اثر دریافت صبحانه غنی شده با ارده در مقایسه با صبحانه معمولی بر شدت درد دیسمنوره اولیه در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیسمنوره اولیه یکی از شایعترین بیماری های زنان است و درمان متداول آن استفاده از داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی میباشد. با توجه به اثرات ضدالتهابی کنجد، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر دریافت صبحانه غنی شده با ارده در مقایسه با صبحانه معمولی بر شدت درد دیسمنوره در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز انجام شد.
روش بررسی
در این کارآزمایی بالینی، 60 دانشجوی دختر (25-18 سال) مبتلا به دیسمنوره اولیه بصورت تصادفی به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. به افراد گروه مورد 2 روز قبل و 3 روز بعد از پریود صبحانه غنی شده با ارده(15 گرم) و به گروه شاهد صبحانه معمولی به مدت دو ماه داده شد. اطلاعات قاعدگی، تن سنجی و غذایی با استفاده از پرسشنامه جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج
میانگین خصوصیات قاعدگی، شاخصهای تن سنجی و دریافت روزانه انرژی و درشت مغذی ها در دو گروه شاهد و مورد تفاوت آماری معنی داری نداشت. شدت درد دیسمنوره ارتباط مستقیم معنی داری با دریافت روزانه انرژی، کربوهیدرات، چربی، اسیدهای چرب PUFA و اسید لینولئیک داشت(05/0>p). دریافت صبحانه غنی شده با ارده پس از دو ماه توانست به طور معنی داری شدت درد دیسمنوره را در گروه تحت درمان نسبت به گروه شاهد کاهش دهد(05/0>p).
نتیجه گیری
به نظر میرسد مصرف ارده می تواند درکاهش شدت درد دیسمنوره اولیه موثر باشد. با این وجود، اندازه گیری سطوح سرمی و بافتی پروستاگلاندینها و واسطه های التهابی برای روشن شدن مکانیسم احتمالی آن پیشنهاد میگردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
193
لینک کوتاه:
magiran.com/p1007140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!