به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « سعود السنعوسی » در نشریات گروه « ادبیات و زبان ها »

تکرار جستجوی کلیدواژه « سعود السنعوسی » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • خلیل حمداوی، علی خضری*، محمدجواد پورعابد

    یصنف النقد السوسیولوجی ضمن انواع النقد الادبی، الذی یرنو إلی وضع الادب فی سیاق اجتماعی واسع النطاق، فتحلیل العلاقه الرابطه بین الادب والمجتمع یشکل الاساس والرکیزه لظهور النقد الاجتماعی الادبی، کما ترکز هذه المقاربه علی بنیه التاثیر الادبی وعلاقته بالمجتمع. إن المقاربه البنیویه التکوینیه تذهب إلی ان الفکر الجماعی هو الذی یخلق الاثر الادبی، بینما یحاول الکاتب تنظیم اوراق الوعی والفکر الجماعی والتنسیق بین مکوناته، فالقضایا الاجتماعیه تتجلی علی ید الکاتب ورویته الکونیه فی الآثار الادبیه. ولما  کانت الروایه صوره موضوعیه لمقاربات الکاتب وافکاره عن الحاله الفکریه والثقافیه السایده علی المجتمع، فان المقال هذا، یرید تقدیم قراءه نقدیه اجتماعیه لروایه "ناقه صالحه"، لکاتبها سعود السنعوسی، وذلک بالاعتماد علی المقاربه البنیویه التکوینیه. وهذه الدراسه تسعی لرسم ملامح المجتمع القبلی الکویتی کما کان فی القرن العشرین، وکذلک إبراز ما تحمله هذه الروایه من اهمیه فی رسم النظام القبلی وإظهار جوانبه الاجتماعیه الکامنه فیه. توصلت الدراسه إلی نتایج اهمها ان الروایه قد بذلت مساعیها لرسم صوره عن بنیه القبیله وما تحمله من قضایا بین طیاتها، للقاری وذلک من خلال الاطر التی وضعت الشخصیات فیها، کما حاول الکاتب ان یعکس البنیه الاجتماعیه للقبیله التی وضعت علی صرح مضامین ما، اضف إلی هذا فان الوعی الذی تظهره الروایه علی ید شخصیات مثل دخیل وصالحه، -بصفتها بطله الروایه- هو دلیل علی خلق افکار وروی مختلفه عن واقع القبیله الثابت.

    کلید واژگان: الروایه المعاصره, دراسه سوسیو نقدیه, البنیویه التکوینیه, سعود السنعوسی, روایه ناقه صالحه}
    Khalil hamdawi, Ali khezri, MohammadJavad Pourabed

    Sociological critique is a form of literary criticism that seeks to place literature in a broader social context. Analysis of the relationship between literature and society is the basis for the emergence of literary sociological critique and this approach focuses on the structure of literary influence and its relationship with society. The formative structuralist approach believes that collective thinking is the creator of the literary work; While the author organizes and coordinates collective consciousness and thinking and social issues are reflected by the author and his worldview in literary works. It is an objective view of the author's views and thoughts on the intellectual and cultural situation. In this study, by reflecting on the text of this novel, we intend to depict the social issues that the Kuwaiti tribal society faced in the twentieth century and show the importance of this novel in depicting the tribal system and revealing the social aspects hidden in it.. The results of the research show that the novel has tried to talk about the structure of the tribe and its issues in the context of the characters and to show the social structure of the tribe, which is based on various meanings.Also, the awareness created by some characters, such as Dakhil and Saleh, as the protagonist of the novel, was a reason to create a different perspective from the fixed reality of the tribe.

    Keywords: Contemporary novel, Sociological Critique Research, Developmental Structuralism, Saud Al-Sanousi, Naqeh Salehe}
  • احمد لامعی گیو، زهرا خسروی زارگز*

    کهن الگوی بیداری قهرمان درون، سیر قهرمان داستان به سمت کمال و رویای فردیت با تکیه بر حضور کهن الگوهای دیگر است. شخصیت در سفر قهرمانی به شناخت عمیقی از خود دست یافته و معنای مهم زندگی را درمی یابد. رمان «ساقه ی بامبو» نوشته ی سعودالسنعوسی نویسنده ی کویتی است که بررسی تکامل شخصیت قهرمان در آن، شایسته ی وارسی و تتبع است. هدف این پژوهش که به روش توصیفی-تحلیلی صورت گرفته، شناخت روند رشد و تکامل شخصیت عیسی در رمان  ساقه ی بامبو به کمک کهن الگوی سفر قهرمان است. نتایج پژوهش بیانگر آن است که عیسی/ هوزیه در آستانه ی سفر، کودکی با کهن الگوی معصوم است که در اثر تحمل رنج ها، کهن الگوی یتیم را نیز تجربه می کند. این تجربه سبب می شود که قهرمان در جستجوی سرزمینی برای آرامش برآید. پیر خردمند (غسان) به دیدار او می آید و قهرمان را به سفر فرا می خواند. عیسی همزمان که بر خاک کویت قدم می گذارد سفری به قلمرو روح خود دارد. این سفر که نمودی از کهن الگوی تکامل فردیت است، در نهایت سبب تجدید حیات روحی او می گردد. بازگشت از سفر همراه با تجربه ی کهن الگوهای دیگر، آرامش را برای او و خانواده اش به ارمغان می آورد. شناخت روند رشد و تکامل شخصیت عیسی در رمان  ساقه ی بامبو نشان می دهد که این روند به صورت کلی منطبق بر کهن الگوی سفر قهرمان است.

    کلید واژگان: نقد کهن الگویی, سفر, قهرمان, سعود السنعوسی, ساقه ی بامبو}
    Ahmad Lamei Giv, Zahra Khosravi Zargar *
    Introduction

    The archetype of the awakening of the hero involves his path toward perfection and dream of individuality with focus on some other archetypes. During the journey, the hero attains a profound understanding of himself and the ultimate meaning of life. The novel The Bamboo Stalk was written by the Kuwaiti writer Saud Alsanousi and is worth examining with a focus on the evolution of the protagonist. The current research aims to study the process of a character’s (Isa) evolution in The Bamboo Stalk, using the archetype of the hero’s journey and then answering the question ‘Which archetypes of a hero’s journey are found in this novel?’ The Bamboo Stalk has not been examined via the lens of archetypal criticism yet, and the present research seeks to analyze this work through the viewpoint of the hero’s journey archetype.

    Methodology

    To expand Joseph Campbell’s ideas in The Hero with a Thousand Faces, Carol S. Pearson and Hugh K. Marr, in a book entitled “My Graceful Life”, studied the hero’s journey plot, which is a pattern of the development of individuality. They believe that the character attains a deeper understanding of himself during this journey and eventually becomes aware of his talents and the intended meaning of life. Pierson proposes twelve archetypes and believes that, in each phase of human’s life, one of these archetypes dominates a person’s life. Overall, he classifies the mythical path of every individual into three different parts, each of which is associated with its own especial archetypes. Using these ideas and a descriptive-analytic approach, the current research explores the process of Isa’s personality evolution and development in the novel The Bamboo Stalk.

    Results and Discussion

    The research findings indicate that the plot of The Bamboo Stalk involves the hero’s journey. In this novel, the procedure and process of individuality development are highly visible through the archetypes. During the journey, Isa actually shifts from unconsciousness to self-consciousness. In the first phase, he faces numerous obstacles and problems to start the journey. He starts the journey as an innocent character, expecting others to provide him with the most ideal kind of life. Also, due to suffering too much pain and misery, he experiences the orphan archetype.Through this journey, Isa gets more and more experienced, dealing with numerous difficulties and experiencing the archetypes associated with this phase of the journey. As an annihilator, he causes too many troubles for his family. As an adventurer, he looks for the answers to his questions as well as his true identity on this journey. As a family-oriented person, he brings peace to them. In his childhood dreams, Kuwait was considered a heaven-like place, where he could make all his dreams come true. In contrast, this is where he goes through a hard time for several years because, despite having various properties, he did not feel at home there. Yet, as a result of all this hardship, his character and individuality are developed.Isa is a magician who finds his intended identity by changing his viewpoint. However, this identity does not depend on a specific nationality or religion. Isa is a wise man who switches between his motherland and fatherland as well as their different religions and languages. He finds the solution to this problem in the course of this story. After getting acquainted with various religions, he concludes that all of them are satisfactory enough. The dominant archetype lets him write his novel in Filipino language, despite having both Filipino as well as Kuwaiti identification cards. At the end of the story, he is an adult male who is the father of a kid in the same field where his grandfather grew up once. He names the kid after his father and the fatherland. His return to the place that he adores is a representation of clown archetype.

    Conclusion

    The study of the process of the evolution and development of Isa’s personality in the novel, The Bamboo Stalk, indicates that this process is generally consistent with the hero’s journey archetype. In this novel, the hero overcomes his personal and local boundaries; he dies as a person without identity, still searching for one. Yet, as a perfect human being who belongs to the whole world and cherishes every nation, he is reborn. His crucial mission is to return to his motherland with a new thought system to teach the lessons he had learned while living in Kuwait. In this way, he experiences all the archetypes associated with this perfection journey.

    Keywords: Archetype Criticism, Journey, Hero, Bamboo stem, Saud al-Sanousi}
  • جمال طالبی قره قشلاقی*

    «سجین المرایا» عنوان روایه لسعود السنعوسی الروایی الکویتی الذی بداها بهذه الجمله من طاغور الهندی (إن من یحمل مصباحه خلف ظهره لا یری غیر ظله امامه) وبهذه العباره یحاول الکاتب ان یعبر عن محتوی الروایه بعباره مختصره موجزه فلسفیه، ویلامس من خلالها اعمق المعانی الموجوده فیها. لیست هذه الروایه مجرد روایه درامیه رومانسیه، بل یظهر من خلال تفاصیلها انها تدور حول البحث عن الذات واکتشاف الهویه المشتته والضایعه والجری وراء السعاده. تلعب الزمکانیه دورا فعالا فی تسریع وتجدید مسار احداث الروایه، وهی تقنیه تعد لدی الکثیر من النقاد من اهم البنی السردیه لفهم وتصور الاحداث فی البناء الروایی. فانطلقت هذه الدراسه إلی معالجتها وبیان صور تمظهرها المختلفه ودلالاتها عبر منهجها الوصفی التحلیلی. توصلت الدراسه بعد عرض الموضوع وتحلیله إلی ان تمظهرات البنیه الزمکانیه فی الروایه یغلبها الطابع الزمانی اکثر من المکانی؛ لان الروایه تسرد الجانب المعنوی لقصه معاناه عبد العزیز بطل الروایه الذی عاش حیاه الوحده والتشاوم. کما هو بین ان الزمن داخل الروایه تطغی علیه آلیه الاسترجاع اکثر من الاستباق؛ لان حبک الاحداث فی الروایه یتمرکز علی الماضی. واخیرا، إن جمالیه الهیکل البنایی السردی تکمل فی تسریع السرد وتبطیته وما یحتویان من خلاصه ومشهد ووقفه؛ حیث احدثت هذه الآلیات فی مجملها نغما متکاملا یروی قصه بطل (عبد العزیز) یعانی من الوحده والغربه ویحاول استعاده ذاته والکشف عن هویته.

    کلید واژگان: الروایه المعاصره, تقنیات الزمان, المکان, سعود السنعوسی, «سجین المرایا»}
    Jamal Talebi Gharegheshlaghi*

    The Prisoner of Mirrors is the title of a novel by Saud Al-Sanousi, the Kuwaiti novelist, who began it with this sentence from the Indian Tagore (He who carries his lamp behind his back sees nothing but his shadow in front of him). With this phrase, the writer tries to express the content of the novel in a concise, philosophical sentence, and through it he touches the deepest meanings found in it. This novel is not just a romantic drama novel, but rather it appears through its details that it revolves around the search for the self, the discovery of a dispersed and lost identity, and the pursuit of happiness. chronotop plays an effective role in accelerating and renewing the course of the novel's events. It is a technique considered by many critics to be one of the most important narrative structures for understanding and visualizing events in the narrative construction. This study proceeded to its treatment and its various forms of manifestation and its implications through its descriptive and analytical approach. After presenting and analyzing the subject, the study concluded that the manifestations of the temporal structure in the novel are more temporal than spatial. Because the novel narrates the moral aspect of the story of the suffering of Abd al-Aziz, the protagonist of the novel, who lived a life of loneliness and pessimism. I also noticed that time within the novel is dominated by the retrieval mechanism more than the anticipation. Because your love for the events in the novel centers on the past. Finally, the aesthetic of the narrative structural structure complements the acceleration and slowdown of the narration and the summary, scene and pause that they contain, as these mechanisms, in their entirety, created an integrated tone that tells the story of a hero (abd al-aziz) suffering from loneliness and alienation and trying to recover himself and reveal his identity.

    Keywords: Contemporary Novel, Time, Space Techniques, Saud Al- Sanousi, Prisoner of Mirrors}
  • عارفه خمر زابلی، علی اصغر حبیبی*، مجتبی بهروزی

    آنیاگرام (Ennea gram) یکی از الگوهای شناخت شخصیت در روانشناسی نوین است. الگوی تیپ شناسی اینیاگرام دارای نه تیپ شخصیتی: اصلاح طلب، یاری گر، موفقیت طلب، فردگرا، فکور، محتاط، خوشگذران، کنترل گر و صلح طلب می باشد که با به کارگیری آن می توان سطح سلامت هر فرد را از میان سطوح 3گانه سالم، حدوسط، ناسالم اینیاگرام شناخت. «سعود السنعوسی» (1981-) از جمله نویسندگان معاصر کویت به شمار می آید. رمان «ساق البامبو» یکی از مشهورترین رمان های او است که به واسطه مطرح نمودن مساله هویت کارگران مهاجر آسیای شرقی در کویت و توجه نویسنده به نگرش رواشناختی در پردازش شخصیت های داستان، قابلیت بررسی رواشناسانه بر اساس الگوی اینیاگرام را دارد. پژوهش پیش روی با تکیه بر روش نقد روانکاوانه و آماری تلاش می کند تا سطوح سلامت شخصیت های رمان «ساق البامبو» را بر اساس تیپ های نه گانه آنیاگرام واکاوی نماید. نتایج پژوهش حاکی از آن است که 11 شخصیت با 11/61 درصد کل شخصیت ها سطح متوسط سلامتی را به خود اختصاص داده اند و 6 شخصیت با 33/33 درصد در سطح سالم و 1 شخصیت با 55/5 درصد در سطح ناسالم جای گرفته اند؛ همچنین مشخص گردید که «هند الطاروف» با 15 بسامد در سطح سالم، «عیسی الطاروف» با 91 بسامد در سطح متوسط و «میندوزا» با 17 بسامد در سطح ناسالم، به ترتیب سالم ترین، متوسط ترین و ناسالم ترین شخصیت های رمان براساس الگوی مذکور می باشند و طبق آمار، بیشتر شخصیت های رمان در سطح متوسط سلامت به طرف سالم قرار دارند.

    کلید واژگان: نقد روانشناختی, سطوح سلامت, اینیاگرام, سعود السنعوسی, ساق البامبو}
    Arefa Khmmarzaboli, AliAsghar Habibi *, Mojtaba Behroozi

    The Enneagram is one of the templates for personality recognition in modern psychology. The Enneagram typography has nine types of personality including reformist, helper, ambitious, individualist, thinker, cautious, extravagent, controlling, peaceful. By using these nine types, one can recognize every person's level of health through the three levels of the Enneagram. Saud al-Sanousi is a contemporary Arab writer one of whose most prominent novels is Saq al-Bamboo. It addresses the identity issue of East Asian migrant workers in Kuwait and presents their social and psychological crises alongside internal conflicts. Therefore, the novel is worth examining on the basis of Enneagram theory. This research uses a psychoanalytical and statistical method to explore the health levels of the characters of the novel based on the nine Enneagram personality type.. The results indicate that eleven characters have the average level of health, six are at a healthy level, and only one character is in unhealthy conditions. It was also found that Hind, with the frequency of 15 is at a healthy level, Issa with the frequency of 91 at a medium level, and helth and Mindoza with the frequency of 17 are the healthiest and most unpleasant characters of the novel based on the Enneagram theory. Statistically, most of the characters are from averagely to completely healthy.

    Keywords: Psychological Criticism, Health levels of personality, Enneagram, Saud al-Sanousi, Saq al-Bamboo}
  • بتول باقرپور ولاشانی*، انسیه خزعلی
    رمان اجتماعی به دلیل ترسیم واقع گرایانه مسایل، قادر به بازتاب واقعیت های جامعه است. رمان «فیران امی حصه» نوشته سعود السنعوسی، به نحوی واقع گرایانه مسایل اجتماعی کویت را نشان می دهد. فرقهگرایی در این رمان محور اصلی حوادث داستان است. این پژوهش با روش توصیفی-تحلیلی، ساختار اجتماعی و ادبی رمان و نقش هریک را در بازتاب واقعیت های جامعه بررسی می کند. ساختار اجتماعی رمان از گروه های اجتماعی مختلف تشکیل شده و نوع تعامل آنها منجر به بروز رفتار هایی فرقه گرایانه از توهین و استهزا تا درگیری و خشونت شده است. علل این رفتار ها را می توان در فهم نادرست عقاید یکدیگر، پرداختن به خرافات و الگوپذیری کورکورانه دانست. احترام متقابل و پذیرش دیگری، روی -آوردن به اسلام راستین، پرهیز از افراطی گری و میهن پرستی راهکارهایی برای کاهش این مشکل است. ساختار ادبی رمان بخاطر روایت بی طرفانه، استفاده از زوایای دید مختلف، بهره گیری از راوی کودک و روابط بینامتنی به پرورش درونمایه و انعکاس مناسب آن کمک کرده است.
    کلید واژگان: نقد رمان, فرقه گرایی, سعود السنعوسی, فئران امی حصه}
    Batool Bagher Pour *, Ensiyeh Khazali
    Owing to its realistic expression of issues, a social novel is able to reflect the realities of society better than other genres. The novel "Mama Hessa's Mice" shows the Kuwaiti society issues realistically. Sectarianism is the central theme of the events in the story. Through the analytical descriptive method, this research describes the literary and social structures of this novel and its role in the reflection of the social realities. The social structure of the novel is composed of different groups, and the type of their interaction has led to sectarian behavior from insult to ridicule and violence. The misunderstanding of ideas, addressing superstitions and blind imitation are the causes of these behaviors in this novel. Mutual respect, acceptance of others, turning to true Islam, avoiding extremism and patriotism are the solutions to this problem. The literary structure of this novel helps to cultivate the theme through unbiased narration, different points of views, child narrators and intertextual relationships.
    Keywords: Novel criticism, Sectarianism, Saud Alsanousi, Mama Hessa's Mice}
  • انسیه خزعلی، بتول باقرپور ولاشانی
    ادبیات هر جامعه ای عامل موثری در بازتاب واقعیت های اجتماعی و اصلاح ضعف ها و کاستی های آن جامعه است. رمان و به ویژه رمان های اجتماعی واقع گرا، به عنوان بخشی از ادبیات، بهتر می تواند مخاطبان خود را در بدست آوردن تصویری شبیه به واقعیت یاری رساند.
    «ساقه ی» بامبو رمانی اجتماعی است که به شیوه ی واقع گرایانه به توصیف جامعه کویت می پردازد، لذا این پژوهش کوشیده است تا با روش توصیفی تحلیلی مهمترین درون مایه های اجتماعی مطرح شده در آن اعم از: رفاه زدگی، تش طبقاتی، اهمیت نژاد، تفاخر طبقاتی، کنترل اجتماعی، آداب و رسوم و وضعیت کارگران آسیایی را استخراج و بررسی کند.
    رمان نمایانگر جامعه ای چند وجهی است که برخی از وجوه آن با برخی دیگر در تناقض است. جامعه ای مسلمان با ارزش هایی که اسلام آن را نمی پذیرد، آداب و رسوم و سنتهای این جامعه به صورت جمعی معنا می یابد اما درون آن تنش طبقاتی زیادی وجود دارد.
    در نهایت نویسنده می کوشد با توصیف واقعیت ها از نگاه دیگری (شخصی خارج از جامعه) مخاطبان را بر آن دارد به مسائل موجود متفاوت بنگرند و با آشنایی زدایی از مسلم ترین اصول اسلامی و تاکید بر اصل تسامح راه حلی برای بهبود این وضعیت ارائه کند.
    کلید واژگان: رمان اجتماعی, سعود السنعوسی, ساقه ی بامبو, جامعه ی کویت, درون مایه های اجتماعی}
    Ensieh Khazali, Batoul Bagherpour Valashani
    The literature of every society is an effective factor in reflecting social realities and correcting the weaknesses of that society. As a part of literature, the novel, and in particular socialist realism novels, can better convey its audience in acquiring an image similar to what they see and feel. The "Bamboo" is a social novel that is realistic in describing the Kuwaiti community. Therefore, in this research, the descriptive-analytical method has been tried to extract and review the most important social themes discussed in the book, such as welfare, class tension, race importance, class discriminative, social control, customs and the status of Asian workers. The novel represents a multifaceted community that contradicts some of its aspects with others. A Muslim community with values that Islam does not accept; the customs and traditions of this society are collectively meaningful, but within it there is a lot of class tension. In the end, the author tries to describe the facts from a different perspective (someone outside the community) to the audience to look at different issues and to present a solution to the situation by introducing the most indubitable Islamic principles and emphasizing the principle of tolerance.
    Keywords: Social narrative, Saud AlSanausi, Saq Al Bamboo (The Bamboo Stalk), Kuwait society, Social themes}
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال