ارتباط مصرف برخی از غذاهای فراویژه با خطر بیماری های مزمن

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
به دنبال کنترل بیماری های واگیر، عادتهای نامطلوب شیوه زندگی، بویژه رفتارهای تغذیه ای و کم تحرکی، افراد را در معرض خطر ابتلا به بیماری های مزمن چون دیابت، بیماری های قلبی، پوکی استخوان و سرطانها قرار داده است. از آنجاییکه رژیم غذایی نقش تعیین کننده ای هم در ایجاد و هم در درمان این بیماری ها دارد توجه محققان به استفاده از غذاهای فراویژه نظیر سویا، مغزهای گیاهی، قهوه و چای سبز معطوف شده است. لذا مقاله مروری حاضر به بررسی ارتباط بین مصرف برخی از غذاهای فراویژه با بیماری های مزمن خواهد پرداخت.
مواد و روش ها
دستیابی به منابع مورد نیاز با استفاده از موتور جست و جوی pubmed و National Library of Medicine (NLM) و بانکهای اطلاعاتی Ovid و Elsevier با کلید واژه های functional food، obesity، central obesity (adiposity)، chronic disease، diabetes، cardiovascular disease، soy (protein)، tea، coffee، nuts محدود شده در عنوان و خلاصه مقاله ها صورت گرفت.
یافته ها
مطابق یافته های فعلی در اکثر مطالعات گنجاندن غذاهای فراویژه در رژیم سالم و متعادل روزانه می تواند اثرات مفیدی در جهت حفظ وزن بدن و کاهش معنی دار آن، همچنین بهبود پروفایل لیپیدی و کنترل قند خون داشته باشد و بنابراین نوعی اثر محافظتی در مقابل ابتلا به انواع بیماری های مزمن اعمال نماید.
نتیجه گیری
غذاهای فراویژه بخصوص در قالب الگوهای غذایی سالم از جمله پیروی از الگوی غذایی (DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension یا مدیترانه ای، میتوانند از طریق بهبود پروفایل لیپیدی، کنترل گلیسمی و وزن بدن، جهت پیشگیری از ابتلا و درمان بیماری های مزمن مفید باشند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
102
لینک کوتاه:
magiran.com/p1011166 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!