشته باشد و در عین حال با وزارت کار هم در حوزه مهارتی و صلاحیت حرفه ای همکاری می کند.

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با بیان اینکه ظرف 6 ماه آینده این سازمان به طور کامل مستقر می شود، ادامه داد: این سازمان از امروز(یکشنبه) هیئت امنایی اداره می شود و هیئت امنای سازمان ملی سنجش در 6 ماه آینده به طور کامل مستقر می شوند.

پورعباس در مورد تضمین اجرائی تصمیمات سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نیز گفت: این سازمان مستقل، هیئت امنایی و زیر نظر رئیس جمهور است، چهار وزیر عضو، دبیر شورا و دو نفر عضو شورا و روسای کمیسیون آموزش عضو آن هستند؛ به همین دلیل تصمیمات سازمان در هیئت امنا با اختیارات بالا تایید می شود و فرادستگاهی است.

برگزاری کنکور ترکیبی از 1404

سرپرست سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور بیان داشت: تا سال 1404 کنکور ترکیبی برگزار خواهد شد.

پورعباس ضمن بیان این مطلب در پاسخ به پرسشی درخصوص آینده کنکور در ماموریت جدید سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه کنکور را تصویب و ابلاغ کرد و در این مصوبه قید شده است که آزمون های آموزش و پرورش طی سال های آتی نهایتا تا 60 درصد در کنکور تاثیر داشته باشد که البته این تاثیر برای کنکور امسال 50 درصد اعمال می شود.

وی افزود: تاثیر 60 درصدی سوابق تحصیلی در کنکور دقیقا در مسیر کمرنگ کردن نقش کنکور اعمال می شود؛ اما به طور کلی ما در نظر داریم آزمون های خود را ارتقا ببخشیم و در حال حاضر دستگاه هایی تهیه و در حال نصب هستند و انواع آزمون هایی که تصور می کنیم از چهار گزینه ای با یک گزینه صحیح، چند گزینه صحیح، هم گزینه ای تا به پرسش های تشریحی را اجرائی خواهیم کرد.

سرپرست سازمان ملی سنجش خاطرنشان کرد: همه سوالات ترکیبی در آزمون های ما آماده است و به کار برده خواهد شد. ما دستگاه هایی را در سازمان تجهیز کردیم تا بتوانیم آزمون های خود را به صورت تشریحی برگزار کنیم. در واقع برای اینکه آزمونی را به استاندارد برسانیم، طبیعتا اجرای آن، آزمون سازی و تصحیح آن مهم است که ما برای هریک از آنها برنامه ریزی انجام دادیم.

پورعباس با تاکید بر اینکه تا سال 1404 سوالات کنکور به صورت ترکیبی برگزار می شود، گفت: ما نه می گوییم کنکور تشریحی می شود و نه می گوییم نمی شود، بلکه آزمون را ترکیبی برگزار می کنیم.