شیوع سندرم پیش از قاعدگی و برخی از عوامل مرتبط با آن در سن باروری

پیام:
چکیده:
اهداف
سندرم پیش از قاعدگی، تجربه برخی علایم جسمی و روانی به صورت دوره ای در روزهای پایانی چرخه قاعدگی است که در پاره ای از زنان بسیار ناتوان کننده بوده و با عملکرد شغلی، اجتماعی و روابط خانوادگی آنان تداخل می یابد. هدف از انجام این مطالعه بررسی شیوع سندرم پیش از قاعدگی و برخی عوامل مرتبط با آن بود.
روش ها
این مطالعه مقطعی مبتنی بر جمعیت بین سال های 1388 تا 1390 در جامعه زنان 18 تا 45ساله ایران انجام شد. 1200 نمونه آماری به روش نمونه گیری خوشه ایطبقه بندی شده سهمیه ای، برمبنای سهم متناسب با جمعیت، انتخاب شدند. پرسش نامه مورد استفاده مبتنی بر استاندارد کالج زنان و مامایی آمریکا بود. از نرم افزار آماری SPSS 15 و آزمون های مجذور کای و رگرسیون لجستیک در تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد.
یافته ها
52/9% نمونه ها مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی و 34/5% مبتلایان به این سندرم، دچار فرم شدید این بیماری بودند. ارتباط آماری معنی داری بین سن، سطح تحصیلات و شغل افراد و ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی وجود داشت اما بین ابتلا به این سندرم و وضعیت تاهل و تعداد زایمان ارتباط آماری معنی داری مشاهده نشد. متغیرهای گروه سنی و تحصیلات قابلیت پیش گویی سندرم پیش از قاعدگی را داشتند (0/05>p).
نتیجه گیری
بیش از نیمی از دختران و زنان در سنین باروری مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی هستند و این عارضه در سنین بالاتر و افراد با تحصیلات بیشتر شایع تر است.
زبان:
فارسی
صفحات:
121 تا 127
لینک کوتاه:
magiran.com/p1066166 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!