ایسکمی سگمان قدامی پس از قطع عضلات خارج چشمی در یک مدل حیوانی

پیام:
چکیده:
هدف
مقایسه فراوانی و شدت ایسکمی سگمان قدامی (ASI) پس از جراحی قطع دو، سه و چهار عضله راست خارج چشمی خرگوش و مشاهده سیر بالینی بیماری بدون دخالت درمانی و هیستوپاتولوژی بیماری در چشم هایی که عارضه دار می شدند.
روش پژوهش: این مطالعه به صورت تجربی و آینده نگر بر روی مدل حیوانی خرگوش انجام شد. یکی از چشم های همه خرگوش ها به صورت تصادفی مورد جراحی سه عضله ای و چشم دیگر مورد عمل دو یا چهار عضله ای قرار می گرفتند. انتخاب دستجات عضلانی هم به صورت اتفاقی بود. جراحی شامل قطع تاندون عضلات و بریدن حدود 10 میلی متر از طول آن ها و رها کردن عضله بود. خرگوش ها به صورت روزانه از نظر وقوع ASI و شدت علایم و طول مدت درگیری تا زمان بهبودی معاینه می شدند. در پایان، چشم درگیر همراه چشم سالم همان خرگوش تخلیه و مورد بررسی بافت شناسی قرار می گرفت. نتایج حاصل شده از گروه های مختلف مقایسه و مورد تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
هشتاد و چهار خرگوش مورد عمل و معاینه قرار گرفتند که در 42 مورد، در یک چشم دو عضله و در چشم دیگر سه عضله و در 42 مورد یکی از چشم ها چهار و چشم مقابل سه عضله جراحی شدند. میزان بروز ASI در گروه دو عضله ای 4 چشم (9.5 درصد)، در گروه سه عضله ای 26 چشم (31 درصد) و در گروه چهار عضله ای 21 چشم (50 درصد) بود (P=0.001). میزان بروز ASI در گروه سه عضله ای و چهار عضله ای به ترتیب 4.25 و 9.5 برابر گروه دو عضله ای بود. در گروه سه عضله ای شاخص بروز بیماری در زیر گروه عضلات «تحتانی و داخلی و خارجی» از سایرین کم تر و از نظر آماری با اهمیت نبود. بیش ترین طول مدت التهاب مربوط به گروه چهار عضله ای (7.4± 17.4 روز) و کم ترین آن مربوط به گروه دو عضله ای (7.7±11.5 روز) بود، ولی اختلاف آن ها معنی دار نبود (P=0.2).
نتیجه گیری
اگر چه با جراحی روی تعداد بیش تری عضله شانس ASI افزایش یافت، همه چشم های دچار ASI بدون درمان علایم التهابی در زمانی کم و بیش مشابه بهبود یافتند و حتی قطع هر چهار عضله راست منجر به از بین رفتن ظاهری چشم در هیچ یک از موارد نشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1044288 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!