فراوانی سندرم روده تحریک پذیر در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 88-1387

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سندرم روده تحریک پذیر (Irritable Bowel Syndrome) IBS یک اختلال گوارشی شایع با پاتوفیزیولوژی نامشخص است که یکی از علل مهم غیبت از کار، مراجعه به پزشکان و کاهش کیفیت زندگی می باشد. در این مطالعه فراوانی این سندرم در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان ارزیابی شده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی-مقطعی، در سال 88-1387 بر روی 406 نفر از دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که به روش نمونه گیری منظم انتخاب شدند، انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه پژوهش گر ساخته ای بر اساس معیار Rome III بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای و - t test انجام شد.
یافته ها
از تعداد 274 پرسش نامه بررسی شده (9/63%) 175 پرسش نامه مربوط به دانشجویان دختر و (1/36 %) 99 پرسش نامه مربوط به دانشجویان پسر بود. میانگین سنی دانشجویان مورد بررسی 32/2±36/ 21 سال محاسبه شد. 16 دانشجو (8/5%) با فاصله اطمینان 95% (8/9%- 8/1%) مبتلا به IBS بودند که شایع ترین علامت در آن ها درد یا ناراحتی شکمی بود که با تغییر در تعداد دفعات اجابت مزاج همراهی داشت (4/12%). شروع درد با تغییر در تعداد دفعات اجابت مزاج در مردان بیشتر از زنان بود (015/0= p). در سنجش توزیع فراوانی متغیرهای دموگرافیک مورد بررسی، از نظر ابتلاء و یا عدم ابتلاء به IBS، تفاوت معنی دار آماری مشاهده نشد.
نتیجه گیری
فراوانی IBS در مطالعه حاضر در مقایسه با کشورهای در حال توسعه کمتر است و به آمار کشورهای توسعه یافته نزدیک تر است. بر اساس نتایج این مطالعه فراوانی IBS بر اساس معیار Rome III با آمارهای پیشین از سایر نقاط ایران (4/18%-2/4%) نزدیک می باشد. انجام مطالعه های گسترده تر توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
137 تا 144
لینک کوتاه:
magiran.com/p1006493 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!