تاثیر تمرینات ورزشی در حین دیالیز بر خستگی و کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی

پیام:
چکیده:
مقدمه
درمان همودیالیز در درازمدت زندگی بیمار را تحت تاثیر قرار می دهد. اکثریت بیماران همودیالیزی سبک زندگی غیرفعال دارند که عوارضی را برای آن ها به دنبال دارد. این مطالعه به بررسی اثر تمرینات ورزشی در بهبود کیفیت زندگی و قدرت عضلانی این گروه بیماران پرداخته است.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه تجربی و شاهد بود. بدین منظور 30 بیمار تحت درمان همودیالیز با میانگین سنی 45 سال و سه بار دیالیز در هفته در مرکز دیالیز شریعتی اصفهان به صورت داوطلب انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه تجربی و شاهد قرار گرفتند. داده ها به وسیله پرسشنامه کیفیت زندگی (KDQOL-SFtm یا Kidney disease quality of life-short form) و آزمون نشستن و برخاستن از روی صندلی جمع آوری گردید. تمرینات ورزشی با استفاده از دوچرخه در حین دیالیز به مدت 5 ماه، 3 جلسه در هفته، هر جلسه حدود 60 دقیقه برای گروه تجربی طراحی شد. در طی این مدت گروه شاهد در هیچ گونه فعالیت ورزشی شرکت نکردند. در این مطالعه از روش های آماری توصیفی و استنباطی ANCOVA جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات در بسته نرم افزاری 18SPSS استفاده شده است.
یافته ها
کیفیت زندگی گروه تجربی پس از 5 ماه تمرینات ورزشی بهبود معنی داری داشته است (05/0 < P). در صورتی که این تفاوت در گروه شاهد معنی دار نبود (05/0 > P). همچنین قدرت عضلانی در گروه تجربی (05/0 < P) نسبت به گروه شاهد (05/0 < P) افزایش معنی داری را نشان داد.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که تمرینات ورزشی تاثیر به سزایی در ابعاد مختلف کیفیت زندگی و رفع خستگی و بهبود قدرت عضلات بیماران همودیالیزی داشته است. با توجه به نتایج، اهمیت تمرینات ورزشی در حین دیالیز برای ارتقای بعد سلامت جسمی و روحی در مراکز همودیالیز روشن می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
219
لینک کوتاه:
magiran.com/p1003036 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!