ارزیابی دیدگاه دانشجویان سال آخر دندانپزشکی در زمینه آموزش دانش ایمپلنت های دندانی

پیام:
چکیده:
مقدمه
هدف از این مطالعه، سنجش دیدگاه دانشجویان سال آخر دندانپزشکی در زمینه نیاز به آموزش دانش ایمپلنت های دندانی بود تا نتایج آن بتواند برای اساتید رشته های پریودنتولوژی، پروتز و جراحی فک و صورت و برنامه ریزی های آموزشی در جهت ارتقای آموزش کمک کننده باشد.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع طرح های پژوهش در آموزش بود که در دانشکده دندانپزشکی مشهد به اجرا در آمد. در سال تحصیلی 90-1389 از دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی مشهد خواسته شد در صورت تمایل پرسشنامه ای در مورد دیدگاه آنها در زمینه چگونگی آموزش دانش ایمپلنت های دندانی را تکمیل کنند. 58 دانشجو سال آخر در بررسی شرکت کردند. دیدگاه این دانشجویان در مورد جنبه های مختلف تئوری و عملی ایمپلنت های دندانی ارزیابی شد و اطلاعات توسط جداول آماری متناسب توصیف شد.
یافته ها
27/98% دانشجویان سال آخردندانپزشکی در مورد آموزش تئوری و عملی ایمپلنت های دندانی، به طوری که هر دانشجو بتواند یک ایمپلنت ساده را بکارد، کاملا موافق بودند. درخصوص آموزش دانش ایمپلنت های دندانی به صورت یک واحد درسی مستقل که از ادغام مباحث پریو، جراحی و پروتز حاصل شود نیز 94/87% دانشجویان کاملا موافق بودند. همچنین درباره تاسیس یک گروه مستقل ایمپلنت های دندانی که امر آموزش متمرکز مباحث تئوری و عملی ایمپلنت های دندانی را به عهده گیرد نیز، 56/96% دانشجویان کاملا موافق بودند. در مورد سرفصل های درسی ایمپلنت، بیشترین نیاز آموزشی برای تدریس در دوره دندانپزشکی عمومی مربوط به آموزش تئوری و عملی اصول جراحی ایمپلنت و سپس آموزش کاشت یک ایمپلنت ساده قدامی بود و کمترین اهمیت مربوط بود به آموزش مقدمه و تاریخچه ایمپلنت های دندانی بود.
نتیجه گیری
با توجه به ضرورت توسعه علوم فناورانه در جهت ارتقا سلامت جامعه و خدمات رسانی مطلوب دندانپزشکان، ارتقا آموزش دانش ایمپلنت های دندانی برای دانشجویان دوره دندانپزشکی عمومی به صورت نظام مند و مستقل و بازنگری کوریکولوم دندانپزشکی عمومی در این زمینه الزامی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
157
لینک کوتاه:
magiran.com/p1013093 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!