شیوع بیماری سیلیاک و اثرات آن بر بارداری

پیام:
چکیده:
مقدمه
از علایم بیماری سیلیاک نازایی و یا بارداری نامطلوب است. در گذشته هیچ گزارشی از بیماری سیلیاک در زنان باردار ایرانی گزارش نشده است. هدف از این مطالعه برآورد شیوع سیلیاک تشخیص داده نشده در جمعیت زنان باردار و عواقب ناشی از آن در دوران بارداری است.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی 796 زن باردار مورد بررسی قرار گرفتند که میانگین سن آنها 26 سال(26SD=) و میانگین دوره بارداری آنها 4/5 ماه بود. درکلیه افراد، IgA کل و آنتی بادی های ضدترانس گلوتامیناز (tTGA)اندازه گیری شد و افرادی که از لحاظ tTGA مثبت بودند، بیوپسی اخذ شده از روده کوچک آنها بر اساس طبقه بندی اصلاح شده مارش مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتایج
از 796 خانم باردار17 نفر(1/2%) سرولوژی مثبت(tTGA+) بودند. نمونه اخذ شده از بیماران در 10 نفر از 17 بیمار نشان دهنده بافت غیرنرمال مطابق با معیارهای بیماری سیلیاک بود(Marsh I-IIIc). دو بیمار سابقه سقط جنین در گذشته داشتند و وزن حین تولد در نوزادان سه بیمار کمتر از حد طبیعی بود.
نتیجه
در این مطالعه ارتباط معنی داری بین شیوع بیماری سیلیاک با عواقب نامطلوب بارداری دیده نشد. رویهم رفته، یک نفر از 66 زن باردار با شیوعی برابر 5/1% مبتلا به بیماری سیلیاک بودند. شدت بیماری سیلیاک در افراد مختلف متفاوت است و هر فرد مبتلا به سیلیاک درمعرض خطر بالای ابتلاء به عوارض بیماری نیست. که این بیانگر آن است که می توان ازرعایت رژیم غذایی فاقد گلوتن در افراد با بارداری نرمال اجتناب کرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1013982 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!