ارزیابی شاخصDMFT در زنان باردار و ارتباط آن با دانش، نگرش و رفتارهای بهداشتی در زمینه مراقبت از دهان و دندان (مشهد-1388)

پیام:
چکیده:
مقدمه

ارتباط بیماری های پریودنتال با عواقب نامطلوب بارداری، اهمیت توجه به وضعیت بهداشت دهان و دندان را طی دوران بارداری آشکار می کند. این مطالعه با هدف ارزیابی شاخصDMFT (تعداد دندان های پوسیده، افتاده و پرشده) در زنان باردار و ارتباط آن با دانش، باورها و رفتارهای بهداشتی در زمینه مراقبت از دهان و دندان انجام شد.

روش کار

این مطالعه تحلیلی مقطعی بر روی 142 زن باردار مراجعه کننده به 9 مرکز بهداشتی تحت پوشش مرکز منطقه ای سلامت خواجه ربیع مشهد در سال 1388 به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انجام شد. آنها پس از تکمیل فرم مشخصات فردی، سنجش دانش، باورها و رفتارهای بهداشتی در زمینه بهداشت دهان و دندان، توسط دندانپزشک از نظر شاخص DMFT مورد معاینه قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 16) و آزمون های آماری توزیع فراوانی، میانگین، همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و تی دانشجویی انجام شد.

یافته ها

میانگین و انحراف معیار DMFT در زنان باردار 92/4±29/10 بود. 5/3 درصد از زنان باردار سطح دانش خوب، 3/68 درصد نگرش مثبت و 19 درصد از آنها رفتارهای مطلوب در زمینه بهداشت دهان و دندان داشتند. در این مطالعه شاخصDMFT در سطوح مختلف دانش زنان باردار در مورد بهداشت دهان و دندان اختلاف آماری معنی دار نداشت (089/0=p). میانگین شاخص DMFT در گروهی که باورهای بهداشتی مثبت نسبت به بهداشت دهان و دندان داشتند از نظر آماری کمتر بود (013/0=p) و بین شاخص DMFT و رفتار بهداشتی زنان باردار ارتباط آماری معکوس و معنی داری مشاهده شد (001/0=p).

نتیجه گیری

شاخص DMFT بالا و سطح دانش و رفتارهای بهداشتی و ارتباط DMFT با باورها و رفتارهای بهداشتی در زنان باردار پایین بود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1009612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!