آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۷
صفحه آخر (جهان)
۱۲

کیهان بررسی می کند : اف 16های اسرائیل هم حریف پهپادهای حزب الله نشدند

شلیک حزب الله به قلب گنبد آهنین

سرویس خارجی: رزمندگان مقاومت لبنان این بار پایگاه نظامی «بیت هلل» و سکوهای تازه تاسیس گنبدآهنین رژیم صهیونیستی را با چند پهپاد انتحاری با دقت هدف قرار دادند. از طرف دیگر، انتشار یک ویدئو از عملیات روز گذشته نیروهای حزب الله لبنان در فضای مجازی خبرساز شد که نشان می دهد: «جنگنده اف16 اسرائیل نتوانست جلوی پهپاد حزب الله را بگیرد.»

بعد از گذشت بیش از 7 ماه از جنگ غزه، رژیم صهیونیستی نتوانسته هیچ راهکاری برای معضل مرزهای لبنان پیدا کند و حزب الله با ورود به فاز پیشرفته ای از عملیات خود، اسرائیلی ها را تقریبا هر روز غافلگیر می کند. چنان که در روزهای اخیر بارها در اخبار منتشر شده است، ارزیابی های محافل صهیونیستی نشان می دهد حزب الله برای جنگ گسترده با اسرائیل آماده است. افزون بر آن، حزب الله لبنان جنگ روانی را هم با هدف تشدید احساس ترس و ناامنی در میان ساکنان شهرک های شمالی فلسطین اشغالی در مرز لبنان به خوبی مدیریت می کند. حزب الله لبنان اعلام کرده، در این راه 300 شهید تقدیم کرده است اما صهیونیست ها کوچک ترین آماری از شمار تلفات، خسارات و مجروحین خود را اعلام نمی کند.

گنبد آهنین، نیامده رفت!

دیروز جنبش محبوب حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای از هدف قرار دادن پایگاه صهیونیستی «بیت هلل» با استفاده از دو پهپاد تهاجمی و انتحاری خبر داد. پایگاه خبری المیادین در این باره گزارش داد که نیروهای مقاومت حزب الله لبنان شنبه شب اعلام کرد: این پایگاه نظامی و سکوهای تازه تاسیس گنبدآهنین رژیم صهیونیستی را با چند پهپاد انتحاری هدف قرار داده است. در بیانیه حزب الله می خوانیم این دو بادقت هدف قرار گرفتند و به طور کامل از کار افتادند. حزب الله لبنان تاکید کرد که دشمن همه تلاش خود را برای رهگیری این دو پهپاد به کار گرفت اما موفق نشد.

از آن سو شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی نیز گزارش داد که «خبرهایی درخصوص اصابت چند موشک به شهر عسقلان در جنوب اسرائیل منتشر شده است. مسئولان منطقه اشغالی عسقلان اعلام کردند که 2 موشک از سمت غزه به سمت این منطقه شلیک شده است.»

ویدئوی خبرساز؛ اف16 حریف پهپاد نشد!

در این میان، ویدئوی منتشرشده در فضای مجازی به ویژه پلتفرم ایکس درباره عملیات پهپادی موفقیت آمیز روز گذشته نیروهای حزب الله لبنان علیه پایگاه صهیونیستی بیت هلل خبرساز شد. در این ویدئو که از پشت بام یک خانه در جنوب لبنان ضبط شده نشان داده می شود که پهپاد حزب الله لبنان به سرعت به سمت هدف موردنظر خود حرکت می کند. این در حالی است که دشمن صهیونیستی تلاش می کند با جنگنده های اف16 مانع نزدیک شدن این پهپاد به موضع موردنظر شود اما در عملیات خود شکست می خورد. حزب الله لبنان نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که جنگنده اف16 دشمن نتوانست جلوی پهپاد انتحاری رزمندگان مقاومت اسلامی را بگیرد و این پهپاد به هدف موردنظر خود رسید. رسانه های عبری زبان نیز که ماه هاست شاهد چنین حملاتی هستند، نوشتند: شاهد آخر هفته ای مملو از حملات در جبهه شمالی بوده ایم. آن طور که مهر از شبکه المیادین نقل کرده است، در این گزارش ها آمده است که «حملات مذکور مهم و صهیونیست ها نیز شاهد تیراندازی های متعدد و گسترده در مناطق شمالی بوده اند.»

پروژه های درهم شکسته

خبر دیگر آنکه معاون «سیدحسن نصرالله» تصریح کرد: حزب الله لبنان پروژه ها و مداخله های رژیم صهیونیستی در لبنان را با شکست مواجه کرده است. «شیخ نعیم قاسم» در اظهاراتی تاکید کرد که «جانفشانی های مقاومت پروژه های رژیم صهیونیستی در لبنان را نه تنها در این مرحله، بلکه طی سال های آینده با شکست مواجه کرده است.» وی ابراز داشت: «تهدیدهایی که برخی سردمداران رژیم صهیونیستی مطرح می کنند نیز هیچ فایده ای ندارد، چرا که ما مصمم به دفاع از کشور و آینده فرزندان خود هستیم.» شیخ نعیم قاسم این را هم اضافه کرد که مقاومت لبنان با پشتیبانی از غزه الگویی جدید در منطقه ایجاد کرده است، همان طور که آمریکا محور ظلم و کشتار خود را دنبال می کند، مستضعفین نیز محور همبستگی و همراهی با یکدیگر را دارند و پشتیبان هم هستند.»

3 میلیارد دلار خسارت برای بندر ایلات

اما خبر از مقاومت یمن آنکه یک اندیشکده مستقر در آمریکا در گزارشی نوشت: خسارت های مستقیم اقتصادی بندر ام الرشراش در سرزمین های اشغالی (ایلات) به دلیل اقدامات یمن در دریای سرخ به 3میلیارد دلار رسیده است. اندیشکده «الشرق الاوسط» که مقر آن در واشنگتن است، علی رغم این که در بسیاری از مسائل از رژیم صهیونیستی و آمریکا جانبداری می کند و در مسائل سیاسی، نظامی و دیپلماتیک تلاش کرده است سانسور و مغالطه کند اما این بار در گزارشی به قلم «موشیه تردمان» اعتراف کرده که رژیم تل آویو به دلیل اقدامات یمن خسارت های اقتصادی زیادی متحمل شده است. در این گزارش آمده است: «محاصره ای که یمنی ها در حال حاضر در دریای سرخ ایجاد کرده اند به اقتصاد اسرائیل آسیب وارد کرده و مشکلاتی برای بندر ایلات که به طور اساسی از طریق آن خودرو وارد می شود و کود پتاسیم به آسیا و اقیانوس آرام صادر می شود، به وجود آورده است و این بندر به دلیل این امر حدود 3میلیارد دلار خسارت دیده است.» طبق این گزارش، یکی دیگر از چالش های بلندمدت پیش روی دشمن صهیونیستی که به طول مدت بحران جاری در دریای سرخ بستگی دارد، اختلال و تعطیلی گسترده در زنجیره واردات جهانی است. در حال حاضر تمام تجارت دریایی رژیم صهیونیستی از طریق بنادر حیفا و اشدود در دریای مدیترانه انجام می شود و شرکت های حمل ونقل که به دنبال دور شدن از دریای سرخ و کانال سوئز هستند، به سمت آفریقا حرکت می کنند و یک مسافت اضافی 8هزار مایلی دریایی را طی می کنند. واردات و صادرات اسرائیل تقریبا برای رسیدن به مقصد سه هفته بیشتر در مسیر می مانند، این امر منجر می شود که هزینه های حمل ونقل هر محموله به جای 2000 دلار به 2500 الی 3000 دلار برسد. علاوه بر این، اجتناب از کانال سوئز باعث به حاشیه راندن بنادر و مسیرهای تجاری مدیترانه می شود.

پایگاه «رامون» زیر ضرب مقاومت عراق

مقاومت عراق نیز در روزهای پیشین فعال بوده است؛ این بار مقاومت اسلامی عراق اعلام کرده است: پایگاه هوائی «رامون» در فلسطین اشغالی را با موشک کروز پیشرفته «ارقب» هدف قرار داد. مقاومت اسلامی عراق شنبه شب در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که بامداد امروز شنبه پایگاه هوائی ارتش رژیم صهیونیستی موسوم به «رامون» را با موشک کروز پیشرفته «ارقب» هدف حمله قرار داده است. این برای چندمین بار است که مقاوت اسلامی عراق برای هدف قرار دادن مواضع نظامی صهیونیست ها در اراضی اشغالی از موشک پیشرفته کروز «ارقب» استفاده می کند.