ارزیابی کیفیت بخش اورژانس بیمارستانهای دولتی خرمآباد براساس الگوی EFQM

پیام:
چکیده:
مقدمه
بر اساس توصیه مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت، الگوی EFQM مناسب ترین مدل ارزیابی عملکرد برای پیاد ه سازی در بیمارستان های کشور است. در این پژوهش کیفیت بخش اورژانس بیمارستان های دولتی خرم آباد را براساس مدل فوق سنجیده شده و با نتیجه ارزشیابی سالیانه وزارت بهدشت مقایسه شده است.
بحث و نتیجه گیری
نتایج پژوهش بیانگر آن است که کیفیت بخش های اورژانس مورد مطالعه در مقایسه با استانداردهای مدل و نیز مطالعات مشابه به طور قابل ملاحظه ای پایین تر است؛ به نظر پژوهشگران، فاصله موجود با مطالعات خارجی منطقی و با مطالعات داخلی غیرمنطقی است. بخش های مورد مطالعه بیشترین امتیاز را در معیار فرایندها و کمترین آن را در معیار خط مشی و استراتژی کسب کردند. همچنین یافته ها بیانگر اختلاف زیاد بین نتایج ارزشیابی براساس مدل EFQM و نظام فعلی ارزشیابی وزارت بهداشت است، لذاپژوهشگران نظام کنونی ارزشیابی وزارت بهداشت را نیازمند بازنگری اساسی می دانند.
یافته ها
بخش های اورژانس بیمارستان های تامین اجتماعی، شهید مدنی، شهدای عشایر و خیریه عسلی از 1000 امتیاز مدل به ترتیب 216، 1/108، 9/129 و 1/72 امتیاز را کسب کردند. میانگین درصد امتیاز بخش های مورد مطالعه در معیارهای نه گانه EFQM به صورت زیر بود: رهبری 25/12%، خط مشی و استراتژی 1/7%، کارکنان 8/11%، مشارکت ها و منابع 8/13%، فرایندها 8/20%، نتایج مشتریان 3/8%، نتایج کارکنان 5/12%، نتایج جامعه 5/9% و نتایج کلیدی عملکرد 8/18%.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1388 انجام شد. بخش اورژانس بیمارستان های دولتی خرم آباد جامعه آماری پژوهش بودند که همگی به روش سرشماری در نمونه پژوهش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه استاندارد مدل EFQM بود که با حضور پژوهشگران در بخش های مورد مطالعه تکمیل گردید. برای امتیازدهی از منطق RADAR و برای توافق نظر از فرایند دستیابی به اجماع EFQM استفاده شد؛ برای نمایش یافته ها از شاخص های آمار توصیفی، نرم افزار SPSS و نرم افزار EFQM استفاده شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 27
لینک کوتاه:
magiran.com/p1065303 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!