طراحی ابزاری معتبر و پایا جهت بررسی نیازهای مراقبت از خود برای پیشگیری از زخم پای دیابتی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

بر رسی و شناسایی نیازهای بیماران اولین قدم مراقبت های پرستاری است. بررسی جامع بیمار و پی گیری مشکلات، از پذیرش های مکرر در بیمارستان پیشگیری کرده و موجب بهبودعملکرد می شود. بررسی بیماران مستلزم وجود ابزار های معتبر و پایامی باشد این پژوهش با هدف طراحی ابزار معتبر و پایای بررسی نیازهای خود مراقبتی برای پیشگیری از زخم پای دیابتی انجام شد.

مواد و روش ها

در این مطالعه 153 بیمارمبتلا به دیابت نوع دو که به روش نمونه گیری آسان از مراکز مورد پژوهش انتخاب شدند شرکت نمودند. این پژوهش روش شناسی در دو مرحله 1: تعیین عبارات ابزار و 2: تعیین ویژگی های روانسنجی (اعتبار وپایایی) ابزار انجام شد. در مرحله اول عبارات با استفاده از مفهوم نیازهای مراقبت از خود، مرور منابع، استفاده از ابزارهای موجود و مرتبط با پژوهش و مصاحبه با 8 بیماران مبتلا به دیابت نوع دو طراحی شدند. در مرحله دوم اعتبار محتوی، اعتبار صوری، اعتبار ملاکی(ملاکی همزمان)، اعتبار سازه (تحلیل عاملی)، همسانی درونی (آلفای کرونباخ) و ثبات (پایایی آزمون مجدد) ابزار بررسی گردید. داده ها به وسیله نرم افزار آماری اس پی اس اس ویرایش 17تحلیل شد.

یافته ها

در مرحله اول 103 عبارت در 4 حیطه اصلی و ابعاد فرعی هرکدام بدست آمد. در مرحله بعدپس از تعیین اعتبار محتوی وصوری100 عبارت بدست آمد. در مرحله تعیین اعتبار سازه حیطه های نیازهای هنگام انحراف از سلامتی به کمک تحلیل عاملی مشخص شدند. در این مرحله 43 عبارت در 5 بعد بدست آمد. جهت تعیین اعتبار ملاکی از پرسشنامه های ارزیابی توان مراقبت از خود و کیفیت زندگی مددجویان دیابتی استفاده شد که نتایج، وجود رابطه خطی، مثبت و معنی دار را بین ابزارهای ملاک و ابزار پژوهش نشان داد. نتایج حاصل از بررسی پایایی ابزار، ضریب آلفای کرونباخ بین 701/0و891/0 برای عوامل حیطه نیازهای زمان انحراف ازسلامت و ضریب پایایی آزمون مجدد851/0 تا 982/0 برای عوامل و 978/0 برای کل ابزار را نشان داد.

نتیجه گیری

در این پژوهش، ابزار بررسی نیازهای مراقبت از خود برای پیشگیری از زخم پای دیابتی با 97 عبارت، در مقیاس سه درجه ای طراحی شد و دارای اعتبار و پایایی می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1037602 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!