آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۷
جامعه
۱۰

دور دنیا در یک روز

انگلیس: رسوایی بی پایان خون آلوده

تکمیل شدن تحقیقات مربوط به رسوایی خون آلوده در انگلیس، منجر به افشای واقعیت های دردناکی می شود که ابعاد گسترده این بحران را آشکارتر می کند.

به گزارش خبرگزاری میزان، جدیدترین افشاگری ها درباره رسوایی خون آلوده در انگلیس نشان می دهند که سازمان خدمات خون این کشور (سازمانی با وظایف جمع آوری خون و پلاکت اهدایی و خریداری شده، خدمات تشخیصی و درمانی تخصصی و تحقیقات بالینی) با وجود هشدار های فراوان درباره خطر بالای آلودگی به عفونت و بیماری، از زندان های انگلیس خون خریداری شده جمع آوری کرده است.

به گزارش اسکای نیوز، اسناد ارسال شده به Infected Blood Inquiry نشان می دهد که سازمان خدمات خون در انگلیس تا اواخر دهه 1980 از زندان های این کشور با وجود هشدار ها درباره مخاطره آمیز بودن خرید خون از این مراکز، اقدام به جمع آوری خون از زندان ها می کرد.

این شواهد نشان می دهند که منابع تامین خون انگلیس تا اوایل دهه 1990 تا چه حد ناامن بودند؛ این در حالی است که آزمایش برای تشخیص ویروس های تهدیدکننده زندگی مانند هپاتیت سی و ایدز در آن زمان در دسترس قرار گرفت. اسناد یاد شده نشان می دهند که چگونه درخواست ها برای پایان دادن به خرید خون از زندانیان مورد بی توجهی قرار گرفت؛ تحقیقات نشان داد که در سال 1973 میزان ابتلا به هپاتیت در زندانیان پنج برابر بیشتر از جمعیت عمومی بود. با وجود هشدار های فراوان، خرید خون از زندانیان در انگلیس تا سال 1986 انجام شد؛ با وجود این، پیش بینی می شود که ناکامی های گسترده تر اجرای قانون در این زمینه وجود داشته باشد.

تحقیقات درباره رسوایی خون آلوده تاکنون بیشتر بر بیماران هموفیلی متمرکز بوده است، زیرا آن ها بیشترین آسیب را از رسوایی فرآورده های خونی آلوده وارد شده از آمریکا داشتند. در رسوایی یاد شده مشخص شد که فرآورده های خونی به دلیل هزینه کمتر با وجود آگاهی از مخاطرات آن ها از آمریکا وارد می شدند؛ فرآورده های خونی یاد شده از خون خریداری شده از افراد در معرض خطر مانند زندانیان تهیه شده بودند. با وجود این، رسوایی جدید خون آلوده در انگلیس عمدتا سبب ابتلا افراد دریافت کننده خون به هپاتیت سی شده است؛ این افراد کسانی بودند که در جراحی های معمولی، درمان سرطان یا پس از زایمان در سیستم درمان انگلیس خون دریافت می کردند. خونی که به این اکثریت خاموش در رسوایی خون آلوده داده شد، تقریبا منحصرا از اهداکنندگان در انگلیس تامین می شد. هزاران قربانی این رسوایی اکنون به دنبال پاسخگویی مقام ها هستند؛ تاکنون آمار دقیقی از قربانیان ارائه نشده است؛ آن ها همچنین می خواهند بدانند که چرا دولت انگلیس فرآیند شناسایی قربانیان را به تعویق انداخت و سبب شد تا بسیاری از افراد همچنان از ابتلای خود به ایدز و هپاتیت سی بی خبر باشند.

اندونزی: سیل و گدازه سرد جان 28 نفر را گرفت

در پی جاری شدن سیل و گدازه سرد به جا مانده از فوران یک آتشفشان در غرب اندونزی، دست کم 28 نفر جان باختند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، براساس اعلام سازمان ملی امداد و نجات جاکارتا، سیل و گدازه سرد در مناطق «آگام» و «تانا داتار» واقع در سوماترای غربی جاری شده است. رئیس اداره منطقه ای امداد و نجات گفته است که تاکنون دست کم چهار نفر نیز مفقود شده اند. گدازه سرد که «لاهار یا گل رود» نیز خوانده می شود، مواد آتشفشانی همچون خاکستر، شن و سنگ ریزه هایی است که پس از بارندگی از دهانه آتشفشان به سمت پایین سرازیر می شوند. مقامات گفته اند که 9 نفر از قربانیان شناسایی شده اند که در بین آنها دو کودک 3 و 8 ساله به چشم می خورد. مقامات سازمان ملی امداد و نجات می گویند که براساس تازه ترین برآوردها، 84 واحد مسکونی و 16 پل تحت تاثیر این فاجعه قرار گرفته اند.