بررسی نشانگان درد پس از سکته مغزی و عوامل خطر آنها

پیام:
چکیده:
مقدمه

سکته مغزی شایع ترین اختلال عصبی ناتوان کننده و درد پس از سکته مغزی عارضه ای شایع و اغلب فراموش شده است که شیوع آن در مطالعات مختلف از 6/18% تا 49% گزارش می شود. انواع مختلفی از درد به دنبال سکته مغزی بروز می کند که شامل دردهای مرکزی، نوسی سپتیو، اسپاسمی، سردرد و غیره است. افتراق بین انواع مختلف دردهای پس از سکته مغزی مهم است زیرا علایم بالینی، عوامل خطر و درمان آنها متفاوت است.

هدف

بررسی فراوانی نسبی نشانگان درد پس از سکته مغزی و عوامل خطر مرتبط با آنها

مواد و روش ها

در این مطالعه مقطعی و توصیفی 389 بیمار متوالی دچار سکته مغزی به مدت 3 ماه که برای پیگیری روند درمان در بهار 1390 به درمانگاه مغز و اعصاب بیمارستان پورسینای رشت مراجعه کرده بودند پس از کسب شرایط ورود به مطالعه از نظر انواع نشانگان درد، مورد مصاحبه و معاینه بالینی قرار گرفتند. خصوصیات دموگرافی و ویژگی های سکته مغزی آنها نیز در پرسشنامه ثبت شد. داده ها با نرم افزار SPSS 16 تجزیه و تحلیل شد.

نتایج

از 389 بیمار، 142 نفر (5/36%) از درد شاکی بودند. شایع ترین انواع درد در مطالعه ما دردهای اسپاسمی و سردردها بودند(به ترتیب 9/12% و 1/11%). شایع ترین محل های درد، اندام های فوقانی و سر بود(به ترتیب 5/18 % و 3/11 %). دردهای نوسی سپتیو و مرکزی به صورت معنی دار در سکته های مغزی هسته های عمقی نیمکره ای و کپسول داخلی شایع تر بودند(به ترتیب 002/0=P و 001/0=P) و سردرد نیز در سکته های ساقه مغز شایع تر بود(022/0=P).

نتیجه گیری

درد پس از سکته مغزی عارضه شایع سکته مغزی است. بنابراین، از آنجا که این دردها تاثیر نامطلوبی بر کیفیت زندگی بیماران دارند و قابل درمان بالقوه هستند، احتمال وقوع آنها در بیماران دچار سکته مغزی در هر ویزیت سرپایی مهم است که مد نظر قرار گیرد. با بررسی الگوی عوامل خطر مانند محل ضایعه می توان تا حدی وقوع برخی انواع سندرم درد را پیش بینی کرد.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1008535 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!