آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۷
اخبار کشور
۱۱

سفیر جدید چین در ایران منصوب شد

زونگ پی وو دیپلمات ارشد چین در آمریکای شمالی و سفیر سابق این کشور در کانادا به عنوان سفیر جدید جمهوری خلق چین در تهران معرفی و به تهران وارد شد، این انتخاب در کنار انتقال سفیر سابق چین در ایران به عربستان سعودی حائز اهمیت ویژه ای است.

جمهوری خلق چین در طی ماه های اخیر تغییراتی را در کادر دیپلمات های خود در منطقه غرب آسیا اعمال داشت. یکی از مهم ترین تغییرات دیپلماتیک چین، پایان ماموریت چانگ هوا در تهران و عزیمت وی به ریاض برای تصدی پست سفارت این کشور در عربستان سعودی و انتصاب زونگ پی وو مدیرکل اسبق آمریکای شمالی وزارت امور خارجه چین به عنوان سفیر این کشور در ایران بود.

در همین زمینه چنگ وی کینگ سفیر سابق چین در ریاض نیز به مقام مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه چین منصوب شد.

سفیر جدید چین در ایران کیست

زونگ پی وو دیپلمات 56 ساله چینی متولد سال 1967 است. وی از دانشگاه امور خارجه چین (CFAU) فارغ التحصیل شده و در سال 1992 به طور رسمی به استخدام وزارت امور خارجه چین درآمد و در اولین پست دیپلماتیک خود از سال 1993 تا سال 2000 میلادی در اداره کل آمریکای شمالی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه چین به عنوان وابسته، دبیر سوم و معاون مدیر بخش فعالیت داشت.

وی در سال 2000 به مقام دبیر دوم و سپس تا پایان سال 2003 میلادی به عنوان دبیر اول سفارت چین در کانادا فعالیت داشت. در سال 2003 وی مجددا به اداره کل آمریکای شمالی و اقیانوسیه وزارت خارجه برگشت و در مقام دبیر اول، معاون مدیرکل و رایزن به خدمت خود ادامه داد. وی تا سال 2009 میلادی در مقام رایزن در این اداره به فعالیت خود ادامه داده و در از سال 2009 تا سال 2014 میلادی به عنوان رایزن دوم (مشاور ارشد) در سفارت چین در لندن مشغول به کار بود.

زونگ پی وو پس از آن به مقام مدیرکلی آمریکای شمالی و اقیانوسیه وزارت امور خارجه چین منصوب شده و در سال 2019 به عنوان سفیر جدید جمهوری خلق چین در کانادا منصوب شد.

بررسی سوابق پی وو نشانگر ترقی وی در مناصب دیپلماتیک و همچنین انتصاب وی در یکی از مهم ترین مناطق در روابط بین المللی و سیاست خارجی چین یعنی آمریکای شمالی است.

دوران ماموریت و سفارت وی در کانادا با چالش های جدی در روابط کانادا و چین رو به رو بود.

به گزارش رویترز پیش از آغاز ماموریت

پی وو در کانادا، روابط پکن و اوتاوا به واسطه صدور حکم بازداشت منگ وانژو رئیس امور مالی شرکت هوآووی تکنولوژی توسط آمریکا و دستگیری وی توسط پلیس کانادا دچار چالشی جدی شد.

در ماه دسامبر 2018 وانژو در اقدامی عجیب و غیرمعمول در هنگام جابه جایی هواپیما در فرودگاه ونکوور در میان سفر وی از هنگ کنگ به مکزیک با درخواست ایالات متحده توسط پلیس کانادا دستگیر شد. وزارت دادگستری آمریکا علت این موضوع را نقض تحریم های آمریکا علیه ایران اعلام داشت و درخواست استرداد وی را به کانادا داد.

بنابر ادعای رسانه های غربی چین متقابلا مایکل اسپاور تاجر کانادایی و مایکل کوریگ دیپلمات سابق کانادایی را به اتهام تهدید علیه امنیت ملی بازداشت کرد.

در این دوره روابط چین، کانادا و آمریکا در پر تنش ترین حالت ممکن قرار داشت. پرونده وانژو پس از 1000 روز در 24 سپتامبر 2021 میلادی با پایان بازداشت خانگی سه ساله وی و بازگشت او به چین پایان یافت. چین نیز بلافاصله زمینه آزادی مایکل اسپاور و مایکل کوریگ را فراهم نمود.

به گزاش رویترز، یکی دیگر از چالش های پی وو در دوران ماموریت خود در اوتاوا، محکومیت قانون امنیت ملی چین در هنگ کنگ توسط کانادا و همچنین ادعای دخالت چین در انتخابات فدرال کانادا در سال های 2019 و 2021 میلادی بود.

انتصاب و ماموریت جدید زونگ پی وو که یکی از دیپلمات های ارشد و پر اهمیت چین به شمار می آید، نشانگر اهمیت راهبردی منطقه غرب آسیا و اهمیت ایران در روابط خارجی چین به شمار می آید.

پست جدید چانگ هووا و چنگ وی کینگ سفرای سابق چین در تهران و ریاض

یکی دیگر از تغییرات مهم در سطح کادر دیپلماتیک چین در منطقه، عزیمت چانگ هووا از تهران به ریاض و انتصاب چنگ وی کینگ به مدیرکلی غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه جمهوری خلق چین است.

در طی سال های اخیر روابط عربستان سعودی و چین به بالاترین حد ممکن رسیده و ریاض سعی در گسترش روابط تجاری، اقتصادی و سیاسی خود با پکن و پیدا کردن شریکی جدید در جهان غیر غربی دارد.

کشور چین نیز متقابلا به دنبال فرصت های جدید در سراسر جهان و بالاخص منطقه غرب آسیا و حوزه خلیج فارس به عنوان یکی از کلیدی ترین مناطق دنیا در حوزه انرژی، سوخت و همچنین سیاست جهانی دارد.

سیاست راهبردی چین در منطقه غرب آسیا ایفای نقش موازنه گری و میانجی گری و کاهش نفوذ غرب و ایالات متحده در منطقه ما هست.

به گزارش ایرنا، در همین راستا و با تغییرات جدید وزارت امور خارجه این کشور در سطح ایران، عربستان سعودی و منطقه غرب آسیا، به وضوح می توان اهمیت کشورهای ایران و عربستان سعودی در سیاست خارجی چین را دریافت.