بررسی عوامل موثر بر سختی درمان ارتودنسی کانین نهفته ماگزیلا با کمک تصاویر Cone Beam Computed Tomography

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف

دندان های کانین ماگزیلا نقش مهمی در زیبایی و فانکشن دارند. درمان بیماران با کانین نهفته ماگزیلا نسبت به سایر بیماران ارتودنسی دشوارتر بوده و نیاز به صرف زمان بیشتری دارد. هدف از این مطالعه تعیین شاخص دشواری درمان ارتودنسی دندان کانین نهفته ماگزیلا در توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی((CBCT بر اساس نظر متخصصین ارتودنسی می باشد.

روش کار

در این مطالعه مقطعی، نه فاکتور موثر بر سختی درمان در CBCT 36 بیمار با 50 کانین نهفته با استفاده از برنامه Dolphin 3D اندازه گیری شد. نه تصویر به دست آمده از بیماران به همراه اندازه گیری های انجام شده بر روی وب سایت طراحی شده به این منظور قرار داده شد. از 10 ارتودنتیست خواسته شد که سختی رویش کانین نهفته را از 1 تا 10 درجه بندی کنند. همچنین از آنها خواسته شد که میزان تاثیر هر یک از متغیر ها در درمان را نیز از 1 تا 5 ارزیابی کنند. رگرسیون خطی با اثرات تصادفی در مرحله اکتشافی و رگرسیون خطی ساده در مرحله ایجاد مدل مورد استفاده قرار گرفت.

نتایج

میانگین سن بیماران 8/5±08/19 سال و میانگین تجربه کلینیکی متخصصین 02/12±7/22 سال بود. سه متغیر در مرحله اکتشافی و 2 متغیر در مرحله ایجاد مدل حذف شدند. فاصله عمودی تا پلن اکلوزال(P=0.000)، همپوشانی در نمای فرونتال (P=0.000)، زاویه با پلن اکلوزال (P=0.029)، Dilaceration (P=0.000) و چرخش(P=0.029) رابطه معنی داری با شاخص دشواری درمان داشتند.
نتیجه نهایی: سختی درمان کانین نهفته ماگزیلا می تواند به صورت کمی با اندازه گیری متغیر ها از روی تصاویر CBCT اندازه گیری شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1039237 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!