تاثیر کار طاقت فرسا بر کارآمدی کارکنان مدیریت بحران

پیام:
چکیده:
اهداف
کارآمدی انسان ها به استعداد آنها، ابزار مورد استفاده، آموزشی که دیده اند و شرایط کارشان بستگی دارد. برای پی بردن به کارآمدی یک فرد باید عملکرد وی را اندازه گیری نمود و نتیجه به دست آمده را با یک معیار مناسب مقایسه کرد. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیرات کار طاقت فرسا و حواس پرتی بر کارآمدی در کارکنان یکی از مراکز مدیریت بحران شهر تهران انجام شد.
روش ها
این مطالعه از نوع پیش آزمون- پس آزمون در سال 1391 روی 68 نفر از کارکنان یکی از مراکز مدیریت بحران شهر تهران انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گیری تصادفی ساده برای انجام آزمایش انتخاب شدند و به منظور بررسی و شناخت استعدادها و کارآیی افراد از آزمون خط زنی تولوز پیرون استفاده شد. فرم ها پس از پایان هفت مرحله آزمایش جمع آوری و تصحیح شدند. داده ها با آزمون ناپارامتری باینومینال به کمک نرم افزار SPSS 18 تحلیل شد.
یافته ها
کار طاقت فرسا کارآمدی را به شدت پایین آورد و کارآیی زنان در شرایط عادی و کار طاقت فرسا بیشتر از مردا ن بود. همچنین حواس پرتی موجب افت بازده شد. اثر حواس پرتی مانند اثر کار طاقت فرسا نبود و کار طاقت فرسا اثر شدیدتری در مقایسه با حواس پرتی داشت.
نتیجه گیری
کار طاقت فرسا بر کارآمدی افراد تاثیر دارد و بازده افراد را به حدود نصف کاهش می دهد، اما حواس پرتی به اندازه کار طاقت فرسا سبب افت کارآمدی نمی شود. توصیه می شود که افراد در یک زمان معین به دو کار نپردازند. همچنین نباید در محیطی مشغول به کار شد که به علل مختلف موجبات حواس پرتی فراهم می شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
163
لینک کوتاه:
magiran.com/p1019001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!