روایتی از حماسه ودایی درخانه وثیق انصاری اصفهان

نویسنده:
پیام:
چکیده:
خانه وثیق انصاری از جمله بناهای بهجای مانده از دوران حکومت قاجار در اصفهان است. آنچه این بنا را از سایر ابنیه معاصر خود متمایز میکند، کاربرد وسیع پارچه ها و کاغذهای دیواری در تزئین شاهنشین و اتاق مجاور آن در ضلع غربی این خانه با بیش از 45 طرح و نقش متنوع در ابعاد و اندازه های گوناگون است.
در این مقاله مطالعه تطبیقی نقوش یکی از پارچه های دیواری خانه وثیق با شخصیتهای تئاتر سای های (وایانگ) فرهنگ اندونزیایی، با تحلیل تشابه شخصیتها براساس رابطه بیشمتنیت (مبتنی بر نظریه ترامتنیت ژنت) انجام گرفتهاست (با هدف پاسخگویی به این پرسش که آیا این پارچه یک اثر صرفا تزئینی است یا روایتی را بازگو میکند). روایت تصویر شده بر پارچه دیواری مذکور با داستان آرجونا (از بهاگوادگیتا) برگرفته از تئاتر سایه ای وایانگ (نوع کولیت)، مشابهت بسیار دارد. نتایج پژوهش حاکی از تغییرات در سطح کمی بیشمتن (نقوش پارچه) به صورت “افشردگی” روایت داستان در چند صحنه تصویری و تغییرات سطح کیفی آن در حوزه های ترانشانهای (تبدیل نظام کلامی به نمایشی و سپس تجسمی)، ترا رسانهای (از نمایش با عروسکهای خیمه شببازی به تصویرگری روی پارچه)، ترا فرهنگی (انتقال آیین و ادبیات ودایی از هند به اندونزی و تلفیق آن با هنر بومی اندونزیایی) و ترا ارزشی (از ارزشهای آیینی – اعتقادی در فرهنگ آسیای جنوب شرقی به یک عنصر تزئینی در معماری ایرانی) است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
57
لینک کوتاه:
magiran.com/p1020688 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!