گزارش یک مورد نادر خونریزی ساب دورال مغزی پس ازسزارین به دنبال بیهوشی اسپاینال

پیام:
چکیده:
مقدمه
تکنیک های بیهوشی منطقه ای، انتخابی موثر و بسیار انعطاف پذیردر طب بیهوشی است که با کمترین تاثیرات بر روی بیمار همراه می باشد. از آنجایی که خطر نسبی مرگ و میر آن 16 برابر کمتر از بیهوشی عمومی است، لذا استفاده مطلوب و رضایت مندی در طب بیهوشی مامایی دارد. یکی از عوارض نادر ولی بسیار خطرناک و جدی بیهوشی نخاعی، خونریزی زیر سخت شامه ای (ساب دورال) است که علی رغم اقدامات جراحی و بازسازی های تهاجمی، در صورتی که به موقع درمان نشود، باعث عوارض جدی عصبی می شود و در این مقاله یک مورد از آن گزارش می شود.
معرفی بیمار: در این گزارش، بیمار 28 ساله ای معرفی می شود که با شکایت سردرد (4 روز) پس از سزارین به دنبال بیهوشی نخاعی مراجعه کرده است. تشخیص سردرد به دنبال سوراخ شدن سخت شامه در زمینه بیهوشی نخاعی برای بیمار داده شد. بیمار تحت درمان با مسکن و مایع درمانی در روزهای 4 و 11 پس از عمل قرار گرفت و بهبودی نسبی پیدا کرد. اما در روز 22 پس از عمل، سردرد شدیدتر شد و بیمار دچار استفراغ های مکرر و بی حسی طرف راست شد. بیمار تحت سی تی اسکن مغز قرار گرفت و با تشخیص خونریزی زیر سخت شامه ای فرونتوپاریتال سمت راست در زمینه بیهوشی نخاعی، تحت عمل جراحی و تخلیه خونریزی قرار گرفت و پس از 4 روز با حال عمومی و بدون برجا گذاشتن عوارض عصبی مرخص شد.
نتیجه گیری
خونریزی زیر سخت شامه ای به دنبال بیهوشی نخاعی یک عارضه نادر ولی خطرناک است که همیشه باید جزء تشخیص های افتراقی سر درد پس از بیهوشی نخاعی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1046240 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!