آرشیو دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۲۳۵۷۷
صفحه آخر (جهان)
۱۲

خبر

افزایش وحشتناک قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی در سودان

بازارهای سودان شاهد تغییر سریع قیمت کالاهای مختلف بوده است؛ قیمت برخی کالاها به سرعت سه برابر افزایش یافته است؛ امری که تاجران علت آن را کمبود عرضه در سایه کاهش موجودی انبارها و واردات می دانند. سودان درگیر جنگ داخلی است.

شهروندان سودانی در گفت وگو با «العربی الجدید» با اشاره به افزایش شدید قیمت مواد غذایی اظهار داشته اند که در سایه بیکاری و از بین رفتن منابع، درآمد میلیون ها نفر از مردم با مشکلات معیشتی بسیاری دست به گریبان هستند. قیمت کالاهای اساسی نظیر شکر، آرد، چای و شیر در چندین ولایت بیش از 3برابر رشد داشته و در ولایات دیگر به ویژه خارطوم این کالاها نایاب شده است. طبق این گزارش- آ ن طور که شفقنا نوشته است- شرایط به مراتب خیلی بدتر از گذشته شده است و فعالیت های تجاری داخلی و خارجی متوقف شده و کشور را در لبه پرتگاه بزرگی قرار داده است که تبعات آن، همه کشورهای همسایه را تحت الشعاع قرار خواهد داد. سودان از فروردین سال گذشته تاکنون درگیر جنگ داخلی است.

امیر کویت پارلمان این کشور را با یک اشاره منحل و قانون اساسی را تعلیق کرد

خبرگزاری رسمی کویت جمعه شب در خبری فوری اعلام کرد: به دستور «شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح» امیر این کشور، پارلمان جدید کویت که هنوز اولین جلسه آن نیز تشکیل نشده بود، منحل شده است.

پایگاه خبری الجزیره در خبری گزارش داد که امیر کویت ضمن منحل کردن پارلمان این کشور، خواستار تعلیق اجرای برخی از مواد قانون اساسی این کشور برای مدت حداکثر 4 سال شده است. امیر کویت در سخنانی خطاب به مردم کویت اعلام کرد: «کشور روزهای سختی را پشت سر گذاشته است و ما باید برای رهایی از این شرایط، توصیه هایی ارائه کنیم... تصمیم سختی برای نجات کشور و تامین منافع عالی آن می گیریم و اجازه نمی دهم از دموکراسی برای تخریب کشور سوءاستفاده شود.» به نظر می رسد نارضایتی از نتایج انتخابات اخیر عامل اصلی تصمیم شیخ مشعل برای انحلال پارلمانی است که حتی یک جلسه آن نیز تشکیل نشد. در انتخابات اخیر که 4 آوریل(16 فروردین) برگزار شد، مخالفان موفق شدند اکثریت کرسی های پارلمان را بار دیگر به دست آورند.

کاپیتان 20 دقیقه به استراحت رفت ناو آمریکا به گل نشست!

نتایج تحقیقات درباره دلایل به گل نشستن کشتی جنگی آمریکا در بحرین نشان می دهد، افسری که کاپیتان کشتی در هنگام صرف غذا مسئولیت را به او واگذار کرده بود،کشتی را از مسیر خارج کرده و آن را به گل نشانده است؛ آن هم طی فقط 20 دقیقه!

شام 20 دقیقه ای کاپیتان ناو آمریکایی در بحرین برای دولت بایدن گران تمام شده است. 15 ژوئیه 2023 (24 تیر 1402) بود که رسانه ها گزارش دادند ناو «الن شپرد» نیروی دریایی آمریکا در آستانه شرکت در یک رزمایش دریایی و در حالی که تعمیرات خود را به تازگی انجام داده بود در نزدیکی بندر «خلیفه بن سلمان» بحرین به گل نشسته است. اما نتیجه تحقیقاتی که به تازگی منتشر شده، نشان می دهد افسر ارشدی که مسئولیت هدایت این کشتی را برعهده داشت به مدت تقریبا 20 دقیقه برای صرف غذا، پست خود را ترک کرده و در این بازه، فقدان آگاهی محیطی و عدم پیروی خدمه از پروتکل ها موجب شده کشتی به گل بنشیند. به گزارش ایسنا به نقل از رسانه های آمریکایی تحقیقات نشان می دهد افسری که کاپیتان اصلی کشتی در این مدت بسیار کوتاه هدایت کشتی را به او واگذار کرده بود، برای اجتناب از برخورد با یک قایق ماهی گیری راه خود را کج کرده و به سوی آب های کم عمقی پیچیده و بدین ترتیب در گل فرو رفته است.

بایدن احمق است!

خبر دیگر از آمریکا این که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا بار دیگر در یک سخنرانی جو بایدن رئیس جمهور کنونی را فردی احمق خطاب کرد که «بدترین رئیس جمهور جهان است و آسیب فراوانی به آمریکا وارد کرده است». به گزارش ایسنا، او در جمع ده ها هزار تن از هواداران خود در نیوجرسی گفت: «اگر 10 تا از بدترین روسای جمهور تاریخ آمریکا را جمع کنید، آسیبی که آنها روی هم رفته به آمریکا وارد کرده اند از آسیبی که این احمق تمام عیار زده کمتر است.» ترامپ ادامه داد: «او یک دیوانه است. باهوش نیست و هرگز نبوده است. من این روزها درباره او به صورت متفاوتی حرف می زنم، چون شمشیر از رو بسته شده. او آدم بدی است و بدترین رئیس جمهور تاریخ در میان تمامی کشورها است. همه به او می خندند. او دیوانه است.»

افزایش قیمت سوخت و مالیات در کشمیر پلیس و مردم خشمگین را به جان هم انداخت

افزایش قیمت انرژی و مالیات بالای گندم در کشمیر تحت کنترل پاکستان، مردم خشمیگن را به خیابان ها کشانده است. درگیری بین پلیس و معترضان نیز باعث کشته شدن یک افسر و جراحت 90 نفر از طرفین شده است.

گزارش شبکه های خبری پاکستان حاکی است که افزایش قیمت حامل های انرژی و مالیات بالای گندم مردم این ایالت فقیر را به خیابان ها کشانده است. اعتراض ها در شهرهای مختلف منطقه کشمیر تحت کنترل دولت اسلام آباد که از روزهای گذشته شروع شده، منجر به خشونت میان نیروهای پلیس و معترضان شده است. ایرنا در این باره نوشته، اعتراض های مردم در منطقه «کشمیر» که منجر به رویارویی خشونت آمیز میان نیروهای پلیس و معترضان شد، باعث شده است تا «آصف علی زرداری» رئیس جمهور این کشور مقامات سیاسی و امنیتی را برای جلسه اضطراری فرابخواند. بر اساس این گزارش دست کم یک افسر ارشد پلیس در جریان این اعتراضات کشته و 90 نفر دیگر به ویژه تعدادی پلیس زخمی شده اند.

نخست وزیر منطقه کشمیر پاکستان آمادگی دولت خود را برای کاهش مالیات ها اعلام کرده است با این وجود اعتراض ها همچنان ادامه دارد. معترضان خشمگین همچنین چندین خودروی پلیس و خودروی مسئولان دولتی را به آتش کشیده اند. شبکه «جیونیوز» پاکستان هم اعلام کرد که اعتصاب در بخش های مختلف منطقه کشمیر از جمله شهر «مظفرآباد» ادامه دارد و مسئولان کمیته مردمی در پی راهپیمایی از مناطق مختلف به سمت شهر مظفرآباد به عنوان مرکز منطقه کشمیر هستند. پاکستان طی دو سال گذشته با افزایش بی سابقه حملات تروریستی به نیروهای امنیتی خود به ویژه در ایالات بلوچستان و خیبرپختونخوا مواجه است. گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان و گروه های تجزیه طلب بلوچ مسئولیت بسیاری از این حملات را برعهده گرفته اند.