بهبود تولید PRP هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b با استفاده از محیط کشت CY اصلاح شده در مقیاس نیمه صنعتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هموفیلوس آنفلوانزا، نوعی باسیل گرم منفی است که سویه های مختلف آن در دو گروه کپسول دار و بدون کپسول طبقه بندی شده اند. هموفیلوس آنفلوانزا سروتیپ b، یکی از عوامل شایع مننژیت نوزادان و کودکان زیر 5 سال در سراسر جهان می باشد که از کپسول پلی ساکاریدی آن موسوم به پلی ریبوزیل ریبیتول فسفات (PRP) جهت تولید واکسنهای کونژوگه گلیکوپروتئینی علیه هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b استفاده شده است. هدف از انجام این مطالعه، بهبود شرایط کشت هموفیلوس آنفلوانزا به منظور افزایش تولید PRP در مقیاس نیمه صنعتی است.
مواد و روش ها
سویه استاندارد هموفیلوس آنفلوانزا سروتیپ b ابتدا در فرمانتورهای 2 لیتری حاوی محیط CY (کازآمینواسید- عصاره مخمر) با غلظتهای عادی و یا اصلاح شده گلوکز، عصاره مخمر، Hemin و NAD (نیکوتینامید آدنین دی نوکلئوتید) کشت داده شد و سپس بذر تلقیحی بطور مجزا وارد فرمانتور 50 لیتری با غلظتهای عادی و یا اصلاح شده مواد فوق گردید. پس از هربار فرمانتاسیون، میزان توده سلولی و تولید PRP مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج
با استفاده از محیط کشت CY (کازامینواسید- عصاره مخمر) اصلاح شده (گلوکز: 6، عصاره مخمر: 5/2، Hemin: 03/0 و 015/0 NAD: گرم برلیتر) و فرمانتاسیون در فرمانتور 50 لیتری، وزن خشک سلولی و غلظت PRP بترتیب به حدود 2/5 و 1/1 گرم برلیتر رسید که در مقایسه با محیط کشت CY معمولی، بطور معنی داری افزایش نشان میداد.
نتیجه گیری
در مجموع، استفاده از محیط کشت CY اصلاح شده، در کنار کنترل pH و اکسیژن محلول، موجب افزایش و بهبودتولید PRP می گردد که بالطبع، کاهش هزینه های تولید و در نتیجه، کاهش قیمت تمام شده واکسنهای کونژوگه هموفیلوس آنفلوانزا تیپ b را به دنبال دارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1034129 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!