رابطه هوش هیجانی و رفتار کارآفرینانه

پیام:
چکیده:
اهداف
در سازمان های بزرگ، حمایت از رفتارهای کارآفرینانه در همه سطوح سلسله- مراتبی، برای رشد عملکرد و افزایش مزیت رقابتی، موضوعی حیاتی است. هدف اصلی این مقاله، بررسی رابطه هوش هیجانی و رفتار کارآفرینانه کارکنان در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی بود.
روش ها
این مطالعه یک مطالعه توصیفی است که به روش مقطعی در سال 1390 انجام شده است. برای دستیابی به هدف مطالعه، میزان هوش هیجانی و رفتار کارآفرینانه 96 نفر از کارکنان در یکی از دانشگاه های علوم پزشکی در ایران با استفاده از پرسش نامه های استاندارد ونگ و لا سنجیده شده است. روش نمونه گیری این پژوهش به صورت تصادفی و روش آماری مورد استفاده، ماتریس همبستگی اسپیرمن، آزمون من ویتنی و آزمون کروسکال والیس با استفاده از نرم افزار SPSS 17 بوده است.
یافته ها
نتایج نشان داد که مولفه های هوش هیجانی شامل ارزیابی احساسی خود، ارزیابی احساسات دیگران، به کارگیری احساسات و تنظیم احساسات رابطه معنی داری با رفتار کارآفرینانه کارکنان دارند (01/0>p). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که به ترتیب بعد ارزیابی احساسی دیگران، تنظیم احساسات و به کارگیری احساسات، بیشترین اثرگذاری را در رفتار کارآفرینانه کارکنان دارند. علاوه بر این نتایج نشان داد که رفتار کارآفرینانه در بین زنان و مردان تفاوت معنی داری ندارد (05/0
نتیجه گیری
در عصر حاضر رفتار کارآفرینانه را در سازمان ها نمی توان نادیده گرفت. کارکنان برخوردار از سطوح بالای خصیصه هوش هیجانی، تمایل بیشتری دارند که احساساتشان را بهتر تنظیم و کنترل کنند. بنابراین رفتار بهتری در محیط کار را تجربه می کنند که در نتیجه، آنان را قادر می سازد که کارآفرینانه عمل کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1018995 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!