آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۷
جامعه
۱۰

اخبار کوتاه اجتماعی

قیمت جدید قبر در بهشت زهرا (س)

تسنیم- در جریان جلسه دیروز شورای شهر تهران، لایحه شهرداری تهران درباره بهای خدمات بهشت زهرا در سال 1403 در دستور کار اعضای شورا قرار گرفت. شهرداری تهران در لایحه ای پیشنهاد داده بود که قیمت قبرهای رزروی از 3 میلیون و 900 هزار تومان 1402 به 20 میلیون تومان در سال 1403 برسد که در ادامه با نظر شورای شهر تهران در نهایت اعضا با قیمت 15 میلیون تومان برای هر طبقه قبر رزروی برای سال جاری موافقت کردند. همچنین بر اساس مصوبه شورای شهر تهران طبقه اول قبور برای دفن اموات رایگان خواهد بود.

تب کریمه کنگو در هرمزگان قربانی گرفت

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: تاکنون سه مورد ابتلای قطعی به تب کریمه کنگو در این استان شناسایی شده که یک نفر از مبتلایان در شهرستان رودان فوت شده است. فرد فوت شده مردی 70 ساله بود که مراجعه دیرهنگام به پزشک موجب مرگ وی شد. تاکنون 11 مورد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در این استان گزارش شده که شهرستان های رودان، میناب، بندرعباس، قشم و جاسک از جمله مناطقی هستند که این بیماری در آنها دیده شده است. عبدالجبار ذاکری افزود: افرادی که با دام سر و کار دارند یا به ذبح دام مشغولند، باید از وسایل محافظت کننده مانند دستکش، چکمه و لباس مناسب استفاده کنند و ابزارشان را بعد از ذبح، ضدعفونی کنند و خونابه ها به طریق بهداشتی دفع شود. وی از مردم خواست برای پیشگیری از بروز و شیوع بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان، گوشت را 24 ساعت پیش از مصرف در دمای یخچال نگهداری کنند و از خریدن گوشت هایی که خارج از نظارت شبکه سازمان دامپزشکی ذبح و عرضه شده است، خودداری کنند. همچنین جگر و سایر امعا و احشای دام، پس از 48 ساعت نگهداری در دمای چهار درجه سانتیگراد استفاده شود و به هیچ وجه دامی را که علائم بیماری و ناخوشی دارد، ذبح و مصرف نکنند.

انهدام کارگاه بزرگ تولید سلاح جنگی و شکاری در اندیمشک

تسنیم- فرمانده انتظامی اندیمشک گفت: یک کارگاه تهیه و ساخت انواع سلاح و مهمات جنگی و شکاری در این شهرستان کشف و منهدم شد. سرهنگ علیرضا میررضایی افزود: دو قبضه سلاح شکاری، یک قبضه کلت کمری جنگی، یک قطعه دستگاه ساخت فشنگ جنگی و شکاری، 150 فشنگ شکاری، دو عدد فشنگ جنگی مربوط به ژ3 و کلت، یک عدد نارنجک دستی جنگی، دو خشاب کلت کمری و 130 عدد چاشنی فشنگ شکاری در این کارگاه کشف و ضبط شد..

برآمدگی و فرورفتگی در قوطی های کنسرو را جدی بگیرید

ایسنا- معاون اداره کل فراورده های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: تغییر شکل قوطی کنسرو می تواند به اشکال مختلف باشد؛ به طوری که اگر قسمتی متورم و فشرده شود طرف دیگر برجسته شود و یا جداره قوطی در اثر حمل ونقل و دیگر موارد، ضربه دیده باشد اما چنانچه طرفین و یا تنها یک طرف قوطی متورم شده باشد و علت آن هم ضربه خوردن نباشد؛ ممکن است سلامت آن ایرادی وجود داشته باشد.هاله سمیعی افزود: در مورد کنسروهایی که یک طرف آنها برآمده شده است، چنانچه با سوراخ کردن قوطی مقدار زیادی گاز خارج شود دلیل بر فاسد بودن محتوی قوطی است. باید توجه داشت که موقع باز کردن قوطی های سالم، مقدار ناچیزی هوا به داخل آنها کشیده می شود که نباید آن را با خروج گاز اشتباه کرد. قبل از مصرف کنسروها برای از بین بردن سم خطرناک بوتولیسم احتمالی موجود در تمامی مواد غذایی کنسرو شده اعم از لوبیا، ذرت و... باید قوطی های کنسرو دست کم به مدت 20 دقیقه در آب جوشانده شود.