به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « criticism » در نشریات گروه « تاریخ »

تکرار جستجوی کلیدواژه « criticism » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • سعید نجفی نژاد*
    عصر قاجار آغاز صحنه تعاملات گسترده ایران با دنیای غرب و نفوذ تدریجی فرهنگ غربی به این سرزمین بود. در دوران اوج تاثیرپذیری ایرانیان از فرهنگ غربی در عصر قاجار، عده ای از غربی های حاضر در ایران برخلاف انتظار، تحت تاثیر فرهنگ و شخصیت ایرانیان قرار گرفتند. این افراد غالبا در تعامل با ایرانیان، با ابهاماتی مواجه شدند و تلاش کنجکاوانه ای برای شناخت شخصیت ایرانیان از خود نشان دادند. این پژوهش سعی دارد با واکاوی چرایی جلب توجه شخصیت ایرانیان برای سفرنامه نویسان غربی، ضمن نقد آراء آنها در باره خصوصیات روان شناختی ایرانیان، به این پرسش پاسخ دهد که دلیل عمیق نمایی شخصیت ایرانیان برای این عده از مستشرقان چه بود؟ به نظر می رسد مهم ترین عامل در پیچیده نمایی شخصیت ایرانیان برای غربیان، روحیات ذاتی ایرانی ها بوده است. تحقیق حاضر، با استفاده از داده های کتابخانه ای و به روش توصیفی- تحلیلی این موضوع را بررسی کرده است.
    کلید واژگان: ایران, قاجار, مستشرقان غربی, ژرف اندیشی ایرانیان, نقد آراء}
    Saeid Najafinezhad *
    The Qajar era was the beginning of Iran's extensive interactions with the Western world and the gradual penetration of Western culture into this land. During the peak period of the affectability of Iranians from Western culture in the Qajar era, some Westerners present in Iran, contrary to expectations, were influenced by the culture and personality of Iranians. These people often encountered ambiguities in interacting with Iranians and showed a curious effort to understand the character of Iranians. By analyzing why Iranians' character attracted the attention of Western travel writers while criticizing their opinions about the psychological characteristics of Iranians, this research tries to answer the question of what was the reason for the deepening of Iranians' character for these orientalists. The most important factor in the complexity of the character of the Iranians for the westerners was the innate spirit of the Iranians. The present research has examined this issue using library data and descriptive-analytical method.
    Keywords: Iran, Qajar, Western Orientalists, Deep Thinking Of Iranians, Criticism}
  • عباسعلی احمداوغلو*

    رمان »اویونوم- اویونوم « چهارمی ن رمان محقق، زبان شناس، نویسنده و داستان نویس آذربایجانی، ناص ر منظور ی است که در مارس 2023 در تهران منتشر شده است. آخرین رمان او بر اساس خاطراتی نوشته شده است که او هنگام گفتگو با م. فرزانه درباره می رزا باقر حاجی زاده بازیگر فقید آذربایجانی که در تفلیس گرجستان ب ازیگر ی و کارگردانی خوانده بود یادداشت کرده است. میرزا باقر حاجی زاده فرزند یکی از ثروتمندترین بازرگانان تبریز بود. پدرش او را مجبور کرده بود که پزشک شود، اما او رویاهای خود را دنبال کرد و به موفقیت در حرفه خود در تفلیس رسید. خبر بیمار ی شدید پدرش او را مجبور کرد که همسر محبوبش ماریا را در آنجا ترک کند، علیرغم ممنوعیت بازگشت دوباره او به اتحاد جماهیر شورو ی او به زادگاهش بازگشت و سعی کرد بازیگری را در تبریز دنبال کند. اما در آن زمان بازی به زبان ترکی )ترکی آذربایجانی(کامال ممنوع بود. پس مجبور شد برای دنبال کردن رویاهایش به تهران برود. اما بسیار ی از سالهای عمر خود را در زندان گذراند. ن. منظوری کوشی ده است از یک داستان زندگینامه ای-تاریخی پرهیز کند. در عوض، او سعی کرده است یکی از محبوب ترین بازیگران کشورش را از طریق داستانی عمدتا روانکاوانه و اسطوره ای جاودانه کند. سبک ادبی او نه تنها منحصر به فرد و بدیع است، بلکه وال ی بی نظیر ادبیات ترکی است. نگارنده این مقاله سعیکرده است اولی ن مقاله انتقاد ی را بر ای ن رمان ارزشمند بنویسد

    کلید واژگان: اویونوم اویونوم, رمان, داستان, اسطوره, نقد, منظور ی}
    Abbassali Ahmadoghlu *

    “Oyunum-oyunum” is the fourth novel published by the Azerbaijani researcher, linguist, author and novelist, Nasir Manzuri in Tehran in March 2023. He is mainly famus for his original studies on language, especially “sound-signify”. His latest novel has been written based on memories which he had taken their notes while talking to M. Farzana about late Azerbaijani actor who studied acting and directing in Tiblisi in Georgia. Mirza Baghir Hajizada was the son of one of the richest merchants in Tabriz. His father had forced him to becom a physician, but he followed his dreams to the picks of success in his career in Tiblisi. The news of his father’s serius illness forced him to leave his beloved wife, Maria there, in spite of banning him to return to the USSR then. He came back to his hometown and tried to pursue his acting career in Tabriz. However, acting in Turki (Azerbaijani Turkic) was completely forbidden then. So he had to move to Tehran to follow his dreams. But he spent lots of his life in prisons. N. Manzuri has tried to avoid a biographical-historical fiction. Instead, he has tried to immortalize one of his nation’s most favorite and popular actors through a mainly psychoanalytical and mythological fiction. His literary style is not only unique and original, but also the incomparable sublime of Turkic literature. The writer of this paper tried to write the first critical paper on this worthy novel.

    Keywords: “Oyunum-Oyunum”, Novel, Fiction, Myth, Criticism, Manzuri}
  • موسی موسی زاده، فیض الله اکبری دستک*، تهمینه پارسایی، محمدحسین توانایی سره دینی

    نقد و پالایش حدیث سره از ناسره را می توان از مهم ترین کوشش های حدیث شناختی حدیث پژوهان فریقین در طول تاریخ حیات سنت اسلامی به شمار آورد. ابوهریره ، راوی بخش عظیمی از روایات کتب حدیثی اهل سنت است که به اذعان دانشمندان علم رجال و حدیث، بیش از همه صحابه از پیامبر(ص) خبر نقل نموده و احادیث منقول از وی بالغ بر پنج هزار و سیصد حدیث می باشد؛ در این میان محمود ابوریه ازجمله حدیث پژوهان نواندیش و معاصرمصری، با شواهد تاریخی اثبات نمود که ابوهریره چه ازلحاظ سبقت در اسلام و انگیزه وی از ایمان به پیامبر و چه ازلحاظ دنبال کردن اهداف پیامبر بعد از وفات ایشان مانند سایر صحابه نبوده است.او به نقد سندی و متنی از روایات منتخب ابوهریره پرداخته و با استفاده از معیارهایی هچون عدم تطبیق روایات با قرآن و سنت مقطوعه، مخالفت روایت باعقل و آنچه علم آن را اثبات نموده تعارض باسنت های الهی، تعارض با حس و مشاهدات حسی بر جعلی بودن شماری از روایات وی تاکید نموده است و در ادامه به نتیجه ای که خود دست یافته است اذعان نماید که ان نقش ابوهریره در وضع و جعل حدیث است. این مقاله می کوشد تا با روش توصیف و تحلیل داده های علمی حدیث شناختی، جایگاه حدیثی ابوهریره و روایات وی را در ترازوی نقد محمود ابوریه مورد واکاوی و ارزیابی علمی قرار دهد.

    کلید واژگان: ابوریه, احادیث موضوعه, ابوهریره, نقد, معیار شناخت}
    Mosa Mosazadeh, Feyzollah Akbari Dastak *, Tahmine Parsayi, MohammadHossein Tavanaie Sarh Dine

    Criticism and refinement of the Hadith of Sir Nasara can be considered as one of the most important hadith research efforts of foreign scholars throughout the history of the Islamic tradition. And since he is the narrator of a large part of the hadith books of Sunnis, Abu Hurairah, who, according to the scholars of the science of men and hadith, narrated more than all the companions of the Prophet , To prove with historical evidence Abu Hurairah was not like other Companions, both in terms of being ahead in Islam and his motivation for believing in the Prophet and following the goals of the Prophet after his death, in order to acknowledge the conclusion he has reached that the role Abu Hurairah is falsifying the hadith.Mahmoud Aburiah is one of the contemporary Egyptian hadith scholars who authored the book "Muhammadi tradition in the passage of history" and "Abu Huraira Sheikh Al-Madirah" while examining the cognitive history of Islamic hadith of a number of its narrators, he did a documentary and textual criticism of Abu Huraira's traditions and using the criteria such as matching the hadiths with the Qur'an and the Sunnah, the non-contradiction of the hadiths with reason, and what has been proven by science has emphasized the fakeness of some of his hadiths. Based on this, this article tries to describe and analyze the data Hadith scholar to analyze and scientifically evaluate the position of Abu Hurairah and his narrations in the scale of criticism of Mahmoud Aburiah.

    Keywords: Aburiyah, Hadiths, Abu Hurairah, Criticism, criterion of knowledge}
  • علی جعفر زاده، محمود ملکی راد *

    در مجامع روایی امامیه، روایاتی وجود دارد که هرگونه قیام و نهضت و جنبش قبل از قیام و ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) را ممنوع دانسته و پرچم برافراشته شده را مظهر طاغوت و حکومت برآمده از آن را غیر مشروع می دانند. وجود چنین روایاتی موجب شده تا عده ای با تمسک به این روایات، هرگونه قیام و نهضت را قبل از ظهور ممنوع و منهی دانسته و آنها را محکوم کنند. در حالیکه این قبیل از روایات با دستورات کلی دین اسلام در تشویق به مبارزه با ظلم و ستم، امر به معروف و نهی از منکر و... تعارض دارند؛ بدین جهت ضروری است این سنخ از روایات در بوته نقد و بررسی قرار گرفته و تحلیل شوند. بر این اساس در این مقاله ابتدا روایاتی که هرگونه قیام و انقلاب در عصر غیبت را نهی کرده اند جمع آوری و در سه گروه کلی دسته بندی شده اند و در نهایت با روش توصیفی و تحلیلی و با تاکید بر آموزه های علم رجال، مورد نقد و بررسی و تحلیل قرار گرفته اند؛ و به این نتیجه رسیده است که از طرفی بیشتر این روایات از نظر سند دارای اشکال بوده و به اصطلاح ضعف سندی دارند؛ و از طرف دیگر از نظر دلالت به گونه ای هستند که یا به دوره ای خاص اشاره دارند و ناظر به شرایط تاریخی ویژه اند و یا ناظر به شخصیت قیام کننده اند که با انگیزه های شخصی برای رسیدن به مطامع خودش پرچم مبارزه را بلند نموده است. بدین جهت هرگز نمی توان از این دسته از روایات نهی از قیام را به طور کلی و به نحو مطلق نتیجه گرفت و هرگونه قیام و نهضت در عصر غیبت را محکوم نمود و مورد نهی قرار داد.

    کلید واژگان: نقد, تحلیل, روایات, قیام, غیبت, ظهور}
    Ali Jafarzadeh, Mahmoud Maleki Rad*

    In Imamiyyah tradition gatherings, there are traditions that prohibit any uprising and movement before the uprising and appearance of Hazrat Mahdi (peace be upon him) and consider the raised flag as a manifestation of tyranny and the government arising from it as illegitimate. The existence of such narrations has caused some people, by adhering to these narrations, to consider any uprising and movement as forbidden and prohibited before the appearance and condemn them. While these kinds of narrations conflict with the general instructions of Islam in encouraging the fight against oppression, enjoining good and forbidding evil, etc.; For this reason, it is necessary to review and analyze this series of traditions. Based on this, in this article, first of all, the traditions that forbade any uprising and revolution in the era of occultism were collected and categorized into three general groups, and finally, they were analyzed with a descriptive and analytical method and with an emphasis on the teachings of Islamic science. have taken; And it has come to the conclusion that on the one hand, most of these hadiths have problems in terms of the chain of transmission and have a so-called weak chain of transmission; And on the other hand, in terms of implication, they either refer to a specific period and refer to special historical conditions, or they refer to the personality of the rebel who raised the flag of struggle with personal motives to achieve his own goals. For this reason, it is never possible to conclude from this group of narrations the prohibition of uprising in general and in an absolute way, and condemn and prohibit any uprising and movement in the age of occultation.

    Keywords: criticism, analysis, narrations, uprising, absence, emergence}
  • زهرا سادات کشاورز*، اصغر منتظرالقائم
    متون علاوه بر اینکه منابعی تاریخی اند شایسته توجه در مقام متونی هستند که گویای نوع رویکردهای مورخان به جامعه و حاکمیت است و براساس همین نوع نگاه به متون تاریخی است که مورخ می تواند بسترهایی برای فهم تاثیری که این متون در برداشت ما از تاریخ ایجاد می کنند فراهم نماید. این مقاله درصدد است با مرجع قرار دادن مفهوم بینامتنیت در تیوری ژولیا کریستوا و زیگمون فروید، متن تاریخی-شیعی کتاب گیلان و دیلمستان مرعشی را در تعاطی با متن حاکمیت و جامعه وقت قرار دهد تا بر هم کنش میان این متون در مقام امری بینامتنی را به مبنایی برای استخراج انواع این روابط در عصر صفویه بدل نماید. سوال اصلی پژوهش آن است که سنخ های روابط بینامتنی تاریخ محلی و حاکمیت کدام هستند؟و چگونه این روابط می توانند رویکردی به فهم تاریخ اجتماعی بگشایند؟ فرضیه اصلی پژوهش وجود روابط متعدد میان متن تاریخی یادشده و متن حاکمیت آل کیا و جامعه وقت می باشد که در سطح جمع آوری داده ها با روش اسنادی و در سطح تحلیلی با روش ارجاع نظری صورت پذیرفته است. یافته های تحقیق با احصاء سه رابطه بازتولیدی، رابطه تصعیدی و رابطه انتقادی میان متن تاریخی گیلان و دیلمستان و متن حاکمیت و جامعه وقت نشان می دهد تواریخ محلی از ناحیه نوع رابطه متن خود با متن حکمرانی، نوع رابطه با متن اجتماعی را نیز رقم زده اند؛ زیرا آنگاه که نوع این رابطه با متن حکمرانی، بازتولیدی و تصعیدی بوده است، رابطه با متن اجتماعی، انسدادی بوده یا به نفع حاکمیت سوگیری کرده است و تنها آنگاه که نوع این رابطه انتقادی بوده است، رابطه با متن اجتماعی برقرار گردیده است و حقوق و ملاحضات اجتماعی در برابر نهاد رسمی قدرت، برجسته شده است.
    کلید واژگان: بینامتنیت, بازتولید, تصعید, انتقاد, تاریخ اجتماعی, تاریخ محلی, صفویه}
    Zahra Sadat Keshavarz *, Asghar Montazeralghayem
    The texts, in addition to being historical sources, deserve attention as texts that show the types of historians' approaches to society and governance and it is based on this kind of look at historical texts that the historian can provide platforms for understanding the impact these texts create on our understanding of history. By referencing the concept of intertextuality in the theory of Julia Kristeva and Sigmon Freud, this article aims to put the historical-Shia text of Gilan and Dilmestan Marashi's book in contact with the text of governance and society of the time, to turn the interaction between these texts as an intertextual matter into a basis for extracting the types of these relationships in the Safavid era. The main research question is what are the signs of intertextual relations between local history and governance? And how can these relations open an approach to understanding social history? The main hypothesis of the research is the existence of multiple relationships between the aforementioned historical text and the text of Al-e-Kia government and the society of the time, which was done at the level of data collection with the documentary method and at the analytical level with the theoretical reference method. The findings of the research by considering the three relationships of reproduction, sublimation and critical relationship between the historical text of Gilan and Dilmistan and the text of the government and society, show that local chronicles have also determined the type of relationship with the social text in terms of the type of relationship between their text and the governance text; Because when the type of this relationship with the governance text was sublimation and reproduction, the relationship with the social text was obstructed or biased in favor of governance and only when the type of this relationship has been critical, the relationship with the social context has been established and social rights and considerations have been highlighted in front of the official institution of power.
    Keywords: Intertextuality, Sublimation, reproduction, Criticism, Social History, Local history, Safavid}
  • حمزه حسینی*، عطا اموزیان

    اندیشه گران و نخبگان ایرانی پس از آشنایی با جامعه غرب در دوره قاجار، درباره عقب ماندگی و ضعف ایران در عرصه های مختلف، ازجمله ساختار سیاسی_ سنتی و ناکارآمد کشور آگاه شدند. به همین منظور  برای انجام اصلاحات و نوسازی ایران با روش های گوناگون، ازجمله نوشتن رساله و... شروع به فعالیت کردند. مجدالملک سینکی (1260- 1188ش.)، یکی از اندیشه گران عصر ناصری بود که با نگاشتن رساله کشف الغرایب به عنوان یکی از پیشگامان این عرصه شناخته می شود. بنابراین مقاله حاضر درصدد است تا با بهره گیری از روش توصیفی _ تحلیلی به این سوال پاسخ دهد که گفتمان انتقادی مجدالملک در رساله کشف الغرایب به ساختار سیاسی ایران عصر ناصری چه رویکردی داشته است. یافته های این بررسی نشان می دهد که مجدالملک با آگاهی نسبی از نظام های سیاسی در اروپا، از ساختار سیاسی ایران به دلایلی، همچون بی کفایتی کارگزاران دولتی، ضعف شاه، ناکارآمدی روشنفکران و نبود قانون در ارکان مختلف کشور، انتقاد کرد و اصلاحات و تغییرات در ساختار سیاسی ایران را خواهان شد.

    کلید واژگان: مجدالملک سینکی, انتقادی, کشف الغرایب, عصر ناصری, ساختار سیاسی}
    Hamza Hosseini *, Atta Amoozian

    Iranian thinkers and elites became aware of the backwardness and weakness of Iran in various fields, including the country's political, traditional and inefficient structure after getting to know the western society during the Qajar period. For this purpose, they started working to reform and modernize Iran with various methods, including writing treatises, etc. Majdal Malik Sinki (1188-1260) was one of the thinkers of the Nasrid era, who is known as one of the pioneers of this field by writing the treatise Kashf al-Gharaib. Therefore, the present article by using the analytical-descriptive method tries to answer the question, what was the approach of the critical discourse of Majdal Malik in the treatise Kashf al-Gharaib to the political structure of Nasrid era Iran. The findings of this study show that Majdal Malik, with a rough knowledge of the political systems in Europe, criticized the political structure of Iran for reasons such as the incompetence of government officials, the weakness of the king, the inefficiency of intellectuals, and the lack of law in various parts of the country and demanded reforms and changes in Iran's political structure.

    Keywords: Majdal Malik Sinki, Criticism, Kashf al-Gharaib, Nasrid era, Political structure}
  • ناصر رفیعی محمدی

    تاریخ و حدیث دو دانش بنیادین ، درهم تنیده و تاثیرگذار در فهم معارف دینی می باشد ، قرآن و روایات به عنوان دو منبع اصلی فهم دین مشتمل برگزارشهای فراوان تاریخی است به گونه ای که بدون مراجعه به آن فهم خیلی از نقل های تاریخی صحیح ممکن نیست ، داستانهای انبیاء ، اقوام گذشته و بسیاری از حوادث در پرتو وحی و کلام معصومان به ما رسیده است ، کتب تاریخی به تدریج به صورت دانشی مستقل شکل گرفت و فراتر از دایره قرآن و حدیث شد . این دانش ارزشمند به مدد فهم حدیث و تشخیص روایات سره از ناسره آمد و خود منبعی برای نقد و بررسی احادیث شد . سال وفات و تولد راویان ، زمان حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل ، حوادث و وقایعی مانند جنگ و صلح و دیگر گزارش های تاریخی بستری برای تشخیص روایات معتبر و حذف روایات فاقد اعتبار و رفع تناقض بین احادیث شد سنجش احادیث با تاریخ در کنار معیارهای کلیدی مانند عرضه بر قرآن و سنت ، اجماع ، عقل ، یافته های قطعی علمی و...به تنهایی معیاری مستقل محسوب می شود که بایستی با رعایت ضوابط و تحفظ بر صیانت حداکثری از حدیث مورد بررسی قرار گیرد .

    کلید واژگان: نقد, نقد متن, تاریخ, حدیث, حدیث موضوع}
    Naser Rafiei Mohammadi

    History and hadith are two basic sciences, intertwined and influential in understanding religious teachings. The Qur'an and hadiths, as the two main sources of understanding religion, contain many historical reports, so that, it is not possible to understand many correct historical narrations (Revayat) without referring to them. The stories of the prophets, the past tribes and many events have reached us in the light of the revelation (Vahy) and the words of the infallibles. Historical books developed as independent knowledge gradually and went beyond the realm of the Qur'an and Hadith. This valuable knowledge came to the aid of understanding the hadith and distinguishing the true narrations from the false ones and became a source for the critique of hadiths. The year of the narrators' death and birth, the time of natural disasters such as earthquakes and floods, events such as war and peace, and other historical reports became the basis for identifying authentic narrations and removing invalid narrations and resolving contradictions between hadiths. Comparing hadiths with history along with key criteria such as presentation on the Qur'an and Sunnah, consensus (Ejma), reason (Aql), definite scientific findings, etc. is considered as an independent criterion alone which should be examined by observing the rules and preserving the maximum protection of the hadith.

    Keywords: Criticism, text critique, history, hadith, hadith subject}
  • محسن رفعت
    ابن ابی الحدید معتزلی، مشهورترین شارح نهج البلاغه و کتاب او از برجسته ترین شرح های نهج البلاغه است. ویژگی مهم این کتاب در فهم صحیح کلام امام است، فهم صحیح نیز در گرو تاریخی نگری هر مولفه است که وی توجه خود را بدان معطوف ساخته تا کلام امام علی(ع) صحیح تبیین و تفسیر شود. توجه به جغرافیا و فضای سخن، بیان سبب صدور و اهتمام به یافتن تاریخ ایراد کلام امیرمومنان(ع) از مهم ترین ابزارهایی است که وی بدان نظر داشته تا سخن امام در جایگاه خویش خوش نشیند. ضمن آنکه نقد بر اساس سیاق کلام، نسب اشخاص، منقولات دیگران، اخبار مشهور و روایات تاریخی از جمله ابزارهایی است که ابن ابی الحدید توانسته در تاریخی نگری به اخبار مختلف به کارگیرد. البته تاثیرپذیری کلامی و برخوردهای فرقه گرایانه را می توان مهم ترین نقد شرح او دانست که از تعصب اعتقادی و عناد با مذهب شیعه نشئت می گیرد، چرا که برخی اوقات وی به سبب تعصب اعتزالی، تاریخی نگری را به کنار نهاده و فهم فرقه ای خویش را بر فهم صحیح، مقدم دانسته است.
    کلید واژگان: امام علی علیه السلام, نهج البلاغه, ابن ابی الحدید, شرح نهج البلاغه, تاریخ نگاری, تاریخ نگری, نقد, تاریخ}
    Muhsen Rafat
    Ibn Abi Al-Hadid Al- Mu‘tazili is considered as the most famous commentator of Nahjol Balaghāh and his book as one of the most outstanding commentaries. The important feature of his book is his proper understanding of Imam Ali's sayings. Proper understanding is also contingent upon the historicism of every component to which paid special attention to explain and interpret Imam Ali's sayings correctly. Among the best means which Ibn Abi-Al-Hadid used in order to interpret Imam Ali's sayings properly are: considering the geographical context of the sayings, stating the reason behind the sayings, and attempting to find the date the sayings. Furthermore, he was able to use context-based criticism (textual criticism), individual's genealogy, other's citations, famous narrations and historical traditions in historicism of the different narrations. No doubt, the most important criticism about his commentary is the influence of theology and his sectarian attitude resulting from his religious fanaticism and enmity towards Shiism, and so, due to his Mu‘tazilite bias he has sometimes neglects historicism and his sectarian understanding takes priority over proper understanding.
    Keywords: Imam Ali (peace be upon him, Nahjol Balāghah, Ibn Abi, Al, Hadid, commentary of Nahjol Balāghah, historiography, historicism, criticism, history}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال