رابطه تعهد سازمانی با بهره وری اعضای گروه توانبخشی: مرکز آموزشی- درمانی روان پزشکی رازی (سال 1390)

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تعهد سازمانی، پایداری بیشتر نیروی انسانی در سازمان را به دنبال دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی رابطه تعهد سازمانی با بهره وری اعضای گروه توانبخشی روانی انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه همبستگی، 90 نفر از 291 عضو گروه توانبخشی روانی مرکز روان پزشکی رازی که به روش طبقه ای نسبتی از رشته های مختلف توانبخشی، انتخاب شدند، مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور سنجش تعهد سازمانی از پرسشنامه تعهد سازمانی آلن- می یر با شاخص روایی محتوایی 68/0 و پایایی آزمون بازآزمون 94/0 استفاده شد و بهره وری نیروی انسانی با استفاده از پرسشنامه بهره وری نیروی انسانی بر اساس مدل هرسی و گلداسمیت با شاخص روایی محتوایی 61/0 و پایایی آزمون بازآزمون 88/0 مورد سنجش قرار گرفت. هر دو پرسشنامه خود اجرا بودند. پس از بررسی نرمال بودن توزیع نمرات پرسشنامه ها با استفاده از آزمون کلموگروف اسمیرنوف، همبستگی بین نمرات بهره وری و مولفه های تعهد سازمانی نیروی انسانی بر حسب مورد با تعیین ضریب همبستگی پیرسون و یا اسپیرمن ارزیابی شد.
یافته ها
در مجموع 10 روان پزشک، 15 روانشناس، 11 کاردرمانگر، 45 پرستار و 9 مددکار اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتند. بین تعهد سازمانی با بهره وری (357/0= r)، تعهد عاطفی با بهره وری (239/0= r)، تعهد مستمر با بهره وری (303/0= r) و تعهد هنجاری با بهره وری (275/0= r). در بین اعضای گروه توانبخشی روانی مرکز رابطه مستقیم و معنی دار وجود داشت.
نتیجه گیری
در مجموعه تلاش هایی که به منظور ارتقای بهره وری گروه توانبخشی انجام می پذیرد، لازم است طراحی و اجرای مداخلاتی برای ارتقای تعهد سازمانی اعضای گروه در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 136
لینک کوتاه:
magiran.com/p1059099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!