ویژگی های بیومکانیکی غضروف مفصلی تیبیا در مدل تجربی استئوآرتریت خرگوش

پیام:
چکیده:
مقدمه

مدل های حیوانی جایگزین های ارزشمندی برای مطالعه استئوآرتریت در انسان می باشند. یکی از پرکاربردترین روش های بی ثباتی مفصلی و به دنبال آن القای OA، بریدن لیگامنت صلیبی قدامی در زانو است. روش Indentation مدت ها برای بررسی ویژگی های بیومکانیکی بافت در شرایط In situ استفاده می شود. مطالعه حاضر مشخص می نماید چگونه ACLT یک طرفه بر خواص بیومکانیکی غضروف تیبیا هر دو زانوی خرگوش در مقایسه با گروه سالم اثر می گذارد

مواد و روش ها

10 سر خرگوش نر بالغ سفید از نژاد Dutch در دو گروه یکسان سازی شده پنج تایی تقسیم شدند (گروه جراحی و گروه سالم). در گروه جراحی، لیگامنت صلیبی قدامی زانوی چپ حیوان با جراحی قطع شد. در کنار ثبت اطلاعات مورفومتری، هیستوپاتولوژی و ضخامت، با استفاده از یک Indenter ناتراوا با سطح تماس مسطح، در تست استرس- ریلاکسیون دو فازه به روش Unconfound روی پلاتوی داخلی استخوان تیبیای پای راست و چپ حیوان انجام گرفت. در تست اصلی، 25 درصد استرین با نرخ ثابت 5/0 میلی متر در دقیقه اعمال شد و سپس به مدت 1000 ثانیه حفظ شد تا غضروف به شرایط تعادلی برسد. سپس تست استرس- ریلاکسون دوم تا رسیدن به شش مگاپاسکال استرس صورت گرفت. با استفاده از داده های استخراج شده، حداکثر نیرو، ضریب الاستیک، نیروی تعادلی و ضریب تعادلی محاسبه گردید. مقایسه داده ها با آزمون Mann–Whitney U صورت گرفت.

یافته ها

تمام نمونه ها در گروه جراحی در مورفومتری Grade II را کسب نمودند، در حالی که گروه سالم با Grade I دارای مشخصات طبیعی بود. در گروه جراحی تنها در تیبیای چپ درجاتی از تخریب و تحلیل غضروف مفصلی مشاهده شد (به طور متوسط 89/0 ± 40/3 و 45/0 ± 80/1 به ترتیب برای مقیاس منکین و مقیاس OARSI). ضخامت غضروف در سمت راست و چپ در هیچ کدام از گروه ها تفاوت معنی داری با یکدیگر نداشت. ویژگی های بیومکانیکی تیبیای راست دو گروه مانند یکدیگر بود. ولی در سمت چپ، این ویژگی ها افت معنی داری در گروه جراحی نشان دادند (05/0 = P به جزء در مورد ضریب تعادلی که تغییرات آن با 53/0 = P نزدیک به سطح معنی داری بود). بر خلاف گروه جراحی، در گروه سالم ویژگی های مکانیکی تیبیای چپ همواره به طور معنی داری بیش از سمت راست بود (50/0 = P).

نتیجه گیری

تفاوت ویژگی های بیومکانیک غضروف در تیبیای حیوان جراحی شده و تیبیای حیوان سالم تقریبا با آن چه در مدل ACLT در سگ، مدل Menisectomy در خرگوش و غضروف مبتلا به استئوآرتریت در انسان مشاهده شده است، همخوانی دارد. تغییرات گزارش شده در این مقاله می تواند مدرک مضاعفی باشد دال بر این که این مدل حیوانی تغییرات خاص ناشی از استئوآرتریت را به خوبی نشان می دهد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
310
لینک کوتاه:
magiran.com/p1003040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!