اثرات ذرات آزاد شده از یک کامپوزیت دندانی هیبرید بر روی سیستم تولید مثل موش های نر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
اخیرا نگرانی هایی درمورد اثر ذرات آزاد شونده از کامپوزیت ها بر روی سیستم تولید مثل مطرح شده است. هدف این مطالعه تعیین اثر توکسیک یک کامپوزیت دندانی هیبرید بر سیستم تولید مثل موش های نر بود.
روش بررسی
در این مطالعه حیوانی، 20 موش نر سوری در 2 گروه تقسیم شدند. در گروه تست، ذرات آزاد شده از نمونه های ساخته شده از کامپوزیت Filtek Z250 به درون محلول اتانول 75% به صورت روزانه به مدت 28 روز به موش های نر تجویز شدند. در گروه کنترل، از اتانول 75% بدون قرار دادن نمونه های کامپوزیتی استفاده شد. سپس شاخص های تغییرات وزن بدن، وزن بیضه ها، تغییرات وزن بیضه ها به وزن بدن، حجم بیضه، میزان اسپرم های متحرک، میزان اسپرم های زنده، میزان ذخیره اپیدیدیمی اسپرم و تولید روزانه اسپرم در موش ها بررسی شدند. 4 موش نر در هر گروه در تست آمیزش با موش های ماده شرکت کردند. سپس تعداد موش های حامله، تعداد کل بچه ها، تعداد بچه های زنده و مرده ثبت شدند. داده ها توسط تست های آماریRepeated Measure ANOVA، آزمون T و Chi-square Tests آنالیز شدند.
یافته ها
میزان اسپرم های متحرک و میزان اسپرم های زنده در گروه تست به طرز معنی داری در مقایسه با گروه کنترل کاهش پیدا کردند (001/0P=). اختلاف معنی داری در سایر شاخص ها در بین دو گروه مشاهده نشد (05/0
نتیجه گیری
ذرات آزاد شده از کامپوزیت مورد استفاده در این مطالعه نمی توانند سبب ناباروری موش نر شوند ولی این ذرات به صورت بالقوه می توانند سبب ایجاد اختلالاتی در سیستم تولید مثل شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 158
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1046823 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!