گزارش آرایه جدیدColletotrichum dracaenophilum از روی بامبو

پیام:
چکیده:
ر اردیبهشت سال 1390، علایم آنتراکنوز روی ساقه های بامبو (Dracaena sanderiana) زینتی وارداتی در شهرستان گرگان مشاهده شد. قارچ عامل بیماری براساس کلید فار و همکاران(Farr et al. 2006) تحت عنوان Colletotrichum dracaenophilum D.F. Farr & M.E. Palm شناسایی شد. مشخصات مورفولوژیکی گونه قارچی جداسازی شده از روی بافت گیاه به شرح زیر می باشد:آسروول ها (شکل 1A) به صورت نقاط ریز سیاه رنگ دارای آرایش متحدالمرکز روی ساقه گیاه بودند. آسروول ها گرد به قطر 380-300 میکرومتر واجد تعداد زیادی خار (setae) (شکل 1B) به رنگ سیاه در مواردی دارای یک انشعاب به ابعاد 25/6-75/3 × 295-180 میکرومتر راست یا کمی خمیده دارای 11-4 دیواره عرضی بودند. کنیدیوفورها (شکل 1C) بی رنگ تا قهوه ای تیره و از یاخته های هیمینیوم منشاء گرفته اند. یاخته کنیدیوم زا از نوع فیالیدیک و انتروبلاستیک، بی رنگ و استوانه ای شکل تا بیضوی و اندازه آن ها 8-4 (13/6-) × (75/20-) 32-11 میکرومتر بود. کنیدیوم ها (شکل 1D) تک یاخته ای، استوانه ای یا بیضوی، راست یا خمیده و بی رنگ، اغلب دارای یک یا دو لکه چربی و اندازه آن ها 8-5 (5/6) × (62/26-) 31-21 میکرومتر بود. توده کنیدیوم های خارج شده از دهانه آسروول به رنگ زرد متمایل به نارنجی در حالت ماکروسکوپی تشکیل شده بود. پرگنه قارچ روی محیط کشت PDA ابتدا سفید رنگ بود و سپس به صورتی کمرنگ از مرکز پرگنه تغییر رنگ داد. قارچ در دمای 25 درجه سلسیوس در مدت هفت روز، 7 سانتی متر رشد کرد.
این گونه از نواحی گرم از جمله قبرس (Georghiou & Papadopoulos 1957)، چین و کنیا (Nattrass 1961) و ایالات متحده (Parris 1959) از روی D. sanderiana گزارش شده است و دامنه میزبانی آن تاکنون مربوط به تیره Agavaceae بوده است (Farr et al. 2006). گونه قارچی C. dracaenophilum برای فلور قارچ های ایران جدید بوده و برای نخستین بار گزارش می شود
زبان:
فارسی
در صفحه:
111
لینک کوتاه:
magiran.com/p1048862 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!