اثر کاهش وزن بر آنزیم های آنتی اکسیدانی و ارتباط آنها با ویتامین های آنتی اکسیدانی C، E A، دریافتی ازغذا در زنان چاق

پیام:
چکیده:
مقدمه
چاقی می تواند باعث افزایش رادیکال های آزاد مشتق از اکسیژن شود. برداشت رادیکال های آزاد توسط آنتی اکسیدان ها از طریق واکنش های آنزیمی و غیر آنزیمی انجام می شود. در این بررسی قصد داریم با دادن رژیم کاهش وزن، تغییر در میزان آنزیم های آنتی اکسیدانی گلبول های قرمز(سوپراکسید دیسموتاز، گلوتاتیون پراکسیداز، گلوتاتیون ردوکتاز و کاتالاز) و ارتباط آن با ویتامین های C،E،A دریافتی از غذا را در زنان چاق بررسی کنیم.
روش ها
این تحقیق از نوع کار آزمایی نیمه تجربی است که روی 30 نفر از زنان چاق 50-19سال مراجعه کننده به کلینیک رژیم درمانی شهر تهران انجام شد. برای گردآوری داده ها، پس از اخذ رضایت نامه کتبی از پرسشنامه اطلاعات عمومی و تن سنجی و همچنین پرسشنامه یاد آمد خوراک 3 روزه استفاده شد. کاهش وزن زنان حدود 10 درصد وزن قبل ازرژیم در مدت 3ماه در نظرگرفته شد. پس از 3 ماه رعایت رژیم غذایی مجددا اطلاعات تن سنجی و24ساعت یاد آمد خوراک 3روزه جمع آوری شد. برای اندازه گیری هموگلوبین و سطح فعالیت آنتی اکسیدان های آنزیمی در یک گرم هموگلوبین نیز 10میلی لیتر خون ناشتا در قبل و در بعد از مداخله از نمونه ها گرفته و اندازه گیری شدند.
یافته ها
میانگین های گلوتاتیون ردوکتاز (GR) و کاتالاز (CAT) بعد از کاهش وزن، افزایش معنی داری نشان داد (01/0>P) ولی تفاوت معنی داری در میانگین های سوپراکسید دیسموتاز ((SOD و گلوتاتیون پراکسیداز (GPX) نشان نداد. همبستگی خطی مثبت بین ویتامین C دریافتی با (SOD) در بعد از مداخله (507/0=، r 004/0=P) و همبستگی خطی منفی بین ویتامین E دریافتی روزانه با (GPX) در قبل از مداخله (005/0=P، 5/0- =r) و همبستگی خطی منفی بین ویتامین A دریافتی روزانه با (GR) در قبل و بعد از مداخله (05/0>P و397/0- =، r 385/0- =r) وجود داشت. همبستگی معنی داری بین ویتامین های A،C،E و (CAT) دیده نشد.
نتیجه گیری
کاهش وزن حدود10 درصد می تواند نقش موثری در افزایش آنزیم های آنتی اکسیدانی خصوصا کاتالاز و گلوتاتیون ردوکتاز در زنان چاق داشته باشد. لکن فعالیت این آنزیم ها تحت تاثیر برخی مواد مغذی دریافتی بوده و لازم است هنگام توصیه رژیم غذایی با انرژی محدود به دریافت متعادل این مواد مغذی توجه گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
214
لینک کوتاه:
magiran.com/p1009017 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!