به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « خسرو انوشیروان » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « خسرو انوشیروان » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • مریم علوی، پروین دخت مشهور *، محمد فاضلی
    زمینه و هدف

     بررسی و تحلیل تقابلهای متن برای رسیدن به ماهیت مفهوم مرکزی در اثر، ازطریق تحلیل تقابلهای دوگانه یکی از شیوه های مطالعاتی متون در روش ساختگرایان است. کلود لوی استروس، از زبانشناسان ساختگرا، قایل به تقابل دوقطبی یا تقابل معنایی است. بر بنیاد نگرش تقابلی، بسیاری از داستانهای شاهنامه از تقابلهای دوگانه شکل گرفته است؛ هدف اصلی این جستار بررسی تقابل در دو داستان بخش تاریخی شاهنامه بر پایه نظریه ساختگرای استروس میباشد.

    روش مطالعه

     نگارندگان در این مقاله به شیوه توصیفی-تحلیلی برمبنای روش سندکاوی و مطالعات کتابخانه ای در سه داستان بخش تاریخی شاهنامه یعنی داستان بهرام گور، خسرو انوشیروان، و بهمن به بحث و بررسی پیرامون تقابلهای دوگانه از نظر لوی استروس پرداخته اند.

    یافته ها

     در بخش تاریخی شاهنامه تحت تاثیر بخش اساطیری آن و نیز مفهوم ثنویت در اساطیر، همچنان با زیرساخت تقابلهای دوگانه با وقایع تاریخی مواجه هستیم.

    نتیجه گیری

     تقابلهایی موجود در بخش تاریخی شاهنامه مانند تقابل دادگری و ستم، ایران و انیران، نبرد میان خیر و شر، تقابل پدر و پسر و یا رویارویی با حیوانات درنده خو وحشی همه در خدمت تقابلهای کلیتر و درجهت تقویت سویه های متقابل بنیادین اسطوره یعنی اندیشه خیر و شر است.

    کلید واژگان: شاهنامه, تقابل, نظریه لوی استروس, بهرام گور, خسرو انوشیروان, بهمن}
    M. Alavi, P. Mashhoor*, M. Fazeli
    BACKGROUND AND OBJECTIVES

    Examining and analyzing text contrasts to achieve the nature of the central concept in a work through dual contrast analysis is one of the methods of studying texts in the constructivist method. Claude Levi-Strauss is a constructivist linguist who believes in bipolar opposition or semantic opposition. Based on the confrontational attitude, many of the stories of Shahnameh are formed from dual confrontations; The main purpose of this article is to investigate the contrast between the two stories in the historical part of Shahnameh based on Strauss's constructivist theory.

    METHODOLOGY

    In this article, the authors have emphasized the descriptiveanalytical method based on the method of document mining and library studies in three stories of the historical part of Shahnameh, namely the story of Bahram Gour, Khosrow Anoshirvan and Bahman.

    FINDINGS

    The findings of this study show that in the historical part of Shahnameh, under the influence of its mythological part and also the concept of duality in mythology, we are still faced with the infrastructure of dual contrasts to historical events.

    CONCLUSION

    The findings of the study indicate that the confrontations in the historical part of Shahnameh such as the confrontation of justice and oppression, Iran and Iran, the battle between good and evil, the confrontation between father and son or confrontation with predatory and wild animals all serve as general confrontations. And in order to strengthen the fundamental reciprocal aspects of myth, that is, the idea of good and evil.

    Keywords: Shahnameh, Confrontation, Levi Strauss Theory, Bahram Gour, Khosrow Anoshirvan, Bahman}
  • فرزانه گشتاسب*، نادیا حاجی پور
    اندرزنامه ها یکی از گونه های مهم ادبی در دوره ایران باستان بوده است و متون اندرزی بسیاری به ویژه به زبان پهلوی (فارسی میانه) به دست ما رسیده است. تردیدی در این موضوع نیست که اندرزهای پهلوی بر اندرزنامه های فارسی و عربی تاثیر گذاشته است، اما میزان و جهت این تاثیر می تواند موضوع پژوهش های متعدد قرار گیرد. در این پژوهش، اندرزهای فارسی خسرو انوشیروان را برای بررسی مضامین اخلاقی و مقایسه آنها با اندرز های پهلوی برگزیدیم؛ علت این امر این بود که خسرو انوشیروان یکی از شخصیت هایی است که هم اندرزنامه پهلوی از او بر جای مانده است و هم اندرزهای متعدد فارسی و عربی. نتیجه این بررسی نشان می دهد که برای مضامین اخلاقی اندرزهای فارسی انوشیروان، شواهد و مستندات دقیقی در اندرزهای پهلوی می توان یافت؛ همچنین به نظر می رسد مضمون کلی اندرزنامه پهلوی خسرو قبادان که در واقع به صورت وصیت نامه تنظیم شده است، بر پررنگ شدن مضمون  گذرایی دنیا در اندرزهای فارسی و همچنین داستان جستجوی مقبره انوشیروان تاثیر گذارده است.
    کلید واژگان: خسرو انوشیروان, اندرزنامه, متون فارسی میانه, اندرز خسرو قبادان, اخلاقیات}
    Farzaneh Goshtasb *, Nadia Hajipour
    Andarz Literature (Andarznāma) has been one of the most important literary genres in ancient Iran, and many of them are accessible today, especially in the Pahlavi (Middle Persian) language. There is no doubt that the precepts common in the Pahlavi language have influenced the Persian and Arabic precepts. However, the extent and direction of this effect can be the subject of numerous studies. In this study, Ḵosrow Anōšīrvān's Persian precepts were selected in order to study their moral themes and compare them with Pahlavi's precepts. The rationale behind selecting this corpus was that Ḵosrow Anōšīrvān was one of the authors who wrote Andarz Literature in the Pahlavi, Persian, and Arabic languages. The results of this study showed that some precise evidence can be found in Pahlavi's precepts identical to the moral themes of Anōšīrvān's Persian precepts. In addition, it seems that the general theme of the Pahlavi precepts of Ḵosrow Qobādān, which is in fact a testament, has influenced the concept of “transience of worldly life” in Persian precepts, as well as the story of the search for Anōšīrvān's tomb.
    Keywords: Ḵosrow Anōšīrvān, Andarz literature, Middle Persian texts, Ḵosrow Qobādān's Precepts, Morality}
  • فرزین غفوری*

    جنگ 572م. یکی از مهم ترین درگیری های ایران و روم در عصر ساسانی به شمار می رود. تنها گزارش موجود از این جنگ در منابع اوایل دوره اسلامی در شاهنامه فردوسی دیده می شود و در آثار مورخان برجسته ای همچون طبری، بلعمی، یعقوبی و... هیچ گزارشی از این جنگ وجود ندارد. همین نکته به خودی خود اهمیت گزارش شاهنامه را آشکار می سازد، اما مسائل دیگری نیز در این گزارش نهفته است؛ ازجمله اینکه با وجود درست بودن چارچوب کلی گزارش شاهنامه، ابهام های عجیبی در آن به چشم می خورد؛ به ویژه در زمینه جغرافیای این جنگ. حکیم توس در اوج امانتداری از پیرایش و زدودن ابهام ها با توسل به شیوه داستان سرایی خودداری کرده و به این ترتیب شواهد ارزشمندی از کم وکیف منبع خود به دست داده است که برای پیشرفت مبحث منابع شاهنامه از اهمیت فراوانی برخوردار است.

    کلید واژگان: شاهنامه فردوسی, جنگ های ایران و روم, خسرو انوشیروان, یوستین دوم, جغرافیای تاریخی, الکارنامج فی سیره انوشروان}
    Farzin Ghafouri*

    There is only one account of the war of 572 between Iran and Rom, narrated by Ferdowsi in Shahnameh, and none of the prominent historians in early Islamic period such as Tabari, Balami and others mentioned it. This shows the importance of Shahnameh's account but arises several problems; In spite of providing a correct frame in the account, there are several ambiguities, especially in geographic information. It is obvious that Ferdowsi, in loyalty to his unique source of the account, exercised restraint in clarifying the ambiguities by storytelling techniques. Therefore, we can find some features of the unique lost source of Ferdowsi in narrating this war, which is very essential to settle the controversial issue of the sources of Shahnameh.

    Keywords: Shahnameh, Ferdowsi, Khosrow Anōshīravān, The wars between Iran, Rom, Justin the second, Historical geography, Al-Kārnāmaj fī Sīrat-e Anōshervān}
  • شهرام جلیلیان، نجم الدین گیلانی
    شکوفایی فرهنگ و تمدن یک سرزمین پیوند تنگاتنگی با خردمندی و فرهیختگی فرمانروایان آن دارد و اگر این ویژگی ها با بردباری و آزاداندیشی یک فرمانروا همراه شود، نخبگان و اندیشمندان به سوی او روی خواهند آورد. خسرو انوشیروان (531-579 م.) پادشاه فرهیخته و خردمند ساسانیان، چنان که منابع تاریخی ایرانی و ناایرانی گواه اند، هم دانش دوست بود و هم آکنده از بردباری دینی و آزاداندیشی. ازاین رو، در دوره فرمانروایی او دانشمندانی از دیگر سرزمین ها به ایران آمدند که یک نمونه آن، ورود فیلسوفان و پزشکان بیگانه به شهر جندی شاپور در خوزستان بود. خسرو انوشیروان که شیفته دانش و فلسفه بود و همیشه با فیلسوفان و اندیشمندان گفت وگوها و هم اندیشی داشت، تلاش زیادی هم برای گردآوری کتاب های علمی هندی و یونانی و ترجمه ی آنها به زبان پهلوی (= فارسی میانه) انجام داد. همچنین خسرو انوشیروان برای گستراندن امنیت در ایران، نهادینه کردن فرهنگ کار و کوشش و ایجاد همدلی و یکپارچگی در کشور، که همگی از زمینه های پیدایش و شکوفایی فرهنگ و تمدن ها بوده اند، فعالیت های زیادی کرد. در این پژوهش، کوشش خواهد شد با سودجستن از منابع تاریخی و به روش توصیفی تحلیلی، به اقدامات خسرو انوشیروان برای شکوفایی فرهنگ و تمدن ایرانی پرداخته شود.
    کلید واژگان: خسرو انوشیروان, فرهنگ و تمدن, دانش دوستی, کار و کوشش, جندی شاپور}
    Shahram Jalilian, Najmedin Guilani
    Flourishing of the culture and civilization of a country is closely linked to wisdom and sophistication of its rulers, and if these features are combined with a ruler’s tolerance and open-mindedness, make elites and intellectuals be inclined to him. According to Iranian and non-Iranian historical sources, Khosrow Anoushiravan, as an educated and wise king of the Sassanid, was a lover of knowledge and also had great religious tolerance and openness. Therefore, during his reign, scientists from other lands came to Iran; arrival of foreign philosopher and physician to Jundishapur city in Khuzestan is an example. Khosrow Anoushiravan who was fascinated with science and philosophy and always talked to and had conversations with philosophers, did a lot of effort to collect scientific books from Hindi and Greek and their translation into Pahlavi (Middle Persian). Khosrow Anoushiravan also carried out many activities to spread the security in Iran, and institutionalize the culture of work and effort, and create empathy and integrity in the country all of which prepared the ground for the emergence and flourishing of Iranian culture and civilization. This study, by using the historical sources and through a descriptive-analytic method, tries to examine Khosrow Anushiravan’s deeds for the flourishing of Iranian culture and civilization.
    Keywords: Khosrow Anushiravan, Culture, Civilization, Lover of Knowledge, Work, Efforts, Jundishapur}
  • بتول محسنی راد*
    پیوندهای فرهنگی ، سیاسی، اجتماعی بین ایران وکشورهای عربی از جمله لبنان از زمان هخامنشیان تاکنون پیوسته ادامه داشته، ودستاورد این تعامل، مشترکات فرهنگی-علمی، بین دو ملت بوده است. اما آنچه در این میان چشمگیرتر است ،تاثیر زبان فارسی بر زبان عربی است که دارای تاریخچه طولانی بوده ودارای سهم ونقش بسزایی است. از دوره جاهلی که واژگان فارسی ‏برشعر شعرای جاهلی تاثیر گذاشت، این روند تا ‏دوره های بعد حتی تا دوره معاصر ادامه پیدا کرد، اما آنچه کمتر مورد توجه واقع شده، تاثیر فرهنگ وزبان فارسی بر ادبای کشور لبنان است. یکی از بزرگان وشعرای لبنانی که بر سنت های قدیمی انقلاب نمود، وافق جدیدی در شعر جهان عرب گشود،«خلیل مطران »بود. از دستاورد های خلیل مطران سرودن قصیده مقتل بزرجمهر است.این قصیده حماسه ای بی نظیر در به تصویر کشیدن زوایایی از تاریخ سرزمین ایران است. هدف مطران از سرودن قصیده مقتل بزرجمهر قیام اعراب بر علیه رژیم عثمانی به منظور رهایی از استبداد عثمانی ها بود. خسرو انوشیروان در این قصیده رمز توریه بر سلطان عثمانی است. وداستان بزرجمهر جنبه عبرت آموز داشته وهدف آن بیدار کردن نسل جدید در جهان عرب است. در این مقاله تلاش شده است، برای آشنایی بیشتربا قصیده «مقتل بزرجمهر» از شاعر بزرگ عرب؛ «خلیل مطران»، معروف« به» شاعر قطرین «(سرزمین لبنان ومصر) که تاثیر فرهنگ فارسی در آن به خوبی مشهود است، به روش تحلیل محتوا مورد نقد وبررسی قرار گیرد.
    کلید واژگان: مقتل بزرجمهر, خسرو انوشیروان, ادبیات لبنان, خلیل مطران, بزرگمهر}
    B. Mohseni Rad*
    Cultural, political, and social associations among Iran and Arabic nations such as Lebanon has been existing from Achaemenid era that this interaction, consequently, has led to the common cultural-scientific goals between these two nations. However, the noteworthy outcome is the effect of Persian language on Arabic language which has a long story and plays an important role. This progression started from the pre-Islamic period, when Persian vocabularies affected poets’ poems, and has been continued by the contemporary era. But what has been paid less attention is the effect of Persian culture and language on Lebanese literati. Khalil Mutran is known as one of the great Lebanese poets who revolutionized traditions and created a new prospect in Arab world poet. (Maqtal Bozargmehr) quasida is one of his works which is an exclusive epic in representing some aspects of Persian history. Mutran’s goal in writing Maqtal Bozargmehr quasida was Arab uprising against Ottoman regime to set themselves free from autarchy. In this quasida, Khosrow Anushiravan is a hidden secret to the Ottoman king. And Bozargmehr story has an exemplary aspect that aims at awakening the new generation in the Arab world. This study tries to review and evaluate the Maqtal Bozargmehr quasida, written by the great Arab poet, through content analysis method. Khalil Mutran known as “Qutrain poet” – territorial poet- (Lebanon and Egypt) that Persian language effect is well evident in his work.
    Keywords: Persian language, Iranian culture, Lebanon literature, . Khalil Mutran, Bozargmehr}
  • منصور میرزانیا
    داستانهای پر رمز و راز شاهنامه نشان می دهند که از دیرباز سرزمین یمن در پیوند سیاسی و اقتصادی با امپراتوری بزرگ ایران بوده است. اگرچه در بخشی «هاماوران» و در بخشهای دیگر «یمن» نامیده شده است؛ اما سرزمین واحدی مراد است که از شرق دجله تا کناره های عربستان و عمان و یمن و گاه شام امتداد دارد. ضحاک را برخاسته از یمن و دیوی سیاه چشم به نام زنگیاب، پدربزرگ او دانسته اند که سالها بر ایرانشهر ستم می رانده است. فریدون دختران شاه یمن را به همسری پسران خویش برگزیده بود و فرمان روایان یمن همواره در کنار فریدون و کیخسرو در کارزار با دشمنان بوده اند. کتیبه نقش رستم در فارس، عمان و یمن را جزئی از یک اسپهبد (ایالت) ایران می شمارد که در عصر ساسانی پایگاه ایرانیان در رقابت با دولت بیزانس و حفظ سیادت دریایی آنان بوده است. مردم به تنگ آمده از سلطه سیاهان حبشه دست یاری به سوی خسرو انوشیروان دراز می کنند و اسواران ساسانی با کشتی های اقیانوس پیما، خویش را به ساحل یمن می رسانند، سرداران ایرانی حاکم یمن می شوند و فرزندانشان نسلی ممتاز در آن جا به حساب می آیند و نظامهای تازه ای در امور کشوری و لشکری به وجود می آورند و زبان و فرهنگ ایرانی آن جا را فرا می گیرند و با طلوع خورشید اسلام، فرزندان ایران، نخستین مسلمانان یمن می شوند و آتش فتنه پیامبری دروغین را فرومی نشانند. نخستین مسجد را در باغ خانه حاکم ایرانی بنا می کنند و رفته رفته جزئی از مردم آن جا می شوند.
    کلید واژگان: هاماوران, ساسانیان, حبشه, خسرو انوشیروان, وهرز, باذان, ابناء, سیف ذی یزن}
    Mansour Mirzaniya
    Esoteric and mysterious stories of the Shahname show that from ancient times Yemen has had economic and political relations with the great empire of Iran. Although in some parts the region is called Hamavaran and in others، Yemen، it refers to a united territory which extends from east of the Tigris to the coasts of Arabia، Oman، Yemen and Sham (modern Syria). Zahak was supposed to have been a native، grandchild of a black–eyed Div called Zangyab، who oppressed Iran for many years. Fereydoon had married his sons to Yemeni princesses، and the rulers of Yemen fought side by side with him and Keikhosro. In the Naghshe Rostam inscription in Fars، Oman and Yemen are introduced as a part of one of the Iranian states، and during the Sassanid period it was the Iranian base of operations for fighting against Byzantium and maintaining the maritime supremacy of Iran. The people of Abyssinia، tired of black domination، entreat the help of the Iranian king، Khosro Anooshirvan، and Sassanid cavalry، aboard oceangoing ships، reach the shores of Yemen، Sassanid generals become the rulers of Yemen، and their children are considered a noble race over there، and instigate new civil and military systems. Iranian language and culture become prevalent and with the rise of the sun of Islam، the children of Iran، become the first Muslims of Yemen and suppress the seditions of false prophets. They built the first mosque in the gardens of the Iranian governor and، little by little، they become part of the native population.
  • محمد صادق بصیری
    درباره ی روش و منش خسرو انوشیروان، پادشاه ساسانی، تاکنون در تاریخ ایران روایات مختلف و گاهی متناقض آورده و او را به جلوه های گوناگون نشان داده اند؛ جایی در اوج دادگری و جایی دیگر در منتهای ستمگری. اما حقیقت چگونه بوده است و چرا؟ در این مقاله با استناد به منابع معتبر، به این دو چهرگی نگاهی گذرا داشته و نتیجه گرفته ایم که قدرت انوشیروان، چه در مقام انصاف و مهربانی و چه در جایگاه خشونت و سختگیری، برای عظمت و اقتدار ایرانیان در صفحات تاریخ جریان یافته است. این تحقیق سرکوبی مزدکیان و اصلاح آیین مالیات را پس از آن در زمان خسرو انوشیروان بررسی نموده است.
    کلید واژگان: خسرو انوشیروان, مزدک, مالیات, ایران}
    Dr. Mohammad Sadegh Basiri
    In Iranian history, the behavior and attitude of Khosrow Anoshirvan, the Sasanian king has been shown in different and occasionally contradictory images; a highly just ruler and an extremely cruel king. The article, based on reliable sources, briefly studies the why and how of this dual countenance. The author concludes that, traces of Anoshirvan's power could be seen throughout the pages of Iran history whether in the position of a just and kind ruler or a harsh and rigorous emperor. Investigations are also made on the destruction of Mazdakites and the adjustment of the tax system during Khosrow Anoshirvan's reign.
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال