بررسی مقایسه ای دو ترکیب بیهوشی «پروپوفول و فنتانیل» و «پروپوفول و رمی فنتانیل» در اداره بیهوشی بیماران با ضایعه فضاگیر مغزی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از مسایل مهم در اعمال جراحی اعصاب، کنترل فشار داخل مغزی قبل، در حین و بعد از عمل است. دانش بیهوشی از روش های مختلف و ترکیب عوامل مختلف به این منظور بهره گرفته است. در این مطالعه بر آن شدیم تا اثر دو ترکیب بیهوشی را در اداره ی بیماران با ضایعه ی فضاگیر مغزی بررسی کنیم.
روش بررسی
این مطالعه کارآزمایی بالینی در بیمارستان الزهرای (س) اصفهان انجام گرفت. 34 بیمار مبتلا به تومور مغزی سوپراتنتوریال به صورت تصادفی در دو گروه 17 نفره وارد مطالعه شدند. در گروه اول جهت ادامه ی بیهوشی از ترکیب پروپوفول+ فنتانیل و در گروه دوم از ترکیب پروپوفول+ رمی فنتانیل استفاده شد و کنترل همودینامیک حین عمل، وضعیت فشار داخل مغزی و فراوانی عوارض در ریکاوری در دو گروه با یک دیگر مقایسه و در پرسش نامه ثبت گردید.
یافته ها
از نظر وضعیت کنترل همودینامیک تفاوتی بین دو گروه مشاهده نگردید. در میان عوارض در اتاق بهبودی نیز به جز درد، که در افراد گروه رمی فنتانیل بیش تر بروز کرد (03/0P<)، تفاوتی بین دو گروه دیده نشد. از نظر درجه ی افزایش فشار داخل جمجمه ای، افراد گروه فنتانیل در پایان جراحی وضعیت مناسب تری داشتند ولی از نظر آماری میزان کاهش فشار داخل جمجمه ای در دو گروه معنی دار نبود.
نتیجه گیری
هر دو ترکیب دارویی قادرند به شکل مناسب فشار داخل مغز را در طی عمل جراحی کنترل نموده، لیکن ترکیب پروپوفول و فنتانیل با بی دردی ایجاد نموده در طی زمان ریکاوری و لذا ایجاد ریکاوری آرام تر برای بیمار مناسب تر به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
548 تا 554
لینک کوتاه:
magiran.com/p1065696 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!