بررسی میزان بروز عوارض پس از بیهوشی عمومی در واحد ریکاوری

پیام:
چکیده:
مقدمه
جراحی و بیهوشی موجب بروز تعدادی اختلال فیزیولوژی می شوند که بر اعضای بدن موثرند و ممکن است در حین ریکاوری پس از بیهوشی به صورت عوارضی ظاهر شوند. پس، این موارد بایستی ارزیابی و شناسایی شوند.
هدف
بررسی میزان بروز عوارض پس از بیهوشی در واحد مراقبت پس از بیهوشی و همچنین شناخت بعضی از عوامل خطر موثر در ایجاد این عوارض
مواد و روش ها
مطالعه از نوع مقطعی- توصیفی بر 155 بیمار کلاس 1 و 2 ASA با محدوده سنی 75- 10 سال در مرکز آموزشی درمانی رازی رشت انجام شد. نمونه ها بیمارانی بود که در سال 89 با بیهوشی عمومی به روش تقریبا مشابه تحت جراحی قرار گرفته و به واحد مراقبت پس از بیهوشی منتقل شده بودند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه شامل 2 بخش، بخش اول اطلاعات پایه و بخش دوم، حاوی: عوارض تنفسی، قلبی عروقی، عصبی و گوارشی بود. اطلاعات گردآوری شده با نرم افزار SPSS و آزمون کای- دو و آزمون زوج ها تجزیه تحلیل و P<0/05 معنی دار تلقی شد.
نتایج
بروز تغییر(افزایش یا کاهش) قابل توجه فشارخون، تعداد ضربان قلب و تنفس به ترتیب در 42%، 36% و 49%، هیپوکسمی 4/8%، درد 76%، لرز 22%، بیقراری پس از جراحی 26% و تهوع و استفراغ 12% دیده شد. در مورد تاثیر بعضی از عوامل در بروز عوارض پس از بیهوشی، نتایج حاکی از آن بود که بین سن بیمار و بروز تغییر قابل توجه تعداد ضربان قلب و لرز پس از جراحی و همچنین بین جنس و میزان بروز درد، لرز، بی قراری پس از بیهوشی و تأخیر در بیداری از بیهوشی ارتباط معنی دار آماری وجود دارد. به علاوه بین مدت جراحی با لرز، شدت درد و تاخیر در بیداری پس از بیهوشی ارتباط معنی داری وجود داشت.
نتیجه گیری
شیوع نسبتا بالای عوارض در ریکاوری، اهمیت بکارگیری کارکنان هوشیار و تجهیزات مانیتورینگ(وسایل) کافی در واحد مراقبت های پس از بیهوشی برای کاهش مرگ ومیر و بیماریزایی بیماران و تحمیل هزینه های بیمارستانی نشان می دهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1008536 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!