آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۷
اخبار کشور
۱۱

معاون عملیات نیروی قدس: سردار شهید حاج رحیمی نیروهای ملل مختلف را آموزش می داد

معاون عملیات نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: برخی اوقات ممکن بود علاوه بر ماموریت های آموزشی و عملیاتی، شهید حاج رحیمی تیم هایی را برای آموزش نیروهای مقاومت به خارج از کشور بفرستد و همزمان میزبان نیروهایی از ملیت های مختلف برای آموزش باشد.

13 فروردین ماه امسال و در جریان حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق هفت نفر از مستشاران کشورمان در سوریه به شهادت رسیدند، یکی از این شهدا که قبلا هیچ تصویری و نامی از او در رسانه ها منتشر نشده بود «سردار محمدهادی حاج رحیمی» بود.

شهید حاج رحیمی که از سال 1359 در کسوت مربی و از پادگان امام حسین(ع) کار خود را آغاز کرده بود، رفته رفته مسیر تعالی و تحول را طی کرد تا اینکه به فرماندهی یکی از مهم ترین رده های نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یعنی یگان نیروهای مخصوص امام علی(ع) رسید و مبدا تحولات بسیاری در این یگان و در پرورش رزمندگان جبهه مقاومت شد.

پس از شهادت سردار حجازی، ایشان به سمت معاون هماهنگ کننده نیروی قدس منصوب شد و پس از چند سال در حالی که مسئولیت بالاتری داشت با اصرار خودش قرار شد جانشین سردار شهید علی زاهدی در منطقه سوریه شود.

خبرگزاری تسنیم به مناسبت چهلمین روز شهادت سردار حاج رحیمی به گفت وگو با سردار محسن چیذری، معاون عملیات نیروی قدس سپاه پرداخته است. سردار چیذری به واسطه مسئولیتش همکاری تنگاتنگی با شهید حاج رحیمی داشته است.

وی در این گفت وگو خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های شهید حاج رحیمی این بود که هر وقت به منطقه سوریه و یا مناطق ماموریتی می رفت، چون نیروهای یگان امام علی(ع) در جای جای منطقه حضور داشتند، ایشان مقید بود بدون استثنا به همه نیروها سرکشی و به امورات آنها رسیدگی کند، صفر تا صد توانی را که برای اجرای ماموریت داشت، در اختیار می گذاشت. غیر از مبارزه با داعش و تکفیری ها در عراق و سوریه، یگان تحت امر شهید حاج رحیمی ده ها ماموریت دیگر هم داشت که به صورت همزمان اجرا می کرد، این موضوع به توانمندی ها و تخصص هایی برمی گشت که در مجموعه ایشان وجود داشت و هرجا لازم بود افرادی را برای اجرای ماموریت تعیین می کرد.

سردار چیذری بیان داشت: برخی اوقات ممکن بود علاوه بر تمامی ماموریت های آموزشی و عملیاتی، شهید حاج رحیمی تیم هایی را برای آموزش نیروهای مقاومت به خارج از کشور بفرستد و همزمان میزبان نیروهایی از ملیت های مختلف برای آموزش در داخل کشور بود.

معاون عملیات نیروی قدس سپاه همچنین خاطرنشان کرد: ایشان همزمان که این برنامه های آموزشی را داشتند، نیروهایشان در زمان جنگ و عملیات هم در نوک پیکان بودند و به همین دلیل مجروح و شهید می شدند، همین موضوع یک کار مضاعفی برای یگان و فرمانده آن یعنی آقای حاج رحیمی و همه دوستانی که با ایشان همکار بودند، ایجاد کرده بود. در نظر بگیرید بالاخره وقتی یک نفر مجروح شده بود، باید از رده خارج می شد و پس از آن رسیدگی به خانواده شهدا و مجروحان و سرکشی و دلجویی از آنها و از همه سخت تر انتقال خبر شهادت نیروها به خانواده ها، سختی کار شهید حاج رحیمی را دو چندان کرده بود، کسی که این کار را کرده باشد سختی آن را درک می کند، این که شما به عنوان مسئول یک رده بروید به خانواده نیرویتان بگویید؛ «من همسر یا فرزند شما را به سوریه بردم و حالا شهید شده است.»، این موضوع کار بسیار سختی است اما خوب شهید حاج رحیمی به سرکشی و دلجویی از خانواده شهدا اهتمام داشت و برای این کار وقت می گذاشت و خدا هم به برکت دعای خانواده شهدا نعمت شهادت را به ایشان ارزانی کرد.

وی بیان داشت: تشکیلات شهید حاج رحیمی یک تشکیلات جهادی بود یعنی منعطف و آماده هرگونه ماموریت. در هر مقطعی ماموریت های فی البداهه و غیرمنتظره بر اساس شرایط و انعطافی که در محور مقاومت وجود دارد پیش می آمد، اجرای این ماموریت ها به عهده یگان شهید حاج رحیمی بود.

سردار چیذری گفت: در صحبت هایی که این اواخر می کردیم دوست داشت بالاخره در یک جایی باشد که بتواند مثمر ثمرتر و مفیدتر باشد، لذا این جا را رها کرد. شب عید، یک هفته ده روز قبل از اینکه بخواهد برود، مطرح شد ایشان جانشین سوریه شود و آنجا انجام وظیفه کند، می دانست که این مسئولیت بسیار سخت و دشوار است و هم به لحاظ ساختاری و هم سازمانی اصلا قابل مقایسه با این جا نبود ولی آنجا را انتخاب کرد، درحالی که این جا برایش راحت تر بود، پست سازمانی اش بالاتر بود و این جا اسم و رسم داشت اما از همه اینها راحت گذشت و عبور کرد و آن چیزی را که احساس می کرد رضایتمندی خدا در آن هست، پذیرفت و با خدا معامله کرد و خدا هم جوابش را داد.

معاون عملیات نیروی قدس سپاه خاطرنشان کرد: همین گروه هایی که در یمن و جاهای دیگر کار می کنند نتایج کارهای چند ده سال گذشته امثال آقای حاج رحیمی است که الآن نتیجه آن به بار نشسته و رشد آن هم روز به روز تصاعدی است.

وی گفت: عملیات طوفان الاقصی نتیجه سال های متمادی آموزش و پشتیبانی نیروهای جهادی است و نتیجه اش این می شود که امروز کل مردم دنیا علیه رژیم صهیونیستی برمی خیزند و ماهیت رژیم صهیونیستی برای همه دنیا آشکار می شود.

سردار چیذری اظهار داشت: حضرت آقا با تشکیل نیروی قدس و ساماندهی محور مقاومت و ساختارمند کردن محور مقاومت در داخل و در ورای مرزها آمدند شکل عملی به آرمان های امام راحل دادند، با همین دست فرمان برویم نتایج این محور مقاومت منجر به مقاومت در کشورهای اسلامی و غیراسلامی می شود. الآن مقاومت تنها مختص کشورهای اسلامی نیست، بلکه مقاومت الآن به کشورهای غیراسلامی هم رسوخ کرده است و ماهیت استکبارستیزی، سلطه ناپذیری، استقلال و این قبیل بحثها فراگیر شده است.

معاون عملیات نیروی قدس سپاه گفت: صدور انقلاب چیزی جز صدور فرهنگ مقاومت نیست، الآن فرهنگ مقاومت در کل دنیا تسری پیدا کرده است و همه می فهمند که می توانند جلوی قدرت های بزرگ بایستند و همه خواهان استقلال شدند.