به جمع مشترکان مگیران بپیوندید!

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید.

برای پرداخت حق اشتراک اگر عضو هستید وارد شوید در غیر این صورت حساب کاربری جدید ایجاد کنید

عضویت

جستجوی مقالات مرتبط با کلیدواژه « individual » در نشریات گروه « فقه و حقوق »

تکرار جستجوی کلیدواژه « individual » در نشریات گروه « علوم انسانی »
  • اباذر افشار، محمدرسول آهنگران*، مهدی موحدی نیا

    اصولیان معاصر، نوع چهارمی برای استصحاب کلی ابداع کرده اند که بر سر آن مناقشه جدی درگرفته و معرکه آرا شده است. در ادبیات اصولی، کلی نوع چهارم به استصحابی اطلاق می شود که حدوث فرد متیقن است و علم دومی به حدوث عنوانی وجود دارد که انطباقش بر فرد مذکور احتمال دارد. بنابراین همان طور که احتمال انطباق آن عنوان بر فرد دیگر مطرح است، فرد اول مرتفع می شود. حال اگر عنوان مذکور بر آن فرد منطبق باشد، قهرا با ارتفاع فرد زایل می شود و اگر منطبق بر آن نباشد، هنوز قابلیت بقا دارد. از این جهت، بقای آن مشکوک است. با تحقق ارکان استصحاب، استصحاب کلی نوع چهارم در مقام ثبوت صحت و اعتبار می یابد، ولی برخی از اصولیان، حجیت آن را مطلقا انکار کرده اند. ازاین رو هدف اصلی مقاله پیش رو بررسی موضوعی و حکمی استصحاب کلی نوع چهارم و تبیین مصادیق و جلوه های آن در فقه و حقوق با رویکرد توصیفی  تحلیلی است. طبق یافته های پژوهش، اشکال مخالفان اعتبار استصحاب کلی قسم چهارم، به مثال شرعی آن وارد است نه به اصل استصحاب. بنابراین نباید اشکالی که به مثال وارد است به قاعده تعمیم یابد. با اثبات اعتبار استصحاب کلی نوع چهارم، جلوه ها و تطبیقات فقهی و حقوقی این موضوع در استصحاب کلی بقای روز عید، استصحاب کلی جواز تصرف در عقود اجاره و وکالت و وقف منقطع و استصحاب کلی کفر درمورد شخص مرتد و نیز استصحاب کلی عدم عدالت در جرح و تعدیل شهادت شهود بحث و بررسی شده است.

    کلید واژگان: استصحاب کلی نوع چهارم, کلی و فرد, اصول عملیه, کلی جواز تصرف}
    Abazar Afshar, Mohammad Rasool Ahangaran *, Mahdi Movahhedinia

    Contemporary Uṣūlī scholars have developed a fourth type for general istiṣhāb (presumption of continuity), which has been the subject of serious controversy. In Uṣūlī literature, the fourth type of general istiṣhāb refers to the istiṣhāb that the occurrence of the object is certain, and there is a secondary knowledge for the occurrence of a title that is likely to accommodate with the said subject; when there is a possibility that the title will accommodate with another subject, the first subject will be removed, if that title accommodates with that subject, it will forcibly remove the subject, and if it does not accommodate with it, it still has the ability to exist. Therefore, its existence is doubtful. With the realization of the pillars of istiṣhāb, the general istiṣhāb of the fourth type finds validity and authenticity in terms of confirmation, but some Uṣūlīs have absolutely denied its validity. Therefore, the main purpose of the present article is to review the subject and the rule of the general istiṣhāb of the fourth type and to explain its examples and manifestations in jurisprudence and law with an analytical-descriptive approach. According to the findings of this research, the objections of the opponents of the validity of the general istiṣhāb of the fourth type raised against sharʿī example, not to the principle of istiṣhāb. Thus, objections to the example should not be generalized to the rule. By proving the validity of the general istiṣhāb of the fourth type, the jurisprudential and legal manifestations and accommodations of this issue were discussed in the following cases: general istiṣhāb of the continuity of ʿĪd, general istiṣhāb of getting permission to make alterations in leases, mandated and interrupted endowment contracts, general istiṣhāb of kufr regarding apostates, and injustice in narrator-authentication of the testimony of witnesses.

    Keywords: The general istiṣhāb of the fourth type, general, individual, Practical Principles, the general rule of getting permission to make alterations}
  • علی صفاری، راضیه صابری*، سید محمدجواد ساداتی، زینب لکی

    تمایل افکار عمومی به کیفر بزهکاران، به ویژه کیفرهای شدید، پدیده ای پیچیده و موثر بر سیاست گذاری های کلان می باشد که از عوامل متعددی ناشی می شود. میزان و عوامل این پدیده در هر شهر یا حتی منطقه ای متفاوت و در همه افراد یکسان نیست و به تعاملات پیچیده میان عوامل مختلف تاثیرگذار بر آن ها بستگی دارد. هدف این نوشتار بررسی تاثیر چهار متغیر  اجتماعی و فردی، یعنی تاثیر آگاهی نسبت به جرایم مورد بحث در این مقاله و آثار زیانبار آن ها، تاثیر جنس، تاثیر باورهای مذهبی بسته به نوع شهر و تحصیلات در سه شهر تهران، مشهد و قم بر میزان تمایل افکار عمومی به کیفرگرایی در سه جرم تجاوز به عنف، اختلاس و تاسیس یا عضویت در شرکت های هرمی است. پژوهش حاضر، در سال 1393 با استفاده از روش پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه افراد 18 سال به بالا در سه شهر تهران، مشهد و قم بودند که 180 نفر از آن ها با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای توصیف داده ها از روش آمار توصیفی میانگین و برای آزمون سوالات از آزمون همبستگی خی دو استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد بین متغیرهای آگاهی و جنسیت با میزان تمایل به کیفرگرایی رابطه معنادار وجود ندارد. متغیر سطح تحصیلات هم تنها در مورد جرم تجاوز به عنف، وجود یک رابطه معنادار با میزان کیفرگرایی را به اثبات رساند. در خصوص متغیر شهر و تاثیر آن بر میزان تمایل به کیفرگرایی نیز، تنها در جرم تجاوز به عنف رابطه معنادار به دست آمد. یافته های پژوهش حاضر، اهمیت استفاده از نیروهای متخصص در امر کیفرشناسی هنگام قانون گذاری و وضع مجازات برای جرایم مختلف و همچنین ضرورت آگاه نمودن افکار عمومی در مورد ماهیت و آثار واقعی و اجتماعی جرایم مختلف و کیفر آن ها را مورد تاکید قرار می دهد.

    کلید واژگان: افکار عمومی, کیفرگرایی, متغیرهای فردی و اجتماعی, آگاهی, جنس, شهر, تحصیلات}
    Ali Saffary, Razieh Saberi *, Seyyed MohammadJavad Sadati, Zeynab Laki

    The phenomenon of punitiveness of public opinion is complex and influential on policy making, which derives from varying factors. The rate and factors of this phenomenon are not the same everywhere and among individuals depending on complicated interaction between different influential factors. The purpose of this article is to investigate the effect of four variables on the phenomenon, namely knowledge, sex, religious beliefs and education in three cities of Tehran, Mashhad and Qom on three crimes of rape, embezzlement and establishment or membership of pyramid companies. The present study was conducted using a survey method. The study population included all people 18 years and older in three cities of Tehran, Mashhad and Qom. Were selected 180 of them as the research sample using the available sampling method. The descriptive statistics method was used to describe the data and the chi-square correlation test was used to test the questions.Findings showed that there is no significant relationship between awareness and gender variables with the tendency to punitiveness. The level of education variable also proved to have a significant relationship with the degree of punitiveness only in the case of the crime of rape. Regarding the city variable and its effect on the tendency to punitiveness, a significant relationship was found only in the crime of rape. The findings of the present study emphasize the importance of using criminal experts in legislation for various crimes, as well as the need to inform public opinion about the nature and social effects of various crimes and their punishment.

    Keywords: public opinion, punitiveness, Individual, social variables, Knowledge, sex, city, Education}
  • امیر نیک پی، زرین مدنی*

    مباحث نظری در خصوص نافرمانی مدنی جدلی و اختلافی است. در مقاله حاضر ضمن مطالعه دیدگاه های جان رالز و هانا آرنت در موضوع نافرمانی مدنی،کارایی هر یک از این نظریه ها در انطباق با شرایط خاص جوامع غیر دموکراتیک مورد بررسی قرار گرفته است.رالز نافرمانی مدنی را نقض آشکار، سیاسی وآگاهانه قانون همراه با پذیرش مجازات،غیر خشن،به منظور قانع کردن اکثریت به تغییر رویه و اصلاح بی عدالتی هایی میداند که به طور استثنایی در جوامعی رخ میدهدکه اصولا عادلانه اداره میشوند.در جوامع غیر دموکراتیک اما، ساختار قدرت اصولا عادلانه نیست و جنبشهای نافرمانی مدنی در عمل در پی تحولات اساسی هستند. حال سوال این است: آیا نظریه یاد شده که اتفاقا الگوی غالب نیز هست و برای جوامع و نظام های دموکراتیک طراحی شده، در جوامع غیر دموکراتیک نیز کارایی دارد؟ اگر پاسخ منفی است،کدام نظریه امکان درک شرایط برای کارایی در جوامع و نظام های غیر دموکراتیک را دارد ؟ از آنجا که نظریه آرنت از مطلق انگاری شروط نظریه رالز در مورد عدم خشونت، پذیرش مجازات،آخرین چاره بودن و...رها است،و نافرمانی را عملی دسته جمعی، بدون نفع شخصی، حول اهداف مشترک و گاه به دنبال تغییرات اساسی میداند؛ با نیاز جوامع غیر دموکراتیک و مطالبات جنبشهای نافرمانی مدنی که به لحاظ تاریخی، حرکتهایی سیاسی، دسته جمعی، و در پی تحولات اساسی بوده اند، تطابق بیشتری دارد.در برآیند کار، مفهومی از نافرمانی مدنی ارایه میگردد که اولا: با تکثر حقوقی سیاسی جوامع همخوانی دارد. ثانیا: تحولات واقعی این مفهوم را در خود جای داده است.

    کلید واژگان: نافرمانی مدنی, جوامع و نظام های دموکراتیک و غیر دموکراتیک, کنش های فردی و جمعی, خشونت}
    Amir Nikpey, ZARRIN MADANI *

    Civil disobedience in open and closed political-legal systems and societies (review of John Rawls and Hannah Arendt's point of viewsTheoretical discourses on the concept, justifications and functions of civil disobedience are challenging. In this article two point of views by Hannah Arendt and John Rawls have been studies in order to assess their functional consequences in non-democratic countries. Rawls believes that civil disobedience is an apparent, political and intentional violation of law which has taken by predicting its criminal consequences in order to persuade the majority people to make a trend and change the unjust situation to justified one. This model of civil disobedience belongs to democratic countries but in non-democratic countries, these movements follow fundamental changes. The question is whether this theory which is originally belong to democratic countries, can be applied to non-democratic countries or not?Arendt’s point of view doesn’t have those conditions. The act of a group of people has violated law without any personal benefit can be categorized as civil disobedience even if they want to make a fundamental change. This interpretation has mostly evaluated with the situation in non-democratic countries. Finally, the civil disobedience will be indicated as a concept which has two criteria: firstly, it should be coordinated with political and legal diversity within the society and secondly it can consider real developments in its concept.

    Keywords: Civil Disobedience, Democratic, non-democratic countries, individual, group actions, Violence}
  • محمدحسن اماموردی*

    تقسیم وقف به عام و خاص از مهمترین تقسیمات در حوزه وقف است. ناهمگونی ماهیتی این دو، مبنای وضع احکام متفاوت برای آن ها شده است. با این همه، در حقوق، از شناسایی و جداسازی ماهیتی وقف عام و خاص به اجمال گذر شده است. در این باره، به پشتوانه مطالعات فقهی می توان به ضابطه دقیقی برای جداسازی این دوگونه دست یافت و این تفاوت را به عنوان مبنای تفاوت احکام شناسایی نمود. اگر واقف، اشخاص معینی را مدنظر داشته و متعلق رضایت وی در انشاء وقف واقع شده باشد، وقف خاص است. اما چنانچه، واقف اشخاص معینی را مورد نظر قرار نداده بلکه رفع نیاز مادی یا معنوی اشخاص نامعین موجب رضایت وی به انشاء وقفیت شده باشد، وقف عام است. از این رو، وقف خاص، وقف بر اشخاص معین و وقف عام، وقف بر اشخاص نامعین است.

    کلید واژگان: اشخاص معین, اشخاص نامعین. موقوف علیهم, وقف عام, وقف خاص}
    MohammadHasan Emamverdy *

    The classification of waqf (endowment) as public and private is one of the most important typologies in this field. The heterogeneity in the nature of these two types has become the basis for issuing sets of different rules regarding them. Nonetheless, in the field of law, the identification of and the distinction between the natures of the public and private types have been addressed only briefly. In this regard, with the support of the scholarly literature on jurisprudence, a precise criterion can be developed and established for the recognition of distinction between these two categories, which can serve as a basis for the difference among the rules. If the benefactor considers definite individuals as beneficiaries and they are ascertained in the composition of the endowment, then the endowment is private. However, if the benefactor has not regarded definite and ascertained individuals as beneficiaries, and, instead, the fulfilment of material or spiritual needs of a body of indefinite and fluctuating body of persons has led the benefactor to give his/her consent to the composition of the endowment, then the endowment is of the public type. Hence, private endowment is the vesting of money or property for the use or profit of definite and ascertained individuals, while public endowment is about vesting in an uncertain and fluctuating body of persons.

    Keywords: public waqf, endowment, private waqf, beneficiary, definite individual, indefinite, Individual}
  • نیکو دیالمه*، فائزه عظیم زاده اردبیلی

    پژوهش حاضر به هدف بررسی «حرمت اذلال نفس» به مثابه یک قاعده فقهی و واکاوی دلالت های تربیتی آن نگاشته شده است. مطالعات نشان می دهد که با وجود جایگاه ویژه قواعد فقهی در تفریع و تطبیق احکام؛ هنوز قواعدی هستند که استخراج و اصطیاد نشده و یا در میان فقها به عنوان یک قاعده فقهی شهرت نیافته اند. یکی از این موارد «حرمت اذلال نفس» است. این پژوهش به روش اسنادی – کتابخانه ای و به صورت توصیفی - تحلیلی انجام گرفته است. یافته ها نشان می دهد که حرمت اذلال نفس، هم تحت عنوان یک قاعده فقهی در حوزه فقه فردی و حاکمیتی قرار می گیرد و هم به عنوان یک اصل تربیتی پیش گیرانه در دو بعد فردی و اجتماعی مطرح می شود. دلالت های تربیتی مستنتج از این امر عبارتند از: ضرورت سازواری متربیان با فطرت انسانی، اصل تربیتی خوداجتنابی در برابر رذایل اخلاقی، اصل حریت و آزادگی، اصل عزت اجتماعی و حفظ اقتدار ملی است.

    کلید واژگان: ادلال نفس, قاعده فقهی, دلالت تربیتی, تربیت پیش گیرانه, بعد فردی و اجتماعی}
    Niku Dialameh, Faeza Azimzadeh Ardabili

    The present research has been done to study the 'prohibition of selfhumiliation' as a general jurisprudential principle as well as to scrutinize its educational significations. Studies show that, despite the signification of the jurisprudential principle in sorting out and applying the rules, there are still some other rules and principles which have not been extracted or become well-known among jurists as a jurisprudential principle. One of them is "the prohibition of humiliating oneself [qa'eda ezlal al-nafs]". This research has been done in a descriptive-analytical way using references and library resources. Findings show that religious premises and concepts are general and inclusive and they have the capacity to be applied wherever necessary. The prohibition of self-humiliation can be considered as a preventive educational principle in both individual and social dimensions. The educational implications, therefore, include the necessity of a trainee's adaptation to human nature, the educational principle of self-avoidance in the face of moral evil, the principle of dignity and freedom, the principle of social dignity, and preservation of national authority.

    Keywords: Self-esteem, jurisprudence, educational implications, preventive education, individual, social dimensions}
  • زینب قادری*، عاطفه قادری

    یکی از ویژگیهای مهم نظامهای سیاسی مدرن وجود اپوزیسیونهای قانونی است که شرایط تاسیس و شیوه فعالیت و عملکرد آنها بخش جدانشدنی قوانین اساسی مدرن است. در این میان مهمترین بحثها به اپوزیسیونهای قانونی ارتباط مییابد که حکومت مستقر را به چالش می کشند؛ بنابراین بررسی جایگاه آنها برای فهم کارکرد هر نظام سیاسی ضروری است. این موضوع تا جایی که به حکومت علوی مربوط می شود، اهمیت دوچندانی می گیرد. ازیک سو شبهه های گسترده ای درباره حقوق مخالفان سیاسی در دوران حکومت علوی مطرح شده است و ازسوی دیگر، نظام جمهوری اسلامی ایران خواهان پیروی از موازین و تعالیم حکومت علوی است. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این پرسش است که در الگوی حکومت علوی چه حقوق و آزادیهایی برای این دسته از مخالفان لحاظ شده و نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران چه راهکارهایی را برای تضمین این حقوق و آزادیها در نظر گرفته است؟ این پژوهش میکوشد اثبات کند مخالفان سیاسی در دوران حکومت امام علی (ع) از آزادیهای فردی و اجتماعی برخوردار بودند و نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران نیز در این زمینه حکومت علوی را الگوی خویش قرار داده است.

    کلید واژگان: اپوزیسیون, حقوق عمومی, آزادی, قانون اساسی, حکومت علوی, آزادیهای فردی و اجتماعی}
    Zeynab Ghaderi*, Atefeh Ghaderi

    One of the important features of modern political systems is the existence of legalopposition. The conditions of establishment and the way in which they operate andoperate are an integral part of modern fundamental laws. On the other hand, animportant part of public law as a discipline that regulates relations betweenindividuals and the state focuses on the fundamental rights of individuals and groupsin a political system. It is obvious, however, that the most important discussions arerelated to the legal opposition that challenges the deployed state. Therefore, it isessential to examine their position in understanding the functioning of any politicalsystem. This issue is becoming increasingly important as far as the Alawitegovernment is concerned. On the one hand, there has been a great deal of doubtabout the rights of political opponents during the Alawite period, and on the otherhand, the Islamic Republic of Iran is seeking to follow the rules and teachings of theAlawite government. The present research seeks to answer this question. What arethe rights and freedoms for this group of opponents and the legal system of theIslamic Republic of Iran, what are the solutions to guarantee these rights andfreedoms? This research has tried to prove that political opponents enjoyedindividual and social freedoms during the rule of Imam Ali, and the legal system ofthe Islamic Republic of Iran has also introduced the Alawite regime in this regard.

    Keywords: Opposition, public rights, freedom, Alawite government, individual, social freedoms}
  • محمدرضا باقرزاده *
    تعیین و وضع حقوق واقعی بشر مرهون معین بودن موضوع آن و به عبارتی دانش «انسان شناسی» است. اندیشه های انسان شناسانه فلاسفه و دانشمندان در شناخت بشر گستره ای وسیع و گاه به غایت در تضاد با یکدیگر از انسان خدایی تا انسان گرگی، از خیریت بالذات تا شریت بالذات و از موجودی فطری و فاقد هرگونه طبیعت و فطرت، از ربوبیت تا عبودیت، از اختیار تا جبر، از خاکی تا افلاکی، از دنیوی تا ابدی، از فراجنسیتی تا مذکر و از هدفمندی تا بی هدف دارد. همچنین اندیشمندان انسان شناس، از راه های گوناگونی مثل مشاهده و تجربه، یا عقل و یا منبعی فراعقل و فراتجربه یعنی «وحی» به مطالعه انسان می پردازند لکن بهترین راه، بهره گیری راه جامع و تلفیقی و با استفاده از همه ابزار شناخت است تا همه ابعاد انسان شناخته شود. در این نوشتار مولفه های محوری در شناخت حقیقت بشر همچون، عبودیت بشر، هویت جسمانی روحانی بشر، فطرت بشر، کرامت بشر، اختیار بشر، رابطه بشر و جنسیت، هدفمندی بشر، امتداد ابدی حیات ابدی بشر، هویت اجتماعی بشر و... به روش تحلیل عقلی مورد بررسی و تطبیق میان دیدگاه های الحادی و دیدگاه الهی قرار گرفته است. این مولفه ها هر یک تاثیرات و تفاوت هایی را در استنباط نظام حقوق بشر می گذارد که نظام حقوق بشر الهی را از نظام های الحادی متمایز می سازد.
    کلید واژگان: فلسفه حقوق بشر, انسان شناسی, کرامت, حیات, فرد, جامعه, اختیار}
    Mohammad Reza Bagherzadeh *
    Establishing a real human rights system is depended on determining its subject; in other words, the knowledge of "anthropology". The anthropological views of philosophers and scholars on humanity include a wide - and contradictory range from Godhood to wolfhood, from good to evil essence, from a natural to an unnatural being, from the lordship to servitude, from an authorized to a non-authorized creature, from a mortal or a non-mortal entity, from a super sex to a male, and from purposefulness to aimlessness. Anthropologists also study human beings in various ways, such as observation and experience, or intellect or an extraterrestrial source, such as "revelation", but the best method is using a comprehensive and integrated approach along with the all means of cognition to identify all aspects of mankind. Using a rational-analytical method and comparing atheistic to the Divine approaches, this paper studies the pivotal components in recognition of the mankind's reality, such as the human's servitude, the human physical-spiritual identity, the human nature, the human dignity, the human authority, the human relationship with gender, the human purposefulness, the eternal life of man, the human social identity and etc. These components each have effects the concept of the human rights, which distinguishes the Divine human rights system from the atheist systems.
    Keywords: philosophy of human rights, anthropology, dignity, life, individual, society, freedom, nature, gender, soul}
  • مریم احمدی نژاد، محسن متاجی
    «حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی»، حقی بشری و جهانشمول است که به لحاظ ویژگی های خاص آن و اسناد معتبری که بر این حق تاکید نموده اند، در میان سایر حقوق بشری جایگاه ممتازی دارد، حق موصوف که به حق کرامت انسانی واقعیت می بخشد، طی سالیان زیادی و فراز و نشیب های بسیار، به همراه تحول حقوق بین الملل، شناسایی شده و توسعه یافته است. ازاین رو، این مقاله به بررسی تاثیر برخی تحولات اثرگذار در عرصه حقوق بین الملل، حقوق بین الملل سنتی، که صرفا دولت ها موضوع حقوق بین الملل بودند، و نظام جهانی حقوق بشر، که براساس آن افراد بشر به عنوان اشخاص حقوقی در این عرصه شناسایی شدند و نیز حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی اش در منابع حقوق بین الملل بشر مورد پذیرش قرار گرفت، نهایتا پذیرش «حق فرد به شناسایی شخصیت حقوقی»، می پردازد.
    کلید واژگان: حق بر شخصیت حقوقی, فرد, دولت, شناسایی, حقوق بشر}
    Maryam Ahmadinejad, Mohsen Metaji
    The human right and recognition of his legal personality is a humanistic and universal right which has a privileged position among other human rights in terms of its specific features and authentic documents. This right which realizes the right of human dignity has detected and developed over the years along with the evolution of the international law. This research seeks to study the impact of some influential developments such as, the international law, the traditional international law and the universal system of human rights on the acceptance of the individual's legal personality in the international human rights.
    Keywords: The right of legal personality, Individual, Government, Recognition, Human rights}
  • احمدرضا توکلی*، محمدکاظم رحمان ستایش

    نگاه علمای اصول به خطابهای کلی که حاوی احکام شرعی هستند، متفاوت است. برخی خطاب-های کلی را از جنس قضایای خارجیه میدانند و برخی خطابات کلی را از جنس قضایای حقیقیه دانسته اند. براساس این دو دیدگاه، موضوع در خطابهای کلی افراد هستند نه خود عناوینی که درخطاب ذکر شده است. زیرا خطاب کلی منحل به خطابهای جزیی به تعداد افراد موضوع میشود؛بنابراین باید شرایط تکلیف در آن سوی خطاب وجود داشته باشد تا تکلیف نمودن به آن صحیح باشد. در مقابل این دو دیدگاه، حضرت امام خمینی معتقدند که موضوع این خطابها خود عناوین کلی و طبایع هستند، نه افراد. حکم در این قضایا متوجهی تکتک افراد نیست و این خطابه ای کلی منحل به خطابهای جزیی به تعداد مکلفین نمیشود. بنابراین خصوصیات و شرایط افراد دراین خطابات معتبر نیست. نتیجه ی پذیرفتن این دیدگاه، حل معضلات اصولی در مباحثی مانندمبحث ضدیا خروج برخی اطراف علم اجمالی از محل ابتلاست، زیرا منشا ایجاد اشکال، شرط بودن حالات مکلفین (مانند قدرت) در تکلیف است که باعث میشود در مواردی مانند خطاب به مهم درمورد ضدین و همچنین خطاب به تکلیفی که خارج از دسترس مکلف است، فعلیت نداشته و متوجهمکلف نباشد.

    AhmadReza Tavakoli *, MohammadKazem Rahman Setayesh

    Principle scholars look at general addresses including religious rulesdifferently. some believe general addresses are from foreign mattersand some believe general addresses are from real matters.According to these attitudes , the subjects in general addresses areindividuals not the titles mentioned in the address. Because generaladdresses analyzed to specific addresses are related to the numberof individuals, so there should be duty conditions in order to havetrue orders. In contrast to these two attitudes , Imam Khomeinibelieves the subject of these addresses are general title and natures,not individuals. order in these matters is not related to individualsone by one and these general addresses analyzed to specificaddresses are not related to the number of obliged people. So,characteristics and conditions of individuals are not reliable in theseaddresses. The result of accepting this attitude is resolving principleproblem in discussions such as opposite discussion or those mattersthat obliged person has general knowledge a bout. Because theorigin of the problem is conditioning of obliged individuals states(like power) for duty. It causes in some cases such as the address ofimportant a bout opposite things and the address about the dutybeyond obliged individual ability , the address is not focused on theobliges individual. In this paper, firstly, we have defined the addressand different kinds of it. Then, we have investigated different partsof general addresses separately. Different attitudes have beenmentioned about the addresses. Finally the results of attitudesdifferences have been offered.

    Keywords: Order, Address, Dependent, Subject, Obliged, individual}
  • ایرج رضایی نژاد*
    در این مقاله تلاش شده است که تحلیلی دقیق از یک مفهوم بسیار پیچیده و بح ثانگیز تحت عنوان حق بر توسعهدر چهارچوب نظام بی نالمللی حقوق بشر، ارایه نما ییم. اساس استدلال ما، متکی بر یک رو کیرد حقوق بشر محوربه توسعه م یباشد. از اینرو، ضمن بیان چگونگی شک لگیری و توسعه این مفهوم در اسناد و آرای بین المللی، بهتجزیه و تحلیل آن در قالبی نو و با محوریت حقوق بشر و آزاد یهای اساسی پرداختیم. تب یین درونمای ه، محتوا وعناصر سازنده حق بر توسعه به همراه تحلیل مولف ه های مفهومی آن نظیر توسعه ب همثابه فرایند، توسعه ب همثابهبرداری از ح قها و حق بر توسعه فراتر از توسعه انسانی، از جمله مسایل مهمی هستند که به تفصیل مورد بحث وبررسی قرار گرفت هاند.
    کلید واژگان: حقوق بشر, آزادی, توسعه, رفع فقر و انسان}
    Iraj Rezayi Nejad *
    This article examines the complex and arguable concept of right to development in the light ofInternational Human Rights law and interprets it in an operational manner.It moved the concept of development beyond the economic growth of states and past earlierUN debates which were centered on development as a right among states. By casting developmentas a Human Right, the Declaration brought forth an appreciation that developmentis not what happens as a result of economic growth or development planning, it is a processthat allows for the full range of rights and has its goal to pursue self-actualization of people inconditions of dignity through the exercise of their rights.
    Keywords: Human rights, liberty, development, Poverty Eradication, individual, International Document}
نمایش نتایج بیشتر...
نکته
  • نتایج بر اساس تاریخ انتشار مرتب شده‌اند.
  • کلیدواژه مورد نظر شما تنها در فیلد کلیدواژگان مقالات جستجو شده‌است. به منظور حذف نتایج غیر مرتبط، جستجو تنها در مقالات مجلاتی انجام شده که با مجله ماخذ هم موضوع هستند.
  • در صورتی که می‌خواهید جستجو را در همه موضوعات و با شرایط دیگر تکرار کنید به صفحه جستجوی پیشرفته مجلات مراجعه کنید.
درخواست پشتیبانی - گزارش اشکال