بررسی ترکیبات و اثر ضد باکتریایی اسانس سه گیاه گشنیز، بومادران و شوید در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
در این پژوهش ترکیبات عمده اسانس سه گیاه گشنیز (Coriandrum sativum)، بومادران (Achillea wilhelmsii) و شوید (Anethum graveolens) شناسایی و اثر ضد میکروبی این گیاهان بر روی چهار باکتری پاتوژن اشیرشیاکلی، باسیلوس سرئوس، باسیلوس لیچنی فورمیس و سودوموناس آئروجینوزا در شرایط آزمایشگاهی بررسی و حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC) آنها تعیین شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی اسانس گیاهان توسط دستگاه کلونجر و به روش تقطیر با آب استخراج گردید. ترکیبات تشکیل دهنده ی اسانس این گیاهان توسط کروماتوگرافی گازی تجزیه ای (GC) و گاز کروماتوگراف متصل به طیف سنجی جرمی (GC/MS) مورد شناسایی قرار گرفتند و درصد ترکیبات آنها اندازه گیری شد. برای تعیین MIC هر اسانس بر روی باکتری های مورد مطالعه از روش ریز رقت (Micro Dilution) استفاده گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد در اسانس گیاهان بومادران، گشنیز و شوید به ترتیب آلفا-پینن، -Dکارون و لینالول ترکیبات عمده را تشکیل می دهند. برای مهار رشد باکتری های اشیرشیا کلی و باسیلوس لیچنی فورمیس، اسانس شوید با غلظت ppm 5/312 و برای مهار رشد باکتری های باسیلوس سرئوس و سودوموناس آئروجینوزا به ترتیب اسانس های گیشنیز و بومادران با غلظت های ppm 1250 و ppm 5/312 موثرتر واقع شدند.
نتیجه گیری
اسانس هر سه گیاه گشنیز، بومادران و شوید اثر ضد میکروبی قابل توجهی روی باکتری های مورد مطالعه داشتند و ممکن است بتوان از آنها به خصوص از شوید در درمان عفونت ها استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
74 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1066546 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!