دیدگاه دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در مورد معیارهای ارزشیابی اساتید در سال 1388

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از رویکردهای ارتقای کیفیت آموزش، ارزشیابی عملکرد آموزشی اساتید و یکی از متداول ترین این روش ها، ارزشیابی آموزش توسط دانشجویان است. مطالعه حاضر با هدف تعیین معیارهای مهم ارزشیابی اساتید از دیدگاه دانشجویان پزشکی انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، تمامی دانشجویان پزشکی مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در سال تحصیلی 1388 (200 نفر) به روش سرشماری انتخاب و دیدگاه آنان مورد ارزیابی قرار گرفت. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 55 سوال در شش حیطه مهارت های تدریس، ویژگی های فردی، مهارت های ارتباطی، مهارت های ارزشیابی، مهارت های بالینی و رعایت اصول و قوانین آموزش بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و آزمون های کای اسکوئر، تی و آنالیز واریانس یک طرفه در سطح معنی داری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در بخش مهارت های تدریس از نظر بیشتر دانشجویان، مهم ترین اولویت در ارزشیابی استاد «قدرت بیان و تفهیم مطالب درسی» (5/88%) بود. در بخش ویژگی های فردی «داشتن ظاهر مرتب و آراسته» (5/58%)، در بخش مهارت های ارتباطی «عدم جبهه گیری و تحقیر دانشجویان» (5/68%) در بخش رعایت اصول و قوانین آموزشی، «ارائه یک جزوه جامع و کامل برای درس مربوطه و رعایت زمان دقیق شروع و پایان کلاس» (34%) و در بخش مهارت های ارزشیابی «متناسب بودن ارزشیابی اساتید با مطالب تدریس شده» (5/48%) مهم ترین اولویت بود. علاوه بر این بین جنس دانشجویان با معیار ویژگی های فردی استاد و مقطع تحصیلی با مهارت های ارزشیابی استاد، رابطه معنی دار آماری وجود داشت (05/0 P<).
نتیجه گیری
اگرچه دانشجویان با برخی عوامل ارزشیابی اساتید آشنا هستند، اما از قدرت قضاوت کافی در مورد اساتید برخوردار نیستند؛ اما همه آنچه را که بر اساس معیارهای علمی برای یک استاد خوب لازم است، مهم نمی دانند و همین امر ممکن است از اعتبار و پایایی ارزشیابی های دانشجویی بکاهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p1029695 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!