رفتارهای خطرزای مرتبط با مصدومیت های غیرعمدی دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران-1388

پیام:
چکیده:
مقدمه
با توجه به بروز بالای مصدومیت های غیرعمدی کودکان و نوجوانان و چندگانه بودن علل رخداد آن ها، مطالعه ای با هدف تعیین رفتارهای پر خطر مرتبط با بروز مصدومیت های غیرعمدی در دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران در سال 1388 انجام شد.
روش کار
از تعداد 237300 دانش آموزان دبیرستانی و هنرستانی مدارس دولتی و غیردولتی شهر تهران، تعداد 727 دانش آموز که دارای شرایط ورود به مطالعه بودند (محدوده سنی 19 -12 سال، سالم، حذف افراد بیمار) به صورت تصادفی چند مرحله ای انتخاب و بررسی شدند. مناطق 19گانه آموزش و پرورش به روش طبقه بندی به سه منطقه شمال، مرکز و جنوب تقسیم شدند. از پرسشنامه مرکز مدیریت بیماری های آمریکا در زمینه رفتارهای پرخطر که در ایران بومی سازی و اعتباربخشی شده است استفاده شد. با انجام مصاحبه اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شد. مصدومیت های غیرعمدی مطالعه شده شامل سقوط، سوختگی، سوانح ترافیکی، مسمومیت در خانه و یا مدرسه بود.
یافته ها
میانگین و انحراف معیار سنی جامعه مورد بررسی 2/1 ±8/16 بود. 44% از پسران و 38% از دختران در معرض رفتارهای خطرزای منجر به مصدومیت های غیرعمدی قرار داشتند. میزان رانندگی بدون گواهینامه در پسران بیشتر از دختران و عدم استفاده از کمربند ایمنی در مدارس دولتی نسبت به مدارس غیردولتی و در جنوب تهران نسبت به سایر مناطق شایع تر بود (05/0 p<). 6/41% از دانش آموزان مصرف خودسرانه دارو و 1/18% رفتارهای پرخطر منجر به سقوط داشتند. نسبت قابل توجهی از افراد مطالعه، رفتارهای پرخطری مانند عدم استفاده از محل مجاز عبور عابر پیاده، موتورسواری بدون استفاده از کلاه ایمنی، رانندگی بدون داشتن گواهینامه رانندگی، مواجهه با مواد خطرناک منجر به مسمومیت و فعالیت های منجر به سقوط داشتند. به طور کلی رفتارهای پرخطر پسران افزایش معناداری نسبت به دختران داشت (001/0 p ˂).
نتیجه گیری
با توجه به بالا بودن میزان رفتارهای پرخطر مرتبط با مصدومیت های غیرعمدی در جامعه مورد مطالعه به خصوص در میان پسرها و در مناطق محروم تر شهری، لازم است برنامه ریزی برای کاهش این گونه رفتارها برای پیشگیری از مصدومیت های غیرعمدی توسط مراجع ذی ربط مورد توجه قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 129
لینک کوتاه:
magiran.com/p1032157 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!